Se og Hør bliver beskyldt for at have overvåget kendte, kongelige og politikere gennem deres dankort-transaktioner.
Se og Hør bliver beskyldt for at have overvåget kendte, kongelige og politikere gennem deres dankort-transaktioner. Foto: Thomas Lekfeldt
Se og Hør i Norge brugte samme type metoder som søsterbladet Se og Hør i Danmark brugte mellem 2008 og 2012. 

Bare endnu mere omfattende end BT hidtil har afsløret i Danmark.
 
Det fremgår af den tidligere Se og Hør-journalist Håvard Melnæs bog 'En helt vanlig dag på jobben', der udkom i 2007.
larsjoachimline


Ifølge Helnæs bog havde norske Se og Hør betalte tippere hos banker (blandt andet Nordea. Red.), kreditkortselskaber, rejsearrangører og endda hos det norske politi, der blandt andet viderebragte personfølsomme oplysninger om norske kongeliges og andre kendtes brug af kreditkort, samt de kendtes opholdssteder. 
Særligt under ferieophold i både ind og udland.

Melnæs hævder også, at en eller flere politifolk blev betalt i forbindelse med at Se og Hør ville kortlægge Kronprinsesse Mette Marits bekendtskabskreds.

Håvard Melnæs bog blev i 2010 til en spillefilm om Se og Hørs ulovlige metoder med samme titel som hans bog.

Efter afsløringerne blev der arrangeret en stor høring (af Norsk Presseforbund), flere kendte truede med sagsanlæg og politianmeldelser, og Nordea og kreditkortselskaberne lavede interne undersøgelser, fortæller Håvard Helnæs.

Selvom han havde beviser på, at Se og Hør brugte betalte tippere og viderebragte ulovligt opsnappet information, fik det ingen konsekvenser for de involverede.

Politiets undersøgelse af politiet i Norge førte hverken til sigtelse eller anklager mod nogen betjente.
Officielt kunne politiet ikke finde den eller de betalte tippere, der ifølge Melnæs, fik penge af norske Se og Hør.

Dengang benægtede Se og Hørs daværende chefredaktør, Odd Johann Nelvik at det norske sladderblad brugte uetiske og ulovlige metoder.

Da han blev spurgt på en høring arrangeret af Norsk Presseforbund, om han havde kendskab til betalte kilder i kreditkortselskaber, flyselskaber, banker og hos politiet svarede han:
larsjoachimline


- Det kan jeg ikke kommentere. Det handler om kildebeskyttelse, svarede Odd Nelvik.

I dag mener journalist og forfatter Håvard Melnæs, at det er en af de væsentligste grunde til, at ansatte på blade som Se og Hør ikke bør være medlem af de officielle presseforbund i Skandinavien.

De skulle smides ud af forbundene, fordi de ikke bedriver journalistik, men udelukkende entertainment, og de burde ikke kunne nyde de privilegier, man har som journalist, mener Håvard Melnæs og henviser hermed til at journalister har en juridisk ret til at beskytte deres kilder.  

Den norske Se og Hør journalist anklagede også sin tidligere arbejdsplads for at indkøbe ulovligt overvågningsudstyr og for at betale deres kilder med sorte penge udenom skattevæsenet.

Også det benægtede norske Se og Hørs daværende chefredaktør, Odd Nelvik på samme måde som danske Se og Hørs chefredaktør fra 2001 til 2008, Henrik Qvortrup mandag nægtede kendskab til BTs afsløringer af Se og Hørs betalte 'angiver' hos firmaet PBS (Nuværende Nets. Red.), der er ansvarlig for sikkerheden i det danske kreditkort-system.
SMS

Tophistorier

Hitter på Facebook