12 tips til at holde dig sund gennem julen

Her får du 12 gode råd til, hvordan du holder en nogenlunde sund jul

Vi ved godt, hvad der er sundt og usundt at spise i julen. Men vi vælger som regel det usunde og planlægger med det samme en større slankekur i januar.

Men det behøver ikke at være sådan. Jane Ryberg, der er kostekspert og forfatter til bogen ’Sund december’, giver her nogle gode råd til, hvordan du holder dig sund gennem den fede juletid uden at gå alt for meget på kompromis.

1. Sørg for at spise morgenmad, så du får energi fra morgenstunden. Drik et stort glas vand med lidt citron i og spis herefter grød, mysli, rugbrød med lidt frugt eller grønt samt proteinholdig mad som æg, fisk, kerner eller nødder.

2. Spis fem-seks måltider om dagen. Tre hovedmåltider og to-tre mellemmåltider. Det holder dit blodsukker- og energiniveau stabilt.

Vil du holde dig sund – og måske også tabe dig – så skal du stresse ned. Læs på Femina.dk hvordan 

3. Husk at nyde maden og spise langsomt, så du kan mærke, når du er mæt. Det mindsker risikoen for overspisning.

4. Husk at spise grønt i julen. Der er ikke meget af det til julefrokoster og julemiddage, men er der alligevel lidt grønt, så tag endelig en stor portion af det. Du kan også spise lidt grønt eller drikke en smoothie, inden du tager af sted til julefrokosten, så du får stillet den værste sult og dermed ikke spiser så meget fed mad.

5. Vælg proteinholdig mad og groft brød. Spis eksempelvis hellere fisk og fjerkræ end okse- og svinekød. Det er mere magert og lettere at fordøje. Proteiner er med til at give et stabilt blodsukkerniveau.

6. Der er mange sukkerholdige julegodter at spise for tiden, men prøv at begrænse indtaget af dem. Sukker giver dig humørsvingninger og stjæler din energi, siger Jane Ryberg. Spis hellere nødder, tørret frugt eller mørk chokolade.

Din sukkertrang påvirker dig meget. Læs på Femina.dk hvordan

7. Spis de sunde fedtstoffer og få eksempelvis to spsk. hørfrøolie eller fiskeolie dagligt. Det sætter gang i stofskiftet og fremmer vægttabet.

8. Drik et eller to store glas vand en halv time før hvert måltid. Det gør, at du hurtigere føler dig mæt og dermed spiser mindre. Drik i øvrigt gerne 1,5-2 liter vand dagligt. Det er med til at give en god fordøjelse.

9. Sørg for at få dine vitaminer. Og er du ekstra træt og stresset op til jul, så tag et skud B-vitamin. Tag C-vitamin til immunforsvaret og D-vitamin til humøret og knoglerne.

10. Husk motion! Få sved på panden og få affaldsstofferne ud af kroppen. Du kan evt. gå en tur, hvis du ikke har mod på løbeturen – lidt motion er bedre end ingen motion.

11. Få nok søvn – det aktiverer de hormoner, der skal reparere kroppen og slukker for dem, der feder og stresser.

12. Lad være med at tænke på, at du kan rette op på decembers fede mad ved at gå på slankekur i januar. Sørg i stedet for at røre dig, spise sundt i hverdagen og måske lave dine egne sunde julegodter i december. Husk vitaminer, grøntsager og olie hver dag.

Kilde: Sund December af Jane Ryberg