Årets TV2-julekalender ‘Ludvig og Julemanden’ foregår i Nordjylland på initiativ fra turistbureauet Visit Nordjylland, der håbede på mere opmærksomhed. Og det får de.

Sisse Wildt, marketingschef i Visit Nordjylland, fortæller, at der allerede 1. december var gæster på Børglum Kloster - de ville se, hvor årets julekalender er blevet optaget.

Og det giver god mening at stedet, hvor en julekalender er optaget, tiltrækker sig opmærksomhed ifølge kommunikationsekspert Henrik Byager.

- Det skyldes blandt andet, at de er designet til at samle hele familien. Fra de helt små til de allerældste. Og så bliver de sendt mange gange i træk. Derfor har en julekalender typisk en helt enorm gennemslagskraft, siger han og fortsætter:

- Og så skal man også huske på, at en julekalender er entydigt positiv.

Den stemning er klart attraktiv for en egn eller region. En rundringning som B.T. har lavet til fire forskellige steder i landet, hvor der tidligere er blevet indspillet julekalendre bekræfter, at interessen for stedet er vokset markant efterfølgende, og nogle kan endda flere årtier efter drage nytte af den øgede opmærksomhed.

Se dem her:


  

Nissebanden på grønland- Holme Olstrup (1989)

- I erhvervsforeningen og kommunalbestyrelsen var vi gode til at drage nytte af kalenderen. Vi lavede streamere med sloganet ‘Gør som julemanden, kom til Holme Olstrup’’, siger Ove Larsen, tidligere borgmester i Holmegaard Kommune.

Desuden blev unge arbejdsløse kvinder aktiveret ved at sy nissehuer, hvor ‘Julemandens by, Holme Olstrup’ blev trykt på, og et gammelt DSB-veterantog kørte i fire år hver lørdag og søndag i december gæster til byen, hvor Julemandens Butik åbnede i kølvandet på kalenderen og stadig har åbent året rundt. Hver søndag før advent er der desuden juleoptog til gadekæret og turister kommer stadig til byen for at få en bid af julestemningen.

  

Jul i Gammelby - Den gamle By i Aarhus (1979)

Juleinspektør i Den Gamle By, Jens Ingvordsen, fortæller, at ‘Jul i Gammelby’ fra 1979 generelt har haft en positiv effekt på besøgstallet og de år, hvor kalenderen har været genudsendt har det også været særligt tydeligt at mærke. Men kalenderen har faktisk en effekt hele året.

- Når folk går rundt herinde, snakker de om stederne, der er med i kalenderen. Det er noget, man hører dagligt, også på varme sommerdage, fortæller Jens Ingvordsen.

Og det er ikke for sjov, at Den gamle By har en inspektør for julen.

 - Denne måned kører vi på alle pumper med særudstilling om julen og et hav af små udstillinger i husene og skuespillere hver dag i december.

  

Pyrus - Alletiders jul - Rigsarkivet i København (1994)

På Rigsarkivet mærker de også øget interesse i kølvandet på Pyrus, selvom de dog ikke følger aktivt op på den i julen.

- Vi har fået breve til Pyrus. Og vi er blevet kendt i hele Danmark, folk har fået et bestemt billede af, hvad Rigsarkivet er. Men der er ikke deciderede tiltag i forhold til julen. Men i Kulturnatten kan børn komme ind og få taget et billede i arkivskabene, som er med i julekalenderen, fortæller Lisbeth Brodin, kommunikationsmedarbejder på Rigsarkivet.

  

Absalons hemmelighed - ruinerne under Christiansborg (2006)

Ruinerne under Christiansborg fik tre til fire gange så mange besøgende i januar og februar, året efter julekalenderen blev genudsendt i forhold til året før. Det oplyser Jacob Frandsen, der er koordinator i Christiansborg Slotsforvaltning.

- Nogenlunde det samme skete også første år, hvor det kom fuldstændig bag på os, siger han.

Dengang arrangerede man ture i ruinerne for børn, hvor en mand klædt ud som Absalon guidede, og sidste år var det en udstilling om julekalenderen, der trak de mange børn og deres forældre til.