Mandag aften blev Venstres transportordfører og medlem af Folketingets Præsidium, Kristian Pihl Lorentzen, ramt af en cyklist i København, der kørte overfor rødt.

Han kom heldigvis ikke fysisk til skade, men skrev kort efter et harmdirrende Facebook-opslag, hvor han gav udtryk for, at mange cyklister kører hensynsløst.

Men Cyklistforbundets direktør, Klaus Bondam, synes ikke, at danske cyklister er mere hensynsløse end andre trafikanter.

»Nej, det mener jeg ikke, de er. Men det er korrekt, at vi over de sidste mange år, har oplevet et skred i samfundet i forbindelse med den måde, som vi taler til hinanden på. Det er et bredt problem,« siger han.

Han understreger, at alle skal overholde færdselsloven, og det er helt uacceptabelt, når det ikke sker.

»Det gælder naturligvis også ham, som ramte Kristian (Pihl Lorentzen. Red.) i går. Det siger sig selv. Jeg er meget glad for, at Kristian ikke kom noget til,« siger Klaus Bondam.

Han erkender, at der er et problem med, at danske cyklister ikke overholder færdselsloven i tilstrækkeligt omfang.

»Der er uhensigtsmæssig adfærd. Der er nogle, som ikke overholder færdselsloven. Det kan være at køre overfor rødt, cykle på fortovet, køre uden lys og den slags. Det er helt uacceptabelt,« siger Klaus Bondam, som altså ikke mener, at cyklister er værre end andre trafikanter.

»Jeg mener også, der er et problem med den måde, som vi har struktureret forholdene for cyklisterne,« siger han.

Det må du uddybe?

»Tænk på hvor meget information, som du får som bilist. Du får at vide, hvor hurtigt du må køre, om der er skoler, om du må dreje eller ej og meget mere. Som cyklist får du næsten ingenting at vide, selvom der er rigtigt mange cyklister i København,« forklarer Klaus Bondam.

Særligt i København og andre tæt trafikerede byområder opleves cyklisterne som en gene.

»Men tænk på, hvis alle cyklisterne stillede cyklen og tog bilen. Så ville bilisterne hurtigt opleve ubehagelige situationer, som virkede farlige,« siger han.

I starten af maj offentliggjorde Kantar Gallup en undersøgelse, som viste, at 46 procent af danskerne oplever cyklisterne som de trafikanter, der har den farligste adfærd i trafikken. Nummer to var bilisterne med 20 procent af »stemmerne«

Klaus Bondam anerkender, at danskerne oplever cyklisterne, som de mest hensynsløse.

»Men noget af det handler jo også om, at cyklisterne oplever andre cyklister som hensynsløse. Vi må huske, at vi lever i et fællesskab. Hvis man ser et barn på cykel, så er det helt naturligt, at man sagtner farten og husker den vigtigste færdselsregel, nemlig at man skal køre efter forholdene,« siger Klaus Bondam.