10 råd til at undgå trøstespisning

Spiser du, fordi du er sulten eller er der en anden årsag til, at du føler sult?

Hvis det at spise er svært at styre for dig, så kan det på længere sigt være nødvendigt at overveje, om du spiser som en reaktion på følelser. Følelser dulmes ofte med mad. Så prøv at mærke efter hvad det er, der gør dig stresset, skuffet, afmægtig eller ked af det. Hvad er det der gør dig magtesløs, så du må spise for at få det bedre?

Hold motivationen til din sunde livstil med tips fra SlankeDoktor.dk

Det som også ligger i at trøstespise er jo desværre, at det ofte er de helt forkerte ting, som du føler giver den bedste trøst. Har du et ønske om en sund og slank livsstil, så vil trøstespisning som en vane være rigtig uheldig.

Du får her 10 råd til at aflede dig selv, så du ikke kommer til at trøstespise:

• Drik et glas vand eller noget andet som ikke har kalorier, fx et krus te. Ofte forbinder vi sult med tørst.

• Du må ud og motionere. Selvom det ikke lige er det du har lyst til, så afleder motion og motion er også med til at appetitregulere.

• Ring til nogen du ikke har talt med længe. Fordyb dig i en god samtale.

• Tag hul på din yndlingsbog eller et godt ugeblad.

• Tag fat i noget håndarbejde, strik eller sy.

• Gør noget for din krop, tag fx et varmt bad, gør noget ved dine negle eller lignende.

• Ryd op eller gør rent. Der er ikke noget som følelsen af at have udrettet noget. Så selvom det er noget andet du trænger til, så flytter du fokus.

• Spil computerspil, gerne med børnene.

• Spis noget med mintsmag, fx tyggegummi eller en pastil. Det fjerner lysten til andre ting.
 
• Sæt din yndlingsmusik på og dans

Læs hvordan andre har fundet vejen til et slankere liv på SlankeDoktor.dk