Følg udviklingen i Københavns Lufthavn live i toppen af denne artikel

Den meget omtalte grænsekontrol mellem Danmark og Sverige er nu en realitet.

Den første kontrol blev foretaget på toget med afgang fra Københavns Lufthavn Kastrup klokken 23.46 søndag aften.

Det sker efter, at den svenske regering i december besluttede at indføre grænsekontrol. Svenskerne vedtog loven om det såkaldte transportøransvar, som altså trådte i kraft ved midnat mandag. Loven pålægger transportører, såsom DSB, at tjekke de rejsendes id.

Helt konkret betyder det for de togrejsende til Sverige, at de skal gennem en sluse i Københavns Lufthavn, hvor de får tjekket deres billed-id, inden de får lov til at stige på toget.

I alt vil der være 34 sluser, og der vil være fem steder i lufthavnen, hvor man kan komme til perron 1, som alle tog afgår fra.

Natten mellem den 3. og 4. Januar 2016 startede ID-kontrollen mellem Danmark og Sverige. Det skete på stationen Københavns Lufthavn Kastrup, der er sidste station inden Sverige. Alle fik deres ID fotograferet. Her læser en rejsende brevet om den skærpede ID-kontrol.
Natten mellem den 3. og 4. Januar 2016 startede ID-kontrollen mellem Danmark og Sverige. Det skete på stationen Københavns Lufthavn Kastrup, der er sidste station inden Sverige. Alle fik deres ID fotograferet. Her læser en rejsende brevet om den skærpede ID-kontrol. Foto: Nikolai Linares
Vis mere

Sveriges ID-kontrol ved alle grænseovergange for at dæmme op for de store flygtningestrømme kan blive startskuddet til mere menneskesmugling Øresund, Østersøen og Kattegat.

Nu skal kun personer med gyldige papirer have adgang til Sverige.

Samtidig indfører Sverige det såkaldte transportøransvar, som skal dæmme op for flygtninge og migranter, der rejser med tog, bus og færge. Eksempelvis skal DSB-ansatte nu kontrollere de rejsendes papirer.

Norge skærpede i efteråret reglerne for grænsekontrol og kræver blandt andet, at alle rejsende på færger fra Tyskland, Sverige og Danmark skal vise gyldig identifikation.

Tirsdag træder det såkaldte transportøransvar i kraft, og det betyder, at det er op til chauffører at håndhæve de svenske regler om billed-id.