Det er en myte, at motorcyklister kan køre for stærkt uden risiko for at blive fanget af fotovogn.

Motorcyklister, der i disse uger støver motorcyklen af og sætter kursen ud i foråret, går kostbare tider i møde, hvis de ikke kan holde sig inden for fartgrænserne.

Politiets nye fotobiler, de såkaldte ATK-vogne, har endnu ikke fået nyt, digitalt fotoudstyr installeret. Det sker først sidst på året. Men myten om at motorcyklister kun fotograferes forfra, hvor der ingen nummerplade er, står for fald. Fotobilerne, som inden årets udgang firedobles til hundrede i alt, har gennem nogen tid haft videokameraer i forruden, som filmer motorcyklens nummerplade bagfra, når den er kørt forbi fotovognen, oplyser vicepolitiinspektør Jørn Pakula Andresen fra Rigspolitiets nationale færdselscenter.

Måleudstyret i fotobilerne vil, når indkøbsprocessen er gennemført, blive digitaliseret, og ifølge Jørn Pakula Andresen skulle resultatet af den samlede indsats gerne føre til, at færre slipper for at få en bøde eller klip i kørekortet på grund af manglende foto af køretøjets nummerplade.

Videokameraerne i fotovognens forrude vil også forøge risikoen for de bilister, der har pillet forreste nummerplade af for at undgå fartbøder. De bliver som motorcykler filmet bagfra.

Politiets oprustning med nyt materiel er ikke den eneste nye risikofaktor, motorcyklister og bilister skal indregne, når de drejer på gashåndtag eller trykker på speederen. Folketinget er netop nu ved at vedtage en ændring af færdselsloven, som gør det muligt at sende bøden til ejeren af et køretøj, uanset om man kan identificere føreren på politiets foto. Særligt motorcyklister med en full-face hjelm og solbriller kan være meget vanskelige at identificere, men fremover kan politiet overlade girokortet til ejeren, med mindre hastighedsovertrædelsen overstiger 30 procent. I så fald kommer kørekortet i spil, og så er politiet nødt til selv at finde ud af, hvem føreren var.

Vicepolitiinspektør Peter Stryhn, der leder færdselsafdelingen i Midt- og Vestsjællands Politi, kører selv privat på motorcykel, og han vil gerne være med til at aflive myten om at motorcyklister kører risikofrit forbi de nye fotovogne. »Ja, livet bliver vanskeligere for dem, der kører for stærkt. Det er rigtigt, at »stærekasserne« (de faste standere med kamera og måleudstyr, red) kun fotograferer køretøjerne forfra. Men nu har fotovognene et fast monteret kamera i forruden til at optage køretøjerne bagfra,« siger han.

Udover fotovogne har politiet en række andre metoder til at bremse dem, der kører for stærkt. Der er de manuelle målinger med laserudstyr, der er politibiler med målerudstyr og biler med måleudstyr samt videokamera. »Dem bruger vi til at tage de værste, som kører alt for stærk, overhaler højre om, og så videre. Når en dommer ser sådan en video, er der sjældent tvivl om at kørekortet skal inddrages.«

Afdelingschef Torben Kudsk, FDM, tror, at politiets fotovogne vil indfrie forventningerne. »Videoudstyret i bilerne fungerer vist meget godt. Men problemstillingen viser den automatiske hastighedskontrols begrænsninger. Vi tror, at et synligt politi og en samtale med en fornuftig politimand har en meget mere lagrende effekt hos trafikanterne. Synligt politi på vejene giver en rolig trafik,« siger Torben Kudsk.

FDM tilbyder køretekniske kurser for motorcyklister, der ofte fejlbedømmer, hvor hurtigt de kan køre på mindre veje med mange sving. De såkaldte soloulykker er stadig en risikofaktor, ikke mindst for de mere modne motorcyklister, der fik deres kørekort for mange år siden, og nu som midaldrende anskaffer en stor motorcykel for at genopleve fornøjelsen ved at køre motorcykel.