Genrefoto
Genrefoto Foto: Syda Productions

Den landsdækkende optikerkæde Profil Optik er blevet idømt en bøde på 140.000 kr. for vildledende markedsføring.

Det skriver Forbrugerombudsmanden i en pressemeddelelse.

Tilbage i januar 2015 kørte Profil Optik en udsalgskampagne, hvor det ikke var tydeligt oplyst, hvilke betingelser forbrugerne skulle opfylde for at opnå en lovet rabat.

På vinduesplakater og i flyers havde kæden med store typer skrevet ’50 % på masser af stel’, mens der med væsentligt mindre typer og lodret langs med kanten stod: ’Gælder ved køb af komplet brille og kan ikke kombineres med andre tilbud og rabatter’.

En forbruger klagede til Forbrugerombudsmanden, fordi hun følte sig vildledt af vinduesplakatens budskab om 50 % rabat. Hun blev først opmærksom på betingelserne for at få rabatten, da hun havde valgt brillestellet og skulle til at betale. Derfor valgte Forbrugerombudsmanden at politianmelde Profil Optik i maj 2016 for overtrædelse af markedsføringslovens § 3, stk. 1 og 2.

Det fremgår af pressemeddelelsen, at forbrugerne dårligt kunne få øje på og læse betingelsen for at få rabat, når de så plakaten eller flyeren. Derfor kunne forbrugerne blive vildledt af markedsføringen.

'Når forbrugere ser et godt tilbud, så må væsentlige betingelser ikke være skjult i reklamen. I sagen med Profil Optik var betingelsen om køb af glas skrevet på en sådan måde, at forbrugerne dårligt kunne læse dem. Det var vildledende,' skriver forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen:

'Vildledende markedsføring er hverken godt for forbrugerne eller konkurrenterne. Derfor vil jeg fortsat have fokus på virksomhedernes prismarkedsføring.'

Optikerkæden har erkendt, at det var forkert at annoncere med 50 procent rabat på brillestel uden samtidig at gøre tydeligt opmærksom på, at der også skal købes brilleglas for at få rabatten

Alderssyn

Kædechef i Profil Optik, Søren Broberg, siger ifølge Ekstra Bladet, at der er indgået et forlig i sagen, og at sagen derfor ikke bliver bragt for retten.

»Vi har taget sagens udfald til efterretning og vil efterleve den i vores fremtidige markedsføring,« siger Søren Broberg til Ekstra Bladet.

Profil Optik er landsdækkende med 133 butikker.

Markedføringslovens § 3, stk. 1 og 2:

Erhvervsdrivende må ikke anvende vildledende eller urigtige angivelser eller udelade væsentlige informationer, såfremt dette er egnet til mærkbart at forvride forbrugernes eller andre erhvervsdrivendes økonomiske adfærd på markedet.

Markedsføring som i sit indhold, sin form eller den anvendte fremgangsmåde er vildledende, aggressiv eller udsætter forbrugerne eller erhvervsdrivende for en utilbørlig påvirkning, og som er egnet til mærkbart at forvride disses økonomiske adfærd, er ikke tilladt.

optiker, briller, kvinde, syn,

SMS

Hitter på Facebook

Mere fra Prøv gratis i 30 dage