5 madvarer der booster immunforsvaret

Forbered dig på vinterens forkølelser ved at spise mad, der gavner immunforsvaret.

Du kan klæde dig varmt på og vaske hænder for at forsøge at undgå en forkølelse. Men du kan faktisk også forebygge forkølelser ved at spise madvarer, der gør dit immunforsvar og din krop stærkere.

Prevention.com har her samlet fem madvarer, der især er gode for immunforsvaret:

1. Yoghurt
Det kan være en rigtig god idé at spise en portion yoghurt til morgenmad. Den indeholder nemlig probiotika, som er mikroorganismer, der har en positiv indflydelse på mave-tarm-kanalens bakterie flora.

En undersøgelse fra Universität Wien har vist, at indtaget af omkring 200 ml yoghurt virkede meget positivt for immunforsvaret. En svensk undersøgelse blandt fabriksarbejdere har også vist, at dem, der dagligt indtog en type mælkesyrebakterie, der særligt stimulerer de hvide blodceller, havde 33 pct. færre sygedage end dem, der fik et placeboprodukt.

Yoghurt kan faktisk også gøre dig gladere. Læs på Søndag.dk, hvordan det hænger sammen

2. Hvidløg
Hvidløg indeholder allicin, der bekæmper infektioner og bakterier.

En britisk undersøgelse blandt 146 mennesker har peget på, at de personer, der i 12 uger tog hvidløgsekstrakt, havde 2/3 lavere risiko for at blive forkølet sammenlignet med dem, der fik et placeboprodukt.

Spiser du i øvrigt mere end seks fed hvidløg om ugen, har studier vist, at man har en 30 pct. lavere risiko for at få tarmkræft og 50 pct. lavere risiko for at få kræft i maven.

3. Fisk
Det er sundt at spise fisk, og det virker også godt mod diverse vira. Selen, som bl.a. findes i hummer, østers og muslinger, hjælper de hvide blodceller med at producere et protein, der er med til at få vira ud af kroppen. Spiser du fede fisk som laks og makrel, som har et højt indhold af omega-3-fedtsyrer, er det også med til at reducere inflammation i kroppen og beskytte mod luftvejsinfektioner.

Få fire andre overraskende bud på, hvor du kan få de sunde omega-3-fedtsyrer fra på Femina.dk
 
4. Champignoner
Det er kendt, at champignonen har en række positive helbredsfordele. Også på forkølelser.

- Undersøgelser har vist, at champignoner øger produktionen og aktiviteten af hvide blodceller, og det gør dem også mere aggressive. Det er virkelig godt, hvis du har en infektion, udtaler Douglas Schar, der er leder af Institute of Herbal Medicine i Washington.

Svampe som Shiitake og maitake er nogle af de sundeste af slagsen – og spis gerne op til 30 gram et par gange om dagen.

5. Oksekød
Det er vigtigt at få nok zink i sin daglige kost for at sikre de hvide blodcellers udvikling. Disse celler i immunforsvaret genkender og ødelægger nemlig bakterier, vira og andre skurke, forklarer William Boisvert, der er ph.d. og ekspert i ernæring og immunsystemet ved The Scripps Research Institute i Californien.

Spiser du 85 g oksekød, får du dækket 30 pct. af dit daglige zink-behov. Er du ikke til oksekød, kan du spise eller drikke zink-rige fødevarer som østers, svinekød, kylling, yoghurt og mælk.

Kilde: www.Prevention.com

Lige nu på BT PLUS

Mode og skønhed
Effektivt 14 dages video trænings- program

Effektivt 14 dages video trænings- program

07/08
Mode og skønhed
Kom i form på hjul - på 8 uger

Kom i form på hjul - på 8 uger

29/04
Mode og skønhed
2,5 pct: Historisk lån på gaden

2,5 pct: Historisk lån på gaden

26/08
Mode og skønhed
Slankehit: Få hurtige resultater med simple fastekure

Slankehit: Få hurtige resultater med simple fastekure

15/08