Hvis først man kører sin bil i havnen, er det ekstremt svært at komme ud. Det konstaterede stuntman og filmintruktør Lasse Spang-Olsen, da han i december foretog eksperimentet i DR2-programmet, 'Lasses uheldige dag'.

Hvis først man kører sin bil i havnen, er det ekstremt svært at komme ud. Det konstaterede stuntman og filmintruktør Lasse Spang-Olsen, da han i december kørte en blå Peugeot i Vedbæk Havn under optagelser til DR2-programmet, 'Lasses uheldige dag'.

LÆS OGSÅ: 

Stuntmanen ville vise, hvordan man slipper ud af en bil under vand, men forsøget havde nær kostet ham livet. Han overlevede kun, fordi et hold redningsdykkere stod klar til at få ham ud af bilen.

- Min plan var at lave en slags manual til, hvordan man slipper ud af en bil under vandet. Men desværre måtte jeg konstatere, at hvis du kører i havnen, så er du fucked, siger Lasse Spang-Olsen.

Han er netop blevet mindet om den ubehagelige oplevelse, da han læste om en bil der i går kørte i Aalborg Havn. En 46-årig kvinde slap ud, men hendes 45-årige kæreste mistede livet efter at have været fanget i vandet i 20 minutter.

Lasse Spang-Olsen er nok den dansker, der har kørt flest biler i vandet. Syv-otte gange er det blevet til, primært i forbindelse med filmoptagelser. Han troede derfor, at han vidste alt om, hvordan man slipper ud.

Tidligere har han gjort det om sommeren og altid ældre biler, hvor der var boret store huller i bunden, så bilen sank hurtigere ned. Denne gang forsøgte Lasse Spang-Olsen sig midt om vinteren med en peugeot af nyere model, og det gik helt galt.

- Mit udgangspunkt var, at jeg skulle sidde helt stille og rolig og vente på at bilen blev fyldt med vand uden at gå i panik. Men det er ret svært ikke at gå i panik, når vand, der er to grader fra et fryse til is, stiger op og lukker helt til. Lige meget hvad jeg gjorde, kunne jeg ikke få døren op. Jeg sparkede på døren og forsøgte at smadre ruden med en nødhammer. Men der var intet at gøre. Heldigvis havde jeg luftflaske med og redningsdykkere, der kunne få mig ud. Ellers havde jeg været død, fortæller Lasse Spang-Olsen.

Nye biler er langt sværere at slippe ud af end ældre biler. Nyere biler fyldes ikke helt med vand, og vælter derfor nemmere om på taget eller siden. Samtidig er det umuligt at rulle el-ruderne ned, når først strømmen går i bilen.

Et andet problem er den dårlige sigtbarhed på bunden af havnen, der ofte er dækket af et tykt lag slam. Da Lasse Spang-Olsen kørte i havnen var sigtbarheden så dårlig, at redningsdykkerne havde svært ved at finde bilen, selvom de havde set den køre i vandet.

- Man kan absolut intet se. Ikke engang lys og skygge. Hvis det lykkes dig at komme ud af bilen nede på bunden, kommer du ud i mudder der er så tykt, at du ikke har den naturlige opdrift. Du har derfor ikke nogen fornemmelse af, hvad der er op og ned, og det kan derfor ske, at du svømme lige ud eller ned mod bunden i stedet for op mod overfladen.

Gode råd hvis din bil ender i vand:

1. Hvis ulykken er sket, så spring ud af bilen, før den synker.

2. Forsøg ikke at redde andre ud, før du selv har været oppe ved overfladen og få luft.

3. Hvis du ikke når ud i tide, så vent med at åbne døren eller vinduet til bilen er fyldt med vand.

4. Svøm samme vej som luftboblerne stiger.