4 gode råd mod dårlig ånde

Alle har dårlig ånde fra tid til anden. Men problemet kan løses, hvis du følger nogle enkle gode råd og tillægger dig disse vaner.

Bakterier spiller en stor rolle
Hygiejne har meget at sige, og mens det for nogen er nok med tandbørste, tandtråd og mundskyld, kan der for andres vedkommende være brug for en professionel rensning hos tandlægen. Somme tider kan lugten fra din mund også ganske enkelt skyldes noget, du har spist.

4 gode råd

1. Rens din tunge
Forskere mener, at nogle bakterier faktisk er med til at forhindre dårlig ånde. Men andre bakterier er skyld i dårlig ånde, når de formerer sig. Den mest fremherskende bakterie på din tunge kan altså være den, der gør forskellen på god og dårlig ånde.
Der er dog én ting du kan gøre: Rens din tunge. Den ru overflade på tungen kan huse en lugtende blanding af døde celler, madrester og bakterier, der alle bidrager til den dårlige ånde.

2. Sæt ikke din lid til pastiller og tyggegummi
En mintpastil har lige så stor effekt som deodorant under armene. Det hjælper et lille stykke tid, men til sidst vil den naturlige duft eller lugt bryde igennem.

Disse ting kan du også gøre mod dårlig ånde. Læs mere på udeoghjemme.dk

En mintpastil eller et stykke tyggegummi dræber ikke de bakterier, som er skyld i din dårlige ånde. Hvis der er sukker i tyggegummiet eller pastillen, vil det faktisk kunne have den modsatte effekt. Vær derfor hellere opmærksom på, hvad du spiser, hvis du vil have god ånde hele dagen.

3. Drop kød-kurene
Den mad, du spiser, har stor indflydelse på din ånde. Du forventer nok at få dårlig ånde af fx løg og hvidløg, men andre madvarer vil måske overraske dig, som f.eks. kød.

Kødrester er kendt for at blive i munden, selvom du har slugt dit stykke kød og skyllet efter med vand, og de er særligt gode til at danne bakterier. Disse kødrester samler sig ved tandkødet, sætter sig fast mellem dine tænder og nogle gange helt inde under fyldninger eller kroner.

Protein-kure og Lavkarbo-kure er altså ikke gode for din ånde. Hvis du spiser mindre end 100 gram kulhydrater om dagen, kan det udløse en tilstand, som kaldes ketose - dit blodsukker falder, hvilket får dig til at hungre efter sukker, som giver dårlig ånde.

4. Drik grøn the
Drik grøn te til dine måltider, eller drik det i løbet af dagen. Grøn te hjælper til at holde din ånde frisk, fordi det indeholder nogle antibakterielle forbindelser, der kan bekæmpe bakterierne i din mund.

Øg effekten ved at bruge en kanelstang til at røre i din te. Kanel indeholder nemlig nogle essentielle olier, som kan bekæmpe dårlig ånde.

Mynte, persille, basilikum, koriander og dild kan ligeledes afhjælpe dårlig ånde midlertidigt, da de også frigør duftende æstetiske olier, når de bliver tygget eller knust.

Husk også, at det altid er en god idé at rense munden med vand i løbet af dagen, og at gå til tandlægen jævnligt.

Kilde: Discovery, Fit and Health

Spis dig til smuk hud med disse 10 madvarer på udeoghjemme.dk