Ved du noget om sagen? Så hører BT meget gerne fra dig. Send en mail til 1929@bt.dk eller skriv en besked til os her på Facebook.

Midt under indflyvningen til landing i Københavns Lufthavne i Kastrup blev et fly mandag aften ramt af et kraftigt, grønt laserlys, der gjorde, at piloten måtte slukke for flyets eget lys for at laserlyset ikke skulle gå ud over piloternes nattesyn - eller fjerne fokus fra selve landingen.

Flyet fra Norwegian var nede ved 700 meters højde, da det mandag aften omkring klokken 23:05 blev ramt af det kraftige laserlys.

Det viste sig at stamme fra en laserpen, som en 65-årig mand havde stået i sit hjem tæt ved lufthavnen og leget med. Det forklarede han selv tirsdag, da han blev fremstillet i Københavns dommervagt.

Han er sigtet for overtrædelse af straffelovens paragraf 252, som lyder:

'Med fængsel indtil 8 år straffes den, der for vindings skyld, af grov kådhed eller på lignende hensynsløs måde volder nærliggende fare for nogens liv eller førlighed'.

Selv nægter den 65-årige mand sig skyldig i sigtelsen. I stedet forklarede han, at han har nogle laserpenne, hvoraf en virker rigtig godt. Ved 23-tiden havde han derfor stået i vinduet på 1. sal i sit hus og leget med sin laserpen - han havde lavet sjove mønstre på træer og skyer, forklarede han.

Han fortalte samtidig, at det ikke havde været hans hensigt at genere de fly, der var ved at lande i lufthavnen, som han havde frit udsyn til. Men han kom til det, da et fly slukkede lyset under indflyvningen. Kort efter kom et mindre fly tæt forbi hans hus, og han ville prøve, om laserpennen kunne nå flyet, og han ramte flyets hale.

Derefter stoppede han op med at lege med laserpennen. I dommervagten indrømmede han, at han i begyndelsen havde nægtet over for politiet, at han havde brugt den.

Sagens anklager - Louise Nielsen - oplyste, at politiet var blevet kontaktet af Københavns Lufthavne, efter et fly var blevet generet af kraftigt laserlys.

Flyets pilot havde oplyst, at han var blevet opmærksom på lyset første gang i omkring 700 meters højde under indflyvning til landing. Han valgte derfor at slukke flyets lys. Da flyet endnu engang ifølge piloten blev belyst med det kraftige, grønne lys, valgte han at slukke for endnu mere af flyets lys, for at laserlyset ikke skulle ødelægge nattesynet eller fjerne fokus fra landingen.

Efter at have afgivet sin forklaring blev den 65-årige mand løsladt.

Til BT fortæller tidligere havariudreder i SAS og partner i flysikkerheds-firmaet Mill Aviation & Partners Tom Zøllner, at tendensen med at lyse med laserpenne mod fly og piloter er stigende - og at det kan være ganske farligt.

»Den egentlige risiko kan være meget, meget forskellig. For der er mange variabler, der spiller ind. For det første er det vinklen fra jorden til flyet. Flyet kan ligge i en drejning, hvor piloterne kan sidde og kigge efter nogle punkter nede på jorden, som de ligesom styrer og holder sig orienteret efter. Og det betyder, at laserpenne i visse positioner kan lyse vældig nemt ind ad vinduerne,« forklarer han og fortsætter:

»Desværre er det sådan, at når vi ser noget lys, så har vi en tendens til at kigge efter det. Det kender vi fra trafikken, eller hvis noget blitzer os. Det samme gør piloterne ubevidst. Det vil sige, at hvis de pludselig ser et mærkeligt lys i mørket, så kan deres øjne lige et kort øjeblik kigge efter det. Og hvis det så samtidig rammer ind gennem vinduet, så vil pilotens øjne få en momentan blænding. Den blænding kan så vare fra nogle få sekunder til faktisk at lave en synsforstyrrelse, der i værste fald kan blive permanent. Der er heldigvis langt i mellem de værste fald. Men det har adskillige gange været observeret, at der har været synsforstyrrelser i adskillige minutter.«

Han forklarer samtidig, at der heldigvis er to piloter om bord, og at det er meget sjældent, at begge piloter bliver blændet på samme tid.

»Jeg har ikke registreret noget om, at der har været et flyuheld med den slags laserlys involveret. I sig selv er risikoen, for at noget går galt med selve flyvningen, lav. Men det er meget, meget ubehageligt, og for den enkelte person, der bliver ramt, kan det være ganske alvorligt. Specielt med de penne, som er kommet i de senere år, som har meget kraftig styrke. Det er trist, at det sker,« siger Tom Zøllner.

Han forklarer, at man i USA har forsøgt at bekæmpe fænomenet ved at udstede bøder på enorme summer, mens man herhjemme har udarbejdet en hurtig kommandovej fra pilot til kontroltårn til politi, så en patrulje hurtigt kan blive sendt hen til det sted, hvor lyset blev set komme fra.

»Inden for luftfartsindustrien bliver der også arbejdet på at lave vinduer, der reflekterer, så laseren slet ikke kan skinne igennem. Og det er man kommet meget langt med de tiltag,« siger han.