Sagen om skibsbranden på Scandinavian Star kunne være opklaret på en måned, mener skibsinspektør

Oslo. Den efterhånden 26 år gamle sag om skibsbranden på Scandinavian Star kunne have været opklaret på en enkelt måned.

Det forklarede den tidligere skibsinspektør hos Søfartsstyrelsen Flemming Thue Jensen, der tirsdag eftermiddag deltog i et pressemøde arrangeret af Stiftelsen Etterforskningen av mordbrannen Scandinavian Star i Oslo.

- Jeg var én af de første på skibet og en af dem, der vidste allermest, men jeg blev aldrig afhørt. Sagen kunne have været opklaret på en måned, sagde Flemming Thue Jensen.

På mødet fremlagde stiftelsen og Flemming Thue Jensen dokumenter og udskrifter fra gamle vidneudsagn, som ifølge foreningen strider mod politiets konklusioner.

Blandt andet lå nogle store oxygen-flasker angiveligt på gulvet, selvom de er bygget således, at de ikke vælter i tilfælde af brand. Ifølge Flemming Thue Jensen skal de yderligere stå i seperate rum, da de netop udgør en trussel i nærheden af flammer.

Samtidig fortæller den norske forening, at der manglede mange tusinde liter diesel-olie, hvilket kunne indikere at endnu flere af brandene end først antaget var påsatte.

Dette har politiet dog ifølge dem aldrig undersøgt, på trods af at der, ifølge Flemming Thue Jensen, var tydelige oliepletter i vandpytterne efter brandslukningen.

Generelt rettede foreningen en stor kritik mod det norske politi, da de mener, at de har udeladt vigtige dokumenter i deres rapport og har undgået at afhøre bestemte personer.

«Der er gjort det, der på engelsk kaldes 'cherry picking'. Det er ikke altid, det der er skrevet, der er det vigtige. Det er det, der er udeladt. Sådan er det også her,« sagde en af repræsentanterne på mødet.

I sidste uge opgav norsk politi endegyldigt at rejse flere sigtelser i sagen, da man efter to års efterforskning ikke har tilstrækkelige beviser i sagen.

Den konklusion er stiftelsen langt fra enig i, og på pressemødet udpegede den tidligere skibsinspektør manden, som, ifølge stiftelsen, står bag skibsbranden.

Sådan så Scandinavian Star ud efter branden, der dræbte 159 mennesker.
Sådan så Scandinavian Star ud efter branden, der dræbte 159 mennesker. Foto: Løchen, Per
Vis mere

Maskinchefen på skibet havde ifølge Flemming Thue Jensen forsøgt at sabotere brandslukningen på skibet flere gange. Det fremgår af en rapport, som en svensk indsatsleder lavede. Han forsøgte angiveligt at forsinke indsatslederen, således at hver gang en del af branden blev slukket, blussede den op igen.

- Men maskinchefen blev aldrig afhørt i sagen, og det er en af de største skandaler, sagde Flemming Thue Jensen blandt andet.

Han gav klart udtryk for en overbevisning om, at maskinchefen var brandstifteren men tilføjede, at yderligere to besætningsmedlemmer, en elektriker og en maskinarbejder, måtte have haft kendskab til, hvad maskinchefen havde gang i.

På pressemødet hævdede Flemming Thue Jensen også, at maskinchefen fik lov til at deltage i opklaringen af sagen.

- De tekniske rapporter er møgbefængte med fejl, og det er maskinchefens mesterværk, sagde Flemming Thue Jensen på mødet.
Han kaldte desuden hele håndteringen af sagen for den største efterforskningsmæssige skandale, han nogensinde har været med til.

Flemming Thue Jensen fortalte allerede i sidste uge, at foreningen ville komme med nye afløringer i sagen. Han afsluttede mødet med ordene:

«Ingen er længere i tvivl om, hvad der skete, hvem der gjorde det, og hvordan det gik til. Det er jeg glad for.«

/ritzau/