Derfor skal kun 10 af de 13 elever vidne

De mange unge er mærkede af Præstø-ulykken før retssagen mod efterskolen, som begynder i dag

13 elever fra Lundby Efterskole var tæt på at miste livet, da de for næsten to år siden forulykkede med to lærere i en dragebåd på Præstø Fjord.

Men når Retten i Nykøbing Falster i dag tager hul på retssagen mod efterskolen og dens forstander, vil kun 10 af eleverne blive ført som vidner om ulykken, der kom til at koste en af lærerne livet i det iskolde vand.

- De sidste tre elever har vi ikke skønnet det formålstjenligt at indkalde som vidner. Nogle af dem har jo fået nogle skader, så vi ikke har fundet det rigtigt at indkalde dem, siger sagens anklager - advokaturchef Michael Boolsen fra Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi.

Ved retssagen vil både den selvejende institution Lundby Efterskole og forstander Truels Truelsen være tiltalt. De anklages dels efter straffeloven for uagtsomt manddrab og uagtsom legemsbeskadigelse, og dels for en række overtrædelser af lov om sikkerhed til søs.

Selv om forstanderen ikke selv var med i båden, har han efter anklagemyndighedens opfattelse det øverste ansvar for skolens regler og retningslinjer.

Betinget frihedsstraf

Anklager Michael Boolsen vil ikke på forhånd afsløre, hvilken påstand om straf han vil nedlægge i retten. I sagens natur kan der for efterskolens vedkommende kun blive tale om en bøde, mens forstanderen teoretisk kan risikere en frihedsstraf, som dog i givet fald meget vel kan tænkes at blive betinget.

Ifølge anklageskriftet var der tale om ’grov fejl eller grov forsømmelse’, da de 13 elever i 16-års alderen og deres to lærere i vinterkulden 11. februar 2011 sejlede ud mellem isflagerne på Præstø Fjord. Efter anklagerens mening var dragebåden ikke ’egnet til den pågældende sejlads’.

Blandt andet fordi ikke alle eleverne kunne svømme godt nok, fordi man ikke medbragte korrekt udstyr til nødmelding, og fordi eleverne ikke var iført udstyr, der var sikkerhedsmæssigt forsvarligt.

Også Den Maritime Havarikommission har minutiøst undersøgt omstændighederne ved tragedien og har tidligere i en redegørelse skarpt kritiseret efterskolens sikkerhedskultur. Ifølge Havarikommissionen var det ’forbundet med en betydelig risiko for en ulykke at sejle med dragebåd på Præstø Fjord under de givne omstændigheder’.

Ingen bar redningsveste

De 13 elever og deres to lærere nåede kun at sejle i 22 minutter, inden båden kæntrede som følge af blæst og bølger. Den 44-årige lærer Michael Jørgensen, der ikke bar redningsvest, omkom. Eleverne var kun iført svømmeveste - men ikke rigtige redningsveste. De var heller ikke iført våddragter, som efterskolen ellers rådede over ifølge Havarikommissionens undersøgelser.

Syv elever blev erklæret klinisk døde og senere genoplivet - men med betydelige fysiske skavanker til følge. Nogle af de livløse var underafkølede i en sådan grad, at deres legemstemperatur kun var 16 grader.

Heroisk indsats

At dødstallet ikke blev langt højere, skyldes i høj grad de tre elever, der som de første på heroisk vis formåede selv at kæmpe sig i land og få slået alarm.

Første alarm kom fra en forkommen pige, der efter at være svømmet i land løb over to km ind til en autoforretning i Præstø i sine drivvåde og iskolde gummistøvler. Da var der gået 80 minutter siden kæntringen.

’De tre elever mobiliserede bemærkelsesværdige ressourcer under svømningen ind til land og i det videre forløb, indtil de kunne slå alarm', har Havarikommissionen anerkendende noteret.

I alt er der afsat 10 retsdage til at få placeret ansvaret for tragedien.

Læs også: