Rigspolitiet har i efteråret haft 64 sager mod menneskesmuglere. Sagerne skal bidrage til at kortlægge en enorm og ulovlig rejsebranche, som sender tusindvis af flygtninge til bl.a. Danmark.

Kampen mod menneskesmuglere er for alvor begyndt i 2014, hvor stigningen i antallet af asylansøgere har været voldsom. Rigspolitiet har fra 1. september til 14. december haft 64 sager, hvor mindst én person er blevet sigtet for at overtræde straffelovens paragraf 125 a. I 2013 havde Rigspolitiet fem tilsvarende sager, skriver Berlingske.

»Medmindre vi bygger en Berlin-mur omkring Danmark, skal asylansøgere nok finde vej ind i landet. Prøv bare at stille dig op ved grænsen til Tyskland og se tusindvis af biler køre over grænsen. Vores formål er ikke at stoppe asylansøgere, men at fange menneskesmuglerne,« siger politiinspektør Michael Ask, chef for Nationalt Efterforskningscenter, NEC, under Rigspolitiet.

De 64 sager drejer sig alle om personer nederst i menneskesmuglernes hierarkier, men bruges i arbejdet med en kommende kortlægning af trafikken, som udarbejdes sammen med Europol.

»Vi efterforsker også sager sammen med andre landes myndigheder for at finde de organiserede kriminelle i Europa og Nordafrika, som virkelig scorer pengene på menneskesmuglingen,« siger politiinspektøren.

Den ulovlige transport af mennesker ind i og gennem Europa fungerer på mange måder ligesom rejsebranchen:

F.eks. opholder der sig op imod to millioner syriske flygtninge i Tyrkiet, og over for dem markedsføres de forskellige lande: Hvad det koster at komme dertil, og hvad der er godt og skidt ved landet.

»Og vi kan konstatere, at Danmark er et af de mest attraktive lande at komme til,« siger Michael Ask.

Tidligere har Danmark primært været transitland for asylansøgere, som ville til Sverige. Men interessen for Danmark er øget betydeligt i år, og i perioder har omkring 30 personer i døgnet bedt om asyl alene ved skranken på Station City i København.

Trafikken er en gigantisk forretning, forklarer Michael Ask, for ingen kommer til Danmark uden hjælp fra menneskesmuglere, som mod betaling klarer bl.a. transport og dokumenter.

Nogle asylansøgere ankommer endda iført ens træningstøj, og det er sjældent, at asylansøgerne kommer alene.

»Det nederste led i menneskesmuglernes hierarki kalder vi sluserne. De sidder bag rattet i bilen eller er med i togene. De sørger for, at asylansøgerne kommer af på Københavns Hovedbanegård og enten går over på politistationen eller ned på spor ni/ti og tager toget til Sandholmlejren i Allerød,« forklarer politiinspektøren:

»Det er en ulovlig pakkerejse med kummerlige forhold. Ofte sidder de ti mand i en minibus fra Italien og kan ikke finde vej. De kan også dårligt komme på toilettet, for hvis chaufføren stopper på en tankstation i Tyskland, og ti syrere myldrer ud, er det ret sandsynligt, at nogen ringer til politiet.«

De 64 sager om menneskesmugling er alle mod slusere: Fattige personer – ofte immigranter <saxo:ch value="226 128 147"/> der typisk får 700-800 euro pr. person, som køres fra Milano til Danmark. En væsentlig del af pengene skal betales videre til de bagmænd, som hyrer dem som rejseledere for flygtninge, siger Michael Ask.

Politiken beskrev for nylig en sluser, som sad på anklagebænken i Retten i Sønderborg og risikerede op til otte års fængsel: 48 år og fra Senegal. Bosat i Italien i 25 år; de seneste to som arbejdsløs. Han fik 2.000 euro for at køre fire syrere til Danmark og blev idømt seks måneders fængsel og seks års efterfølgende indrejseforbud.

Antallet af asylansøgere, som kommer til Danmark, toppede i september 2014 med 3.149. Ifølge Udlændingestyrelsens seneste offentliggjorte tal søgte 1.106 personer asyl i november.