*


KØB PLUS!

500 farlige bomber stjålet fra fyrværkerifabrik

Ejeren af en lollandsk fyrværkerifabrik advarer alle mod at komme i nærheden af de mere end 500 bomber, der i nat blev stjålet fra virksomheden.

Flere end 500 kraftige bomber blev natten til lørdag stjålet fra fyrværkerifabrikken Nordlys på Lolland. Der er tale om såkaldte luftbomber, som er beregnet til professionelle fyrværkerishows, så fabrikkens indehaver, Ole Olsen, advarer derfor ukyndige mod at affyre bomberne.

- Det er meget kraftigt fyrværkeri, som skal fyres af med bomberør, og dem har tyvene jo ikke fået med sig, siger han.

- Bomberne er designet til at eksplodere højt oppe i luften, så hvis man fyrer dem af på jorden, kan de gøre stor skade. Antændingstiden er få sekunder, så de er yderst farlige at håndtere, siger Ole Olsen.

Han opdagede indbruddet tidligt lørdag morgen, da han ankom til fabrikken ved landsbyen Torrig. Tyvene har stjålet godt 500 luftbomber i størrelsen tre til seks tommer, og Ole Olsen frygter, at de falder i de forkerte hænder.

- Jeg ved ikke, om tyvene kan finde på at sælge dem eller give dem væk. Det er jo en stor mængde fyrværkeri få dage inden nytår. Men jeg vil opfordre alle til at holde sig langt væk fra bomberne. Det kan gå helt galt, når man ikke ved, hvad man har med at gøre, siger fabriksejeren.

Sydsjællands- og Lolland-Falster Politi opfordrer ligeledes folk til at holde sig væk fra bomberne. Har man oplysninger om tyveriet, kan politiet kontaktes på 55311448.

Synes du, at reglerne for affyring af fyrværkeri bør strammes? 

Deltag i debatten under artiklen

Din kommentar

Kommentarer

Igen en gang Journalistisk manipulation

Skrevet af Philip, Onsdag den 2. januar 2013, 15:16

For hvad fanden har et indbrud og tyveri at gøre med den danske fyrværkeri lov der siger at der KUN må købes og affyres fyrværkeri der er købt i Danmark fra 1 December til 5 Januar.

Der kan sgu da ske indbrud hele året og bomberne kan jo således blive spræng midt på en tæt pakket strand i Juni måned hvis det endelig er det man vil.

Så hvad med at holde nødder og jordbær for sig og holde sig til emnet om fyrværkeri loven.

Fyrværkeri

Skrevet af Kamma, Mandag den 31. december 2012, 17:43

Så kom det frem at Christinia igen igen er en kriminel rede som regeringen beskytter, senest med salg af bomber stjålet på Lolland.
Lad os starte med at lukke Christinia når dette er gjort kan vi tale om at stramme fryværkeri loven.
Men AK narkohandel, hæleri, kriminel aktivitet er vigtgere for S R SF og EL, frem for at sikre lov og orden.

kristensen

Skrevet af dorte, Mandag den 31. december 2012, 00:39

har danskerne virkelig råd til at købe nytårskrudt, det er overraskende!

JA!!!

Skrevet af Jyden, Søndag den 30. december 2012, 20:19

Det er virkelig bekymrende med al den mængde af farlig fyrværkeri,- bomber osv. der er i omløb,-og nu sidst stjålet - og til hvem?!
Der er helt sikkert brug for en stramning i loven her!
Som DF så er det eneste parti, der har ønsket...
Her hvor vi bor går der folk forbi med fyrværkeribomber fra midt i december til helt hen i februar,- og folks postkasser, incl. vores - bliver sprængt i stumper og stykker, - og postvæsenets er taget ned i lang tid af den grund- fordi bombetosser hærger allevegne!!

De vil stramme forkert

Skrevet af Per, Mandag den 31. december 2012, 03:40

De DF tosser vil stramme på den private forbruger, altså personen der går ud og køber fuldt ud lovligt fyrværkeri, så det kun må sælges og fyres af fra den 27 December til 1 Januar, det er alt. Du har misforstået det som at det hele drejer sig om fra dem.
Desuden vil det fortsat ikke hjælpe på, at der findes tyveknægte der bryder ind hos en fyrværker og stjæler hans professionelle fyrværkeri og sælger dem som kanonslag på det sorte marked.
Desuden vil det heller ikke hjælpe på, at der findes pirat fyrværkere, som laver kanonslag og sælger dem til teenagere, som så misbruger det til at begå forbrydelse nummer 2 med, nemlig hærværk.

Og lige med stramningen, hvem tror du der skal håndtere den ? Det underbemandede discount politi, som 2 forskellige regeringer (blå og rød) har sørget for at der kun er i Danmark ?

Desværre tid til at vågne op og se realiteten, lov stramninger nytter ikke en skid så længe der kun er et discount Politi i Danmark. Her skal vi have mindst 500 % mere Politi til rådighed i hele landet før at samtlige lovstramninger der allerede er blevet lavet på en del områder kan håndteres af ordensmagten.

Forbyd kæledyr

Skrevet af Mikkel Jørgensen, Søndag den 30. december 2012, 16:42

Hvorfor ikke også forbyde kæledyr? Det er om noget unaturligt, og er kilde til alskens sygdomme.

Tja...

Skrevet af Martin, Søndag den 30. december 2012, 20:05

....og du er i den grad blevet smittet kan jeg forstå.

Kæft en idiot............

Sandheden er ilde hørt

Skrevet af Mikkel Jørgensen, Mandag den 31. december 2012, 01:42

De fleste infektionssygdomme hos mennesker har set fra et evulotionssynspunkt en zoonotisk oprindelse, og derfor kan mange infektioner overføres fra kæledyr til mennesker

Kilde: https://www.sundhed.dk/sundhedsfaglig/laegehaandbogen/infektioner/sympto...

Forbyd kæledyr

Skrevet af Mikkel Jørgensen, Søndag den 30. december 2012, 16:42

Hvorfor ikke også forbyde kæledyr? Det er om noget unaturligt, og er kilde til alskens sygdomme.

Begræns fyrværkeri

Skrevet af Jan Christensen, Søndag den 30. december 2012, 16:00

Hvorfor skal man fyre skidtet af allerede fra 1. december? Hvad er fornuften med en hel måned, når nytåret kommer sidst i måneden?

Tillad salg af fyrværkeri efter jul til og med 31 december. Man må fyre krudt af mellem 3. juledag op til og med 1. januar.

Så tager man hensyn til alle.

Hvorfor skal nogle få mennesker have lov til at ødelægge så mange dage for så mange familier, når det ikke er nødvendigt?

Fyrværkeri er bare noget pjat, som kun er til glæde for små børn om dagen og mænd fra 20 til 50 år om aftenen og nat.

Jeg har ikke læst én logisk forklaring.

Reglerne skal strammes

Skrevet af Martin, Søndag den 30. december 2012, 15:46

Og enhver der ikke fatter det er en idiot, kort og godt.

Jeg har intet til overs for jer.

Sorry Martin

Skrevet af Jan Christensen, Søndag den 30. december 2012, 16:05

Hvem er idioten, hvis du ikke vil/kan indse, at det er et stort problem for mange mennesker med dyr og børn, når der fyres enorme drøn af aften og nat i hele december? Vent til du måske får børn og/eller dyr, så vil du mærke problemet, når nætterne går med at berolige børn og dyr, og arbejdet kalder klokken 7 om morgenen.

Så vågner du måske op til realiteterne.

Om igen, Martin

Skrevet af Jan Christensen, Søndag den 30. december 2012, 16:06

Ked af at jeg kom til at svare dig, når det var en helt anden, jeg ville svare. Beklager. Vi er jo meget enige. Godt nytår.

Begræns perioden for fyrværkeri

Skrevet af Lars , Søndag den 30. december 2012, 14:41

Mange af de unge skyder fyrværkeri af uden hensyn til mange mennesker og hunde så der skal sættes en kortere periode for
lovlig afbrænding, så er problemet bare al den ulovlige afbrænding.

barndomsminder

Skrevet af gert møller andersen, Søndag den 30. december 2012, 14:33

kan huske da jeg som dreng, tog krudtet fra heskehyl og kom det i et vandrør, det kunne sgu sige bang, imens vi lavede bomberne sagde både jeg og mine 2 venner og røg. og nytårsaften spang vi landbetjentens postkasse i luften, og smurte hundelort på hans dørhåndtag,

Forbudsland

Skrevet af Torben, Søndag den 30. december 2012, 13:52

Det eneste der er tilladt her i landet er efterhånden at være på bistandshjælp

giv fyrværkerimanden en kæmpebøde

Skrevet af j andreasen, Søndag den 30. december 2012, 13:33

hvorfor laver han fyrværkere med 1,1 kg krudt, når eks. Tivoli siger at 350 gram er rigeligt til, at få en 85 m stor lysbue når den springer 100 meter oppe i luften.

Hvorfor har denne idiotiske ejer af fabrikken ikke en alarm der går igang når han laver "bomber" der kan slå folk ihjel i en radius af 40 til 50 meter. Bomber som har en større sprængkraft en en håndgranat.

Han burde gøres ansvarlig for det der nu sker ved brug af hans livsfarlige bomber.

Forbyd fyrværkeri med mere end 300 gram krudt, forbyd fyrværkeri der brager således politiet ved brag hurtigt kan identificere hvor bragene kommer fra og idøm folk store bøder med det samme gerne ved at række direkte i lønnen, kontanthjælpen eller dagpengene

kom ned på jorden...

Skrevet af gine, Søndag den 30. december 2012, 19:37

-nu er det sådan, at manden er PROFESSIONEL og fremstiller fyrværkeri til shows som han selv fyrer af -flotte shows, kan jeg godt fortælle dig -Tivoli kan godt gå hjem og lægge sig med deres kinakrudt.
Hvis du husker hvordan det var da de brugte fyrværkeri fra en fantastisk dansk fyrværker og så ser hvad de byder på nu, så ved du, hvad jeg mener.
Dit forslag svarer til, at DU skulle straffes hvis du havde indbrud og nogen stjal dit rottegift eller Roundup og man risikerede, at tyvene ville forgifte deres svigermor......

Julius

Skrevet af Julius Gardarsson, Søndag den 30. december 2012, 12:43

Godt nytår

Jeg vil gerne se at regeringen kommer med et lovforslag som siger at kun det danske redningskorps har lov til at sælge og behandle fyrværkeri og have indtjening af det for selve driften af redningskorpset, vi har brug for at have en god redningskorps når det uventede kommer, i Island køber 70 % af folket fra redningskorpset og er de også en af de bedste redningskorps i hele verden.

Mvh
Julius

Regler og love

Skrevet af Kamma, Søndag den 30. december 2012, 10:28

Vores regering med HTS i spidsen er så EU glade at det grændser til grænsebomme.
HTS lad os få EU fyrværkeriregler, med denn lempelse vil ehn del grænsehandel blive stoppet.

farlige bomber

Skrevet af sofie due würtzner koch, Lørdag den 29. december 2012, 22:40

at lave regler er en hjælp til samfundet men så er der nogen ideoter som syns at der skal ske lidt så de laver ravage i det så de stæjler maser af bomber nytårsaften og laver balade. det er en dum ide at stjæle farlige bomber af mange gode grunde folk kan blive bange for at gå ud, folk kan komme til skade med deres krop, nogen kan være uheldie at dø hvis de bliver ramt af en af bomberne, man kan blive blind og der kan ske mange andre livs farlige ting. ha en rigtig god nytårsaften

Nej!

Skrevet af susanne, Lørdag den 29. december 2012, 19:14

Nej, reglerne er gode nok, det er nogle få mennesker som er idioter og det skal flertallet ikke have ødelagt glæden ved smukt fyrværkeri for.
Der er op til nytår mange både underholdende og lærerige 'kurser' hvor man lærer at bruge krudt fornuftigt og der er altid mange tilskuere, som får gavn af det.
Desværre er der en restgruppe, som aldrig bliver klogere, men lad dem bare sprænge sig selv i luften - regler eller ej, de tosser videre uanset love og bestemmelser.

reglerne for stramme

Skrevet af jeg, Lørdag den 29. december 2012, 13:36

dem der vil have stort og flot fyverkeri skal nok skaffe det.
men man bør lempe reglerne så for salg af det så dem der vil have det kan få kyndigt vejledning om sikkerhed prosedyr ved brug af det fra en profesonel. og ikke fra en gade sælger

Loven er stram nok

Skrevet af Per, Lørdag den 29. december 2012, 12:56

Lovgivningen om fyrværkeri er stram nok som den er, faktisk FOR stram efter min mening, for den har desværre også fjernet en masse store flotte raketter der ellers var tilladt i sin tid, som folk købte til at være deres flotte klokken 12 raket.

En stramning vil jo ikke forhindre at der findes torske dumme kriminelle, der beslutter sig for at begå et indbrud hos en fyrværkeri producent og stjæler direkte livsfarlig fyrværkeri, der er udstyret med så kaldte rapid lunter, der brænder op til 10 gange hurtigere end lunterne på almindelig fyrværkeri og derfor vil forsage at de bomber eksplodere direkte op i hovedet på dem der er dumme nok til at købe deres livsfarlige tyvegods.

ha

Skrevet af michael pedersen, Lørdag den 29. december 2012, 12:34

Jeg har aldrig set så ynkelige mennesker som dem i Seest Er du sindsyg hvor de bare tacklede den smule ynkeligt,når de vrælede i tv for at få et helt nyt hus, i stedet for at få det gamle repareret.
Hvad pokker er meningen med at få traumer og angst over det, containeren springer jo nok ikke i luften 2 gange.
Det var forfærdeligt for brandmanden der mistede livet, men tv var fyldt med vrælende mennesker der havde fået smadret en rude eller flækket en mursten.
Brandmanden var dårligt blevet kold før folk forsøgte at lave forsikringspenge på ulykken.

Tumpe

Skrevet af Holger Danske, Lørdag den 29. december 2012, 16:05

Du har jo tydelivis ikke været bosidende i Seest med de tåbelige udtalelser
Og missundelse er en rigtig grim ting Helt ærligt så tror jeg ikke der er blevet lavet noget forsikringssvindel der overhovedet ikke

Danmark frit

ynkeligt

Skrevet af michael pedersen, Lørdag den 29. december 2012, 20:09

Det var ynkeligt, at så lidt, kunne skabe så meget jammer, curling-slapsvanse, det ord dækker det.

god ide

Skrevet af thomas, Lørdag den 29. december 2012, 12:31

Bare stram reglerne endnu mere. Vi er allerede mange, der køber fyrværkeri syd for grænsen samt gødning og insektgift til haven.

Så miljøtosserne kan stramme al det de vil. Grænsekøbmændene gnider sig allerede i hænderne.