Særlige togguider lægger en dæmper på rejsende fodboldfans, og det sparer DSB for millioner af kroner.

København. Ødelagte sæder og borde, smadrede loftsplader og tømte pulverslukkere.

Sådan så DSB's tog ofte ud efter mødet med skuffede eller eksalterede fodboldfans.

Men det er fortid. Et nyt koncept med særligt uddannede fodboldguider har løst problemet.

- Op gennem nullerne oplevede vi store problemer med fans, der raserede vores fodboldtog. Det kulminerede i 2008, hvor der skete hærværk for ti millioner kroner, siger forretningschef i DSB Leif Fabrin.

De høje udgifter til hærværk i togene fik DSB til at uddanne 42 togguider. Det er erfarne togførere, der har fået ekstra uddannelse til at tackle dialogen med højrøstede og - nogle gange - udadreagerende fodboldfans.

Og det har givet resultater. I den seneste superligasæson blev der totalt set brugt nul kroner på reparationer i DSB's fodboldtog.

- Vores fodboldguider kan nogle ting. Det er de samme guider, der møder fans uge efter uge i sæsonen. De møder dem i øjenhøjde, og der opstår gode relationer mellem vores folk og de rejsende fans, siger Leif Fabrin.

End ikke tre lokalopgør på to uger mellem FCK og Brøndby har kunnet vælte den faldende kurve over udgifter til hærværk i fodboldtogene.

- Det er opstået en gensidig respekt mellem parterne, og vi kan mærke, at de rejsende fodboldfans nu tager mere ansvar og har en høj grad af selvjustits, siger Leif Fabrin.

Dialogen med fans betyder, at DSB tager fat på dem, allerede når kamptiderne er meldt ud for at lytte til ønsker om særlige togafgange.

Uddannelse af fodboldguider har kostet tid og ressourcer, men sammenlignet med udgifterne til hærværk er det ifølge Leif Fabrin i småtingsafdelingen.

Togselskaber i Sverige, Storbritannien og Schweiz har vist interesse for at høre mere om DSB's koncept med fodboldguider.

/ritzau/