Mobilkunder hos flere af de store teleselskaber har hen over weekenden modtaget fup-opkald fra udenlandske numre. Det er dyrt at ringe tilbage til numrene, advarer TDC.

I weekenden begyndte falske opkald fra udenlandske mobilnumre igen at plage danske mobilkunder hos blandt andre CBB Mobil, Telia og TDC. Omfanget er ukendt, og det er ikke første gang, danskerne plages af fuskere.

- Opkaldene kommer meget i bølger. Men vi bruger rigtig mange ressourcer på at komme problemet til livs, siger Camilla Sebelius, der er Kommunikationsrådgiver i TDC.

Svindlen foregår typisk ved, at kunderne bliver ringet op fra et udenlandsk nummer, men der bliver lagt på, inden man når at registrere opkaldet. Det vil derfor se ud som om, at man har et ubesvaret opkald på sin telefon. Hvis man vælger at ringe tilbage, bliver man forbundet til en telefonsvarer i udlandet, og kommer til at betale en meget høj minutpris.

Fup-opkaldene, der har ramt en række danskere hen over weekenden, stammer især fra telefonnumre med Chiles landekode +56.

Camilla Sebelius forklarer, at TDC arbejder på en mere permanent løsning på problemerne, som hun dog ikke kan gå i detaljer af hensyn til sikkerheden. Indtil da giver TDC tre simple råd til mobilkunderne: Tjek, om det er et nummer, du kender. Starter nummeret med +45, skal der efterfølgende være otte cifre; hverken flere eller færre. Der må ikke indgå parenteser eller andre tegn i nummeret. Er du det mindste i tvivl, så lad være med at ringe tilbage.

Fænomenet kaldes for Wangiri-fup og stammer fra Japan. Rent teknisk sætter svindlerne en maskine til at ringe op fra hele nummerserier til andre hele nummerserier i f.eks. Danmark. Men der er ingen grund til at frygte, hvis man har fået et fup-opkald. Så længe man ikke ringer tilbage, sker der ikke noget.

Flere af mobilselskaberne opfordrer på deres Facebook-sider til, at man skriver nummeret, man har fået et opkald fra, så der kan lukkes for problemet.