Journalist vil have Politikens chefredaktør sendt i fængsel

Politikens chefredaktør Bo Lidegaard er her til morgen blevet stævnet med krav om fængselstraf og et erstatningskrav til avisen på 300.000 kr., fordi Politiken har omtalt en kendt journalist som storspion for Stasi uden at kunne dokumentere det.

Den mangeårige journalist på DR og Ekstra Bladet, Per Michaelsen kræver flere hundrede tusinde kroner af chefredaktøren i erstatning, fordi avisen på forsiden har skrevet, at han er mistænkt for at være ’storspionen, alle leder efter’. Det bekræfter Per Michaelsens advokat Søren Bech overfor BT.

-. Det er korrekt, at vi har stævnet Politikens chefredaktør. Det her er en meget alvorlig sag, fordi de jo fremstiller min klient, som den værste spion i Danmarks-historien udelukkende baseret på sladder. Det er en anklage, som man kan få livsvarigt fængsel for - så derfor er det meget groft. Du kan sammenligne det med Dragsdahl-sagen, men den her sag er endnu grovere. Derfor har vi også i stævningen krævet en større godtgørelse og krævet frihedsstraf til chefredaktøren. Godtgørelsen skal afspejle grovheden af den anklage, som de kommer med, siger Søren Bech til BT.

Journalisten Jørgen Dragsdahl fik i juni 2010 en rekordstor erstatning, da historikeren Bent Jensen blev idømt til at betale en erstatning på 200.000 kr. til Jørgen Dragsdahl og dertil som straf 20 dagbøder på i alt kr. 40.000, fordi Bent Jensen i en kronik i Morgenavisen Jyllands-Posten havde sagt, at Jørgen Dragsdahl var KGB-agent uden, at han kunne dokumentere det.

I en mail til BT bekræfter Bo Lidegaard, at han personligt er blevet stævnet i sagen.

- I forlængelse af telefonsamtale tidligere på dagen kan jeg oplyse, at stævningen nu er modtaget, skriver Bo Lidegaard til BT.

I september udtalte Pressenævnet kritik af Politiken for at have skrevet, at Per Michaelsen var mistænkt for at være Stasi-agent - uden dokumentation.

Per Michaelsen blev kendt, da han med en kollega navngav en række danskere, der havde arbejdet for den østtyske efterretningstjeneste Stasi i avisartikler og bøger. Et arbejde han modtog Venstres frihedspris for.

I maj skrev Politiken, at ’Ifølge Politikens oplysninger er journalisten identisk med den offentligt kendte dansker, som koldkrigsforskeren Thomas Wegener Friis har fundet oplysninger om i det tyske Stasi-arkiv.’ Få måneder før havde Thomas Wegener Friis fortalt til BT, at han var stødt på en storspion i Stasis arkiver, som han ikke ville navngive.

- Der er ingen tvivl om, at det er den værste spionsag i Danmark, sagde han.

Ifølge Per Michaelsens advokat har Politikens advokat Tyge Trier på et møde tilbudt et forlig om, at betale Per Michaelsens advokatomkostninger og derudover betale et større beløb til en godgørende forening.

- De har foreslået en ordning, hvor de tilbød at give et beløb til et godgørende formål evt. Stasi-ofre. Men det er vi ikke tilfredse med, siger advokat Søren Bech.

Dette forligstilbud vil Politikens advokat Tyge Trier dog ikke bekræfte. Han ser frem til den kommende retssag,

- Jeg har arbejdet med pressens ytringsfrihed og formidling i tyve år og ser med sindsro frem til en injuriesag om Politikens dækning af et væsentligt emne. Jeg har ikke hørt fra byretten og vil vente på dette, men en kopi af en stævning er dog kommet fra advokat Søren Bech i dagens post. Politiken har ikke og jeg har ikke fremsat forligstilbud til Per Michaelsen, siger han i en skriftlig kommentar til BT.

Politikens chefredaktør Bo Lidegaard vil kun erkende, at de er blevet dømt i pressenævnet i den nye sag.

Nu er I jo ofte ude efter andre medier - hvad har I gjort for at erkende, I selv har dummet jer her?

- Det har vi gjort ved at acceptere pressenævnets kendelse og trykke den.

I erkendte jo ikke fejlen, før kendelsen faldt?

- Det er korrekt. Vi bragte en historie - den blev indbragt til Pressenævnet og den afgørelse trykte vi og beklagede, at vi trykte den historie.

Er det okay at fortælle, at en person er Stasi-agent udelukkende baseret på gangsladder?

- Nu var det ikke var det, vi skrev. Vi skrev, at han var den person en navngiven forsker havde omtalt som Stasi-agent.

Så du kan stadig stå inde for jeres historie?

- Det kan jeg ikke, fordi vi har fået en pressenævnskendelse mod den. og derfor er vi også klart, at vi har begået en fejl.

Og det var altså ikke en erkendelse du nåede før, at Pressenævnet fældede dommen?

- Det er korrekt, siger Bo Lidegaard i et båndet interview til BT.

Bliver Politikens chefredaktør idømt fængsel vil det være første gang i Danmark siden 1974, at en ansvarshavende chefredaktør bliver fængslet for historier trykt i den avis, som man er chef for. Den gang gik det ud over den daværende chefredaktør for Ekstra Bladet Axel Sjölin, der blev idømt 14 dages fængsel for at trykke nøgenbilleder af en myrdet kvinde.

Læs også: