Vi har tidligere skrevet om, hvordan du laver det perfekte CV. Her får du lidt råd til jobjagtens andet ben: ansøgningen. Hvis du ikke får skrevet andet end liderlige sms'er til piger, ligesom Yayha Hassan, er det måske på tide at lære, hvordan du skriver den optimale ansøgning. Vi har krydsforhørt HR-folk fra de mest populære virksomheder i landet og bringer her de vigtigste huskeregler.

Begræns dig
Mens visse rekrutteringsfolk ikke vil afvise, at en ansøgning til tider må være op til halvanden eller to sider, er man hos biotek-virksomheden Novozymes ikke i tvivl.

»Ansøgningen må ikke være mere end én side. Skriver du mere end én side, efterlader du det indtryk, at du har svært ved at begrænse dig og ikke kan prioritere. Og du ikke har respekt for læserens tid,« fortæller HR-direktør Oliver Uth.

Hos Microsoft er anbefalingen, at man prioriterer CV’et og skærer ansøgningen helt ind til benet.

»Teksten skal ikke være meget mere end en halv sides penge. Du har måske ti sekunder af en recruiters tid til at fange opmærksomhed og pirre nysggerigheden. Så tænk det som en kortere teaser, og brug tiden på cv’et,« fortæller Susie Sandberg, recruiter hos Microsoft Danmark. Du kan se, hvordan Susie Sandberg har opbygget sit eget CV her.

Husk billedet
Hos HR-bosserne er der lidt uenighed, om hvorvidt billede er en fordel eller ligegyldigt. Men vil du være på den sikre side, er de dog enige om, at det ikke skader at have et billede på ansøgningen – så længe du får lavet et ordentligt et af slagsen.

»Jeg anbefaler et pænt, sort/hvidt billede, der signalerer, at du er en seriøs og professionel kandidat. Det sker ofte, at folk har et billede, hvor de ligger på en strand i bikini. Det virker ikke. Heller ikke, selv om kandidaten prøver at fremstille sig som tilbagelænet,« siger Novo Nordisks Mette Nørr Ganzhorn, og kommer med et andet godt argument for, at du skal huske billedet.

»Jeg skal ud til receptionen og hente en person. At jeg allerede på forhånd ved, hvordan personen ser ud, gør, at jeg synes, at jeg kender dig.«

Frem med attituden
Hos Rambøll anbefaler rekrutteringschefen, at du viser, at du ikke blot vil arbejde i en branche, men vil være en del af lige præcis den virksomhed, du søger.

»Jeg ansætter efter udtrykket ”hire for attitude, train for skill”. Jeg lægger vægt på at få en kandidat, som virkelig viser, at han eller hun vil have jobbet, vil bidrage og gerne vil ind i Rambøll. Det vinder næsten altid over en kandidat, som har lidt mere erfaring og lidt højere karakterer, men som til gengæld ikke formår at vise sin motivation,« fortæller Anders Kruse Olesen, HR Business Partner hos Rambøll.

Brug jobopslaget aktivt
»Din ansøgning skal vise, at du ved hvilke udfordringer jobbet indebærer, og hvilke behov virksomheden har. Skriv dig ind i disse behov ved at beskrive, hvordan du er i stand til at opfylde behovene,« fortæller Oliver Uth, HR direktør hos Novozymes

Hos Arla er man enig i den betragtning.

»Hvis du slet ikke forholder dig til stillingsopslaget, virker det for generisk. Du skal skrive din motivation for lige netop den stilling, hvordan din erfaring kommer i spil i forhold til det job. Hvad kan du tilbyde ud fra det, vi leder efter? » siger Stine Krogh Danielsen.

Hvis hvad du giver for din løn
Anders Kruse Olesen fra Rambøll foreslår, at én del af din ansøgning skal vise hvilken værdi, du kommer til at have for virksomheden.

»Her er der mange, der fejler. Mange skriver, hvad de selv vil få ud af jobbet, hvad de synes er spændende. Men hvad er det, du kan bidrage med hos Rambøll, og hvad kan du komme til bordet med i forhold til den specifikke stilling? Kort sagt; hvad får vi for den løn, vi betaler?«

Undgå sjusk
Samtlige rekrutteringsfolk, som Euroman har talt med, påpeger, at stavefejl og dårligt sprog irriterer dem.

»Slåfejl og dårligt sprog fremstår som sjusk. Psykologisk set kæder vi det sammen med, hvordan du er i jobbet. Hvis du sjusker med noget så vigtigt som jobansøgning, sjusker du måske også i dit daglige arbejde. Det fortæller os, at din motivation for jobbet ikke er der,« siger Mette Nørr Ganzhorn fra Novo Nordisk

Vær ærlig
»Folk kan hente så meget hjælp på nettet til at skrive ansøgninger, at vi kan blive helt overraskede over, hvor stort miss match, der er mellem den person, vi forestiller os ud fra ansøgningen, og den person, der kommer til samtalen. Og det taler imod dine chancer,« fortæller Mette Nørr Ganzhorn, chef for talent attraction og development, og uddyber:

»Hvis vi ikke oplever autencitet hos personen, vil det ikke fungere. Hvis du skriver, at du er en festabe, dynamisk og udadvendt, men i virkeligheden er en introvert taler det imod dine chancer. Og husk, vi ansætter gerne en introvert, så lad være med at give os andre forventninger.«

Skriv hvad du vil, ikke omvendt
»Pas på med at være begrænsende for dig selv. Skriv ikke, ”jeg kan ikke det og det, og jeg er ikke interesseret i den type arbejde.” Det, du skal bruge plads på, er, hvad du kan,« siger senior rekrutteringskonsulent hos Arla, Stine Krogh Danielsen.

Argumenter for din profil
Selv om du måske ikke har den helt rette profil eller de præcise kvalifikationer til en stilling, kan du godt have en chance alligevel. Men kun hvis du kan argumentere for dine evner. Det forklarer Mette Nørr Ganzhorn fra Novo Nordisk.

»Jeg har fået en ansøgning fra en lastbilchauffør, som søgte en stilling som læge. Og han blev ret hurtigt sorteret fra. Men selv om du ikke har de specifikke kompetencer kan du til gengæld have en sjov snitflade mellem dine erfaringer og jobbet, og det kan det sagtens gøre os nysgerrige nok, til at vi bliver nødt til at få dig ind til samtale. Men har du ikke den uddannelse, vi efterspørger, bliver du nødt til at argumentere for, hvorfor du alligevel er interessant. Du må ikke ignorere det, vi skriver.«

Hos Arla tilføjer Stine Krogh Danielsen, at de ikke nødvendigvis har kendskab til din type uddannelse.
»Jobopslaget repræsenterer det vi har fantasi til at forestille os. Så hvis du selv tænker, at du ikke er spot-on til jobbet, skal du søge det alligevel. Det kan jo være, der findes en uddannelse eller nogle erfaringer, som vi ikke kender eller havde tænkt på. Det du så bare skal huske er at forklare os, hvordan netop din baggrund er relevant i forhold til jobbet, du søger.«

Hos Carlsberg lægger man desuden vægt på den indstilling, du viser i ansøgningen.

»Hvis du ikke opfylder alle kriterier, har du to muligheder. Du kan skrive, at du ikke har kvalifikationerne, eller du kan skrive, hvilke du opfylder, og så kan jeg læse mellem linjerne, hvad du mangler. Det sidste er klart det bedste, for det er mere positivt,« mener HR-direktør i Carlsberg Danmark, Nicolai Raimund Jensen.

Hjælp læseren
»Husk at lederen er en overfortravlet person, der læser din ansøgning. Han skal hjælpes så godt muligt, for han kan overse dine kvalifikationer, hvis du ikke fremhæver de rigtige ting. Forstå, hvad han leder efter, og vis ham det. Hvis opslaget efterspørger en bestemt uddannelse, og du har den uddannelse, gælder det om at få det fremhævet,« fortæller Mette Nørr Ganzhorn fra Novo Nordisk, som sidste år besatte næsten 3000 job i Danmark alene.

Vær kreativ…
... men kun hvis jobbet lægger op til det.

»Billede, logo og andet layout kan godt fungere og give point. Men det afhænger naturligvis af jobbet. Folk i marketing er typisk ret kreative. Fx fik jeg en ansøgning i en flaske, det var ret godt tænkt. Andre har været ude på Carlsberg for at tage billeder til deres ansøgning. Dem vil jeg gerne møde,« fortæller Carlsbergs lokale HR-direktør i deres danske afdeling, Nicolai Raimund Jensen.

LÆS OGSÅ: Hvornår skal skjorten ned i bukserne?

LÆS OGSÅ: Dit næste ur er af bomuld eller carbon

LÆS OGSÅ: Find det perfekte jakkesæt