Havarikommissionen har torsdag offentliggjort redegørelsen om en tragisk ulykke ved Vinderup, hvor en bil den 5. maj sidste år kørte ud foran et tog og tre personer mistede livet. I redegørelsen konkluderes det, at der ikke var fejl på advarselssignalerne, og at ulykken derfor må skyldes, at føreren af bilen overså advarselssignalerne.

Ulykken skete den første søndag i maj, da søskendeparret - 15-årige Sabine og 12-årige Simon med deres far, 47-årige Hans Kristian Andersen, bag rattet skulle krydse en jernbaneoverskæring på Hvidmosevej ved Vinderup i faderens bil.

Da bilen kørte ud på overskæringen, blev den ramt af et tog, som kørte med cirka 120 km/t. Den voldsomme kraft ved kollisionen delte bilen i to. Den forreste del hang fast på togets, mens bilens bageste del blev slynget 90 meter væk. Da politi og redning kom til stedet, var der ikke noget at gøre. Alle tre familiemedlemmer havde mistet livet i den voldsomme ulykke.

I lokalområdet var der efter ulykken spekulationer om, at lyd- og lyssignalerne ved jernbaneoverskæringen ikke virkede, men det afvises i redegørelsen.

- Overkørslens tænde- og slukkefunktion blev afprøvet for den aktuelle køreretning. Der blev ved disse undersøgelser og afprøvninger ikke påvist fejl i overkørselsanlægget, står der i Havarikommissionens redegørelse.

- På det foreliggende grundlag anser Havarikommissionen det for overvejende sandsynligt at overkørsel 115 ved tog 1628’s passage var sikret og at signalerne mod vej blinkede rødt, konkluderes der i redegørelsen. 

Havarikommissionen kan dog ikke afvise, at advarselssignalernes placering og bilens tilsyneladende høje fart kan have betydet, at føreren overså lyd- og lyssignalerne.

I redegørelsen er det desuden beskrevet, hvordan lokomotivføreren efter ulykken har beskrevet, at han forsøgte at advare bilisten, da det gik op for ham, at bilen ikke kunne nå at standse.

- Han brugte togets ”tyfon” (horn) og farebremsede, står der i redegørelsen.

Jernbaneoverskæringen på Hvidemosevej ved Vinderup er blandt lokale kendt for at have ringe oversigtsforhold. Da ulykken skete, var der ingen elektronisk styrede bomme, der går ned, når der kommer tog. Ifølge Havarikommissionens redegørelse var arbejdet med at etablere bomme på stedet netop påbegyndt, da ulykken fandt sted.