Mindst 12 både og motorer blev stjålet i denne weekend.

Speedbåde og aftagelige bådmotorer til titusindvis af kroner forsvinder i stort tal fra danske havne og kyster.

Alene i Syd- og Sønderjylland blev der i denne weekend stjålet mindst 12 både og motorer, og flere andre politikredse melder om lignende tyverier.

Ofte forsvinder flere både fra samme havn på ganske få minutter ved det, der ligner nøje planlagte operationer udført af bander, fortæller Ivan Gohr Jensen, der er vagtchef ved Syd- og Sønderjyllands Politi.

- Vi har set de her tyverier i temmelig markante bølger. Der kan være helt stille i en periode, og så kommer der en hel bunke sager på en gang, som her i weekenden. Det gør det selvfølgelig nærliggende at tro, at der er en sammenhæng mellem sagerne. Og selvom det primært er mindre både, det går ud over, så kræver det også flere personers samarbejde at få dem væk så hurtigt, for de er stadig tunge og svære at håndtere, siger han.

Flere af de både, der forsvandt i weekenden, er siden blevet fundet drivende uden motor. Det tyder på, at tyvene har sejlet dem ud af havnene for at kunne afmontere de dyre og tunge maskiner et mere diskret sted, hvor en sammensvoren har ventet med en anden båd eller en bil. Er det tilfældet, passer det godt med det mønster, man har set i tidligere sager, fortæller Steen Wintlev-Jensen, der er sejladschef i Dansk Sejlunion.

-En bådmotor koster typisk omkring 1.000 kroner per hestekraft, så der kan sagtens sidde en motor til 100.000 kroner på selv en relativt lille båd. Det er primært dem, tyvene er interesseret i, fordi de er nemmere at flytte og gemme af vejen end en hel båd. Og fordi de er så dyre, er der også et stort sort marked. Derfor ser vi også mange tilfælde, hvor de uden at blinke ødelægger båden bare for at kunne stikke af med motoren. De skærer simpelthen hækken (bådens bagende, hvor motoren er monteret, red.) af, siger han.

Køres ud af landet

Der er endnu ingen spor efter gerningsmændene til weekendens mange bådtyverier. Det samme gælder størstedelen af sagerne fra de seneste år. Ifølge Steen Wintlev-Jensen kan en forklaring være, at både fartøjer og motorer straks efter tyveriet køres ud af landet.

- I nogle af de få sager, der er blevet opklaret, er gerningsmændene blevet stoppet på vej mod Østeuropa i varebiler eller midt på Østersøen i nogle af de større både, som de har valgt at beholde intakte. Og når først bådene er ude af landet, er det svært at gøre ret meget, siger han.

På grund af de mange tyverier anbefaler Dansk Sejlunion, at man så vidt muligt fjerner sin båd fra vandet og fra havne og gemmer den i en låst garage, når den ikke er i brug. Andre tyverisikringer som låse og skjulte gps-sendere, der afslører både og motorers placering, har vist sig at være mindre effektive mod banderne. Ifølge Steen Wintlev-Jensen har de blandt andet fundet ud af, at sporingssignalerne kan standses ved at beklæde stjålne motorer med en særlig folie, indtil senderne helt kan fjernes på bestemmelsesstedet.