Ganske få timer forinden, at fire drenge angiveligt valgte at kaste en brandbombe på 16-årige Ali Akbari fra Ry i Østjylland, sad de alle fem og lavede gruppearbejde sammen på skolen.

Det oplyser Mølleskolens konstituerede leder, Alma S. Andersen til BT.

»Den dreng, der blev sørgeligt forbrændt, og de andre implicerede, de sad og lavede gruppearbejde sammen om formiddagen, hvor det her skete om aften,« siger hun og tilføjer, at man ville havde reageret, hvis man kendte til nogen konflikt mellem de fem drenge.

»Havde vi haft den mindste fornemmelse af, at der var noget i gære, havde vi jo ikke ladet dem sidde og arbejde sammen.«

Hvad der siden skete mellem drengene er fortsat uvist, men ifølge Midtjyllands Avis skulle det havde været i forbindelse med gruppearbejdet, at der opstod en konflikt, der få timer senere eskalerede, da Ali Akbari fik kastet en brandbombe på sig, der forbrændte 30 procent af hans krop.

Men der er efter sigende langt fra tale om en nyopstået konflikt mellem skolens drenge og 16-årige Ali Akbari. Ifølge Ali Akbaris bror, Mohammad Akbari, har mobning og chikane fra en gruppe drenge på skolen, heriblandt de fire sigtede, været dagligdag for Ali Akbari.

En lignende historie fortæller den tidligere klassekammerat, Freja Mikkelsen, der over for Stiften fredag har forklaret, at en gruppe af drenge ofte har forsøgt at få Ali Akbari »op i det røde felt«.

Den forklaring er der imidlertid delte meninger om, og siden Mohammad Akbari onsdag stod frem og fortalte historien om sin lillebror i BT, er det fyget med beskyldninger. Flere, der ikke ønsker at stå frem med navn, hævder, at Ali Akbari efter sigende selv skulle have været både truende og aggressiv over for sine skolekammerater gennem flere år.

Alma S. Andersen ønsker ikke at knytte yderligere kommentarer til den konkrete sag, ligesom hun heller ikke ønsker at kommenterer Mohammad Akbaris anklager om, at familien flere gange har rettet henvendelse til skolens lærere i forsøget på at komme problemet til livs.

Hun fastholder over for BT, at Mølleskolen har levet op til dens ansvar i sagen, men erkender samtidig, at der muligvis kan være blevet truffet nogle forkerte beslutninger.

»Og dem skal vi analysere på nu. For når man arbejder med mennesker og i et dynamisk fællesskab, så er der forskellige veje, man kan gå. Det kan også være, at hvis vi havde valgt at gå en anden vej, så var der sket noget endnu værre,« siger hun.