Tre mennesker mistede livet, da en lastbil i december sidste år påkørte flere biler, der holdt i kø på motorvej E45 ved Horsens. Men ulykken kunne måske være undgået og menneskeliv reddet, hvis lastbilen havde været udstyret med et automatisk nødbremsesystem.

Fra 1. november 2015 træder en nyt EU-lovkrav i kraft, således at alle nyindregistrerede lastbiler og busser skal have installeret det automatiske nødbremsesystem.

Det automatiske nødbremsesystem fungerer ved køretøjet selv begynder at bremse, hvis den forankørende bremser op eller holder stille. Systemet skal altså forhindre, at lastbiler og busser påkører forankørende eller at påkørselshastigheden reduceres.

Bjarne Gottenborg Madsen, der ejer BG Madsen International Transport i Bording, er en af de vognmænd, der har valgt at få installeret automatisk nødbremsesystem i alle sine lastbiler, selvom det ikke er lovpligtigt.

»Der sker så mange grimme ting i trafikken, og dem vil jeg gerne bidrage til at undgå,« forklarer vognmanden.

Allerede for fem år siden tog han de første skridt og installerede nødbremsesystemet i en af sine lastbiler, så det kunne blive testet. Succesen var så stor, så Bjarne Gottenborg Madsen ikke tøvede med også at installere det i de resterende vogne. Med otte lastbiler løber udgifterne til det automatiske nødbremsesystem op i næsten en kvart million kroner.

»Det er en investering, jeg gerne vil gøre. Det er et fantastisk system, og det har stor betydning for sikkerheden,« siger Bjarne Gottenborg Madsen.

Han er af den opfattelse, at ulykken på E45 ved Horsens kunne have været undgået, hvis lastbilen havde haft et automatisk bremsesystem.

Forældrene til Julie Lystlund Christiansen og Sarah Lønne Grønbæk, der var blandt de dræbte ved ulykken, mener at politikerne skal gå skridtet videre og gøre det automatiske nødbremsesystem lovpligtigt i alle lastbiler, der kører på de danske veje. Et forslag, som Dansk Folkepartis Peter Skaarup er villig til at se nærmere på.

»Jeg synes, det er en af de ting, man kan overveje for at gøre det mere sikkert for de svage i trafikken. Man må bare erkende, at alle andre end lastbilerne er de svage i trafikken, når sådanne ulykker sker,« siger Peter Skaarup.

Socialdemokraternes retsordfører Trine Bramsen er heller ikke afvisende over for at se, hvad der kan gøres.

»Vi skal gøre alt, hvad vi overhovedet kan for at forebygge, at sådan nogle ulykker sker. Jo mere, vi kan gøre for at forebygge, at nogle mister én, de holder af, desto bedre. Derfor afviser vi bestemt ikke brugen af ny teknologi, og jeg vil gerne undersøge, om der er mere, vi kan gøre på den front,« siger Trine Bramsen.