Du kan høre anden del af fupopkaldet fra kvinden, som udgiver sig for at være fra Microsoft, her i artiklen.

Gennem de seneste år har adskillige danskere oplevet at blive ringet op af engelsktalende personer, som påstår at være fra customer service hos Microsoft. De siger, at deres Windows-PC er under angreb, og det vil personen i røret hjælpe med. De skulle bare lige have adgang til computeren.

Den oplevelse fik den 83-årige pensionist Peter Kierkegaard fra Horsens tidligt lørdag morgen, da han blev ringet op af en kvinde ved navn Jennifer Watson. Hun kunne fortælle, at Peter Kierkegaards Windows-computer var under angreb.

Heldigvis var Peter Kierkegaard klar over, at Jennifer Watsons opkald nok ikke var helt reelt. For det kunne, som det er sket for andre personer, resultere i, at personer, som bestemt ikke tilhører Microsoft, får adgang til hans computer og derved kunne gøre stor skade på Peter Kierkegaard bankbog eller andre ganske ubehagelige ting.

Derfor var Peter Kierkegaard hurtig og kontaktede BT.

»De ringede mig op klokken halv otte. Der spillede jeg sur og gnaven over at være blevet vækket så tidligt og bad dem om at ringe igen en time senere,« forklarer Peter Kierkegaard.

'Ring til min assistent i stedet'
Han havde hurtigt regnet ud, at opkaldet fra Jennifer Watson nok ikke var ægte. Og derfor kontaktede Peter Kierkegaard BT og fik nummeret på en journalist, som han bad Jennifer Watson ringe til i stedet, da han ikke selv, forklarede han Jennifer Watson, ville kunne komme til sin computer.

»Jeg sagde til dem, at jeg var en 84-årig, sengeliggende mand, og om de ikke kunne ringe til min hjælper i stedet for,« fortæller Peter Kierkegaard, der til dagligt bor i den østjyske by Horsens, men som tidligere har været EDB-chef på Copenhagen Business School (CBS).

Som aftalt blev BTs journalist ringet op af Jennifer Watson, der, som du kan høre i lydfilen her i artiklen, forklarer, at der er et problem med computeren, som hun kan hjælpe med at fixe.

Under opkaldet, som foregår ad to omgange, da det bliver afbrudt en enkelt gang, forklarer Jennifer Watson, at hun ringer fra Windows og efter et par opfølgende spørgsmål også fra Microsoft. Dernæst forsøger hun at få fjernadgang til computeren.

Omstillet til Mike Johnson
Efter noget tid beslutter Jennifer Watson sig for, at BTs journalist skal snakke med hendes overordnede, der vil være bedre i stand til at hjælpe med problemet.

Her omstiller Jennifer Watson, der tidligere har forklaret, at hun ringer fra Windows Customer Service i USA, så til Mike Johnson, som angiveligt sidder på Microsofts kontor i ’Manchester City’, England. Og det er ham, der skal overtage resten af samtalen.

Det er helt tydeligt, at der er noget, som ikke stemmer i omstillingen af opkaldet fra USA til England. Når du lytter til lydfilen fra samtalen, kan man høre en konstant baggrundsstøj, der minder om en masse mennesker på et call-center, der sidder og snakker i telefon. På intet tidspunkt i overførslen af samtalen fra USA til England forsvinder den baggrundsstøj.

Herfra forsøger Mike Johnson, der ligesom Jennifer Watson begge lyder til at have en accent, som kan minde om indisk, så at guide journalisten igennem det, der formentlig skal munde ud i en fjernadgang til computeren.

ts

Men omkring fem minutter inde i samtalen bliver den afbrudt. Og Mike Johnson har siden ikke vendt tilbage.

Den helt forkerte at ringe til
Peter Kierkegaard var hurtig til at opfange, at der var noget, som ikke stemte helt. Han har da også prøvet opkald som det fra Jennifer Watson før.

»Jeg følger jo lidt med i medierne. Og så er jeg gammel EDB-chef på CBS, så jeg kender lidt til de her sager. Jeg har egentlig haft lidt problemer med min computer, som ikke ville opdatere til den seneste udgave af Windows, så jeg har snakket lidt med Microsoft. Men her blev jeg ret hurtigt klar over, at det var fup,« fortæller Peter Kierkegaard, som forklarer, hvorfor han valgte at kontakte BT.

»Jeg har fået den slags opkald et par gange før. Men der har jeg bare smidt på. Men nu tænkte jeg, at jeg ville se, om jeg ikke kunne hjælpe andre med at gøre dem klogere på den her type svindel,« siger Peter Kierkegaard.

Din arbejdsmobil kan koste dig jobbet

'Nærmest umuligt at efterforske'
Hos politiet kender man godt til fupopkaldende fra personer, der udgiver sig for at være fra Microsoft og vil have adgang til computer eller personlige oplysninger.

»Vi oplever jævnligt, at folk bliver ringet op af personer, der udgiver sig for at være fra Microsoft og vil have adgang til computeren. Det kommer gerne i bølger. Men hvor mange ved jeg ikke, for de fleste anmelder det ikke, for de ved, det er fup,« siger kommunikationsrådgiver ved Syd- og Sønderjyllands Politi Helle Lundberg.

Hun forklarer samtidig, at den type sager er meget svære at gøre noget ved.

»Det er nærmest umuligt at efterforske, for de personer, der ringer, sidder ofte i Afrika eller i Indien,« siger Helle Lundberg, der har et meget simpelt råd til folk, der oplever at blive ringet op som Peter Kierkegaard.

»Læg røret på. Og hvis du snakker med dem, så lad være med at give dem adgang til computeren. Lad også være med give dem private oplysninger. Heller ikke på mail. Du skal aldrig give private oplysninger eller adgang til computeren over telefonen,« forklarer Helle Lundberg.

Lørdag formiddag har Syd- og Sønderjyllands Politi også været på Twitter og advare mod fupopkald fra 'Microsoft'.

BT har kontaktet Microsoft Danmark for at høre deres kommentar til, at personer ringer og udgiver sig for at repræsentere dem. Men i skrivende stund er Microsoft ikke vendt tilbage.

SMS

Tophistorier

Hitter på Facebook