DSB har brugt 109 mio. kr., som de ikke havde tilladelse fra Transportministeriet og Folketinget til at bruge.

DSB modtager cirka 2,25 mia. kr. fra italienske AnsaldoBreda, som kompensation for det italienske selskabs særdeles mangelfulde leverance af de skandaleramte IC4-tog.

DSB er blevet pålagt at bruge pengene til at sikre at IC4- og de særlige IC2-tog kommer ud at køre og får en sikker drift i hele landet.

Men, stik mod anvisningerne, så har DSB anvendt 109 mio. kr. på et særligt 'rettidighedsarbejde', som skal styrke togdriften generelt i Danmark.

Det forarger flere trafikordførere, at DSB ikke kan følge en klar aftale.

- Det kan være nok så fint, at sikre driften andre steder i landet, men de penge skal anvendes til at IC4-togene skal fungere. Det er meget problematisk, at de ikke anvendes til det, siger Venstres trafikordfører Martin Geertsen.

Martin Geertsen har stillet spørgsmål til Transportminister Henrik Dam Kristensen om sagen. Ministeren har den 22. november svaret, at Transportministeriet har måtte indskærpe overfor DSB, at pengene er brugt uden hjemmel og at det ikke skal ske fremover.

DSBs ureglementerede brug af de 109 mio. kr. fremgår af dette skriftlige svar til Martin Geertsen.

- Kan man så stole på DSB? Det kan man som politiker godt spørge sig selv om. De toge skal fungere, så pengene skal ikke bruges på alt muligt andet, siger Martin Geertsen.

Sagen kommer i kølvandet på sagen om DSBs meget dårlige økonomi, som nu er i så elendig en forfatning, at DSB angiveligt ikke kan låne penge selv uden at den danske stat garanterer for beløbet.

Enhedslistens trafikordfører Henning Hyllested er også vred over, at DSB ikke har brugt pengene som hensigten var.

- Det er bekymrende, at de bruger pengene på noget helt andet, end de var tiltænkt. De to ting har ikke noget med hinanden at gøre.

DSB oplyser, at koncernen har taget ministerens svar til efterretning, men uddyber ikke nærmere.