FDM efterlyser en individuel behandling af klagesagerne hos private parkeringsselskaber. Stadig flere bilister vælger at trykke speederen i bund og køre bilen direkte i retten, når de har fået en parkeringsbøde fra et af de private parkeringsselskaber.

Alene sidste år havde FDM 260 sager med bilister, der ikke kunne acceptere, at de skulle betale en parkeringsbøde til et af de private parkeringsselskaber. Det tilsvarende tal i 2001 var 40. Så der er tale om en stigning på 650 pct. svarende til en 16-dobling af sagerne. Og langt de fleste sager vinder FDM på deres medlemmers vegne.

»Der er ingen tvivl om, at mange bilister er blevet meget opmærksomme, og at de ikke bare godtager en parkeringsbøde. Stigningen hænger også sammen med, at der kommer flere og flere parkeringspladser, hvor det er de private parkeringsselskaber, der overtager opsynet.

De anlægger måske en anden politik, når det handler om at udskrive parkeringsafgifter, og det betyder, at synderen ikke er enig i afgiften og derfor nægter at betale,« siger jurist Helle Brasch, FDM.

Hvor de to store private parkeringsselskaber Europark og Carpark tidligere er blevet beskyldt for at køre skræmmekampagne over for bilister, og truede dem med at sagen blev sendt i retten, hvis ikke de betalte inden for ti dage, er det FDMs opfattelse, at selskaberne nu overholder reglerne, således at en sag ikke kan sendes i retten, hvis bilisten vælger at klage over parkeringsafgiften.

Samtidig viste det sig nemlig, at selskaberne sjældent gjorde alvor af truslen om at hive bilisten i retten, hvis ikke parkeringsafgiften var betalt inden for ti dage. Men ifølge Europarks pressechef Anders Hvitved har Europark nu helt fjernet foden fra bremsen.

Nu hiver selskabet parkeringssynderen i retten, hvis ikke konkrete forhold taler imod i den enkelte sag. FDM mener derimod fortsat, at selskabernes klagebehandling er under al kritik, når det nærmest er standardbreve fyldt med fejl, der sendes ud til kunderne.

»Hvis det er korrekt, at Europark og Carpark modtager mellem 10-30 klager om ugen, så undrer det mig, at de ikke kan give en mere individuel behandling til deres kunder i stedet for at sende en standardskrivelse ud,« siger Helle Brasch.

Ifølge pressechef Anders Hvitved er det ikke kun 10-30 klagesager om ugen, selskabet modtager. Det er mellem 100-150 om ugen. Alligevel afviser han, at selskabet sender standardskrivelser ud til sine kunder. »Vi forsøger at give hver enkelt kunde en individuel behandling,« siger han.