Oplever du fartglade bilister i dit område? Så hører BT meget gerne fra dig. Send en mail til 1929@bt.dk eller skriv en besked til os her på Facebook.

Politiet oplever igen og igen, at bilister kører for hurtigt. Men ifølge tal fra Vejdirektoratet er farten mange steder blevet sænket en smule.

Tirsdag kunne Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi gøre status efter en fartkontrol på Vestmotorvejen, hvor der er vejarbejde i gang. I løbet af fem timer blev 529 bilister taget i at køre for hurtigt, og der blev givet 89 klip.

I går kunne samme politikreds konstatere, at rundt regnet hver tiende kørte for hurtigt, da 123 ud af 1.500 kontrollerede bilister i byen Kyse fik en fartbøde. Her blev der givet fire klip.

Men faktisk er farten på danske veje faldende mange steder. Det viser de seneste tal fra Vejdirektoratets Hastighedsbarometer, der skelner mellem farten i store byer, provinsbyer, landeveje og motorveje.

Eksempelvis har gennemsnitshastigheden i de store byer ikke været lavere siden 2010, viser de seneste data, der er fra årets første tre måneder. I marts var den gennemsnitlige hastighed her 48,9 kilometer i timen. Også i provinsbyerne ligger de seneste tal lavt sammenlignet med tidligere år, omend der med 51 kilometer i timen i gennemsnit bliver kørt for hurtigt.

På landeveje i Jylland har bilisterne ikke kørt så ‘pænt’ siden Hastighedsbarometeret begyndte i 2007, mens farten er faldet relativt mindre på øerne. Hastighederne i marts er her henholdsvis 83,9 og 81,2 kilometer i timen.

Også på motorveje med 110 kilometer i timen er hastigheden generelt under niveauet de tidligere år. Der bliver dog stadig kørt for hurtigt, da hastigheden i marts var 114,1 kilometer i timen, hvilket dog er det laveste siden 2007.

Men til trods for at statistikken tyder på, at flere har lettet trykket på speederen, så har mange danskere fået nok af, at der stadig køres hurtigt.

Flemming Søborg fra Ejby nord for Holbæk oplever konstant, at bilister, lastbilchauffører og motorcyklister ræser forbi hans hjem.

»Folk kører for hurtigt, hver dag, hver eneste dag, altid. I morgen- og eftermiddagstrafikken går der ikke under 30 sekunder mellem hver bil, der kører for hurtigt. De fleste holder farten på 80 kilometer i timen ind i byen,« siger han.

Han er særligt bekymret over, at byens skole ligger klos op af den vej, der går fra at være en hovedvej til en byvej kort efter, bilisterne har passeret byskiltet.

»Vi har 400 børn, der går på en skole lige op ad vejen, og det er et under, at der ikke er sket en ulykke endnu, når børnene krydser vejen,« siger den 60-årige vagt.

Flemming Søborg så gerne, at politiet var mere til stede i lokalområdet, og at der var mere fartkontrol i byen, fortæller han.

Og han er ikke den eneste, der ønsker, at få politiet til at gøre noget ved hastighedsovertrædelserne i lokalområderne.

Leder af færdselsafdelingen hos Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi, Erik Mather, fortæller, at der er stor interesse fra danske borgere, der ønsker at bestille færdselskontroller.

»Der er en permanent interesse - vi får to til fire henvendelser på en typisk dag. Alene i år har vi udført knap 300 bestillinger,« siger han.

Knud Reinholdt, der er leder af færdselsafdelingen hos Syd- og Sønderjyllands Politi, bekræfter også, at mange danskere ønsker et opgør med farten, hvor de bor.

»Der er mange, der skriver ind, og vi forsøger at efterkomme deres ønsker. Men der er nogle, der er meget ihærdige, så vi bliver nødt til at prioritere, da vi også har mange andre opgaver,« siger han.

Interessen for lokale hastighedskontroller overrasker ikke Søren Ørsted Pedersen, der er pressechef hos Rådet for Sikker Trafik.

»Der er for høj fart i alt for mange ulykker på vejene, og det koster hvert år liv eller kvæster alt for mange. Hver gang vi gennemfører en kampagne om farten på vejene, får vi henvendelser fra folk, der ønsker at få sat plakater op på deres vej, så de kan få bilisterne til at sænke farten og vise hensyn. Der er mange, som bliver generet, når der bliver kørt for stærkt,« siger han.

Tal fra Vejdirektoratet viser, at 472 mennesker har mistet livet i ulykker, hvor der blev kørt for stærkt i forhold til hastighedsgrænsen eller forholdene, i perioden 2011 til 2015.