Ordet 'Argentina' kommer af det spanske ord for sølv - argentum. Landet, der flyder med sølv. På scenen i Det ny Teater flyder det med guld. Guldberg - med fornavnet Charlotte. Den 38-årige sangerinde og skuespiller stråler overbevisende som Evita Perón i den ny opsætning.

Stod der 38 år? Der skulle stå 38 karat. Charlotte Guldberg er glamourøs, udspekuleret, håbefuld, sødmefyldt, passioneret. Hun rummer det hele i sit spil, sang, dans..

For helt at lade sig indfange af 'Evita' skal man nok forstå dens oprindelse. Oprindelig blev den skrevet af Andrew Lloyd Webber og Tim Rice som en tidstypisk tidlig 70er rockopera, indspillet på plade i 1976. Først et par år senere blev den første gang blev sat op som musical i London.

Hvor den blev løftestang for Elaine Paiges karriere. Tidstypisk fordi den som 'Tommy' og 'Jesus Christ Superstar' - og i øvrigt en del af periodens heavy og symfoniske rock-pionerer - leger med operaens virkemidler. Al dialog er sunget.

Tidstypisk fordi den i høj grad er blottet for feel good stemning. Til gengæld er den spækket med moralske temaer, desillusion, magtbegær, demagogi, demokrati.

'Evita's Eva Perón er en skruppelløs skøge, der drøvtygger mænd, som de berømte argentinske køer tygger græs på Pampasen. 'At være kendt i radioen er skønt, men hvis man vil til tops, må man have en i grønt (uniform, red.)', som de synger i Karen Hoffmanns herlige oversættelse.

Rollen som musicalens fortæller og ledefigur Ché spilles humoristisk, sikkert og levende af Tomas Ambt Kofod. Som altid velsyngende. Ché har intet med virkelighedens Ché Guevara at gøre. I 'Evita' er han en slags folkets kyniske, sarkastiske røst, der ser svigt og råddenskab før alle andre.

Spillet mellem de Evita og Ché er smukt symboliseret i 'Vals for Evita og Ché'. Et af showets mange overdådigt scenograferede og mesterligt koreograferede tableauer.

Dem er der mange af, de åndedrætsudfordrende tableauer. Som altid i Det ny Teater. Helt fra begyndelsen med scenen i 'Denne nat er så stjerneklar', hvor der - naturligvis - danses, synges og spilles tango. Og igen næste scene, hvor Eva Duarte indtager Buenos Aires med kufferten fuld af drømme.

Grundtonen i de mange opfindsomt skiftende scener er mørk, grænsende til dystert misantropisk. Dunkel lyssætning. .

Der er masser af latinske rytmer i 'Evita'. Man kunne godt ønske sig flere. Lidt mere zamba (som det hedder i Argentina), lidt mindre znak. Som nævnt er 'Evita' inspireret af 70ernes rockoperaer og konceptalbum. Al tale og dialog foregår i sang. Og det er der meget af i første akt. Det bliver lidt trægt.

Heldigvis også et nummer 'Jeg kunne virkelig gavne dem', hvor Guldberg funkler som Evita, der overtaler, læs manipulerer, sin modvillige elsker til at gribe ud efter magten.

Det bliver bedre i anden akt. Melodisk er det langt mere iørefaldende. Først selvfølgelig med 'Kald ikke mer', Argentina'. Den med Don't Cry For Me...' på engelsk. En lille pragt sekvens med Charlotte Guldberg, igen, i fuldt register, for at slutte af en lille åndeløs pause, inden sangen er forbi. Som en næsten paradoksalt tavs kulmination midt i det ekstravagante udstyrsstykke, som 'Evita' er.

Jesper Lohmann har både udseendet og en kropslig pondus til rollen som Juan Perón, den stoute militærmand, der forelsker sig i Evita. Han forlener Juan Perón med den rette blanding af macho og tvivl. Som modvilligt lader sig trække med ind i Evitas cirkus. I musicalen er hans rolle nedtonet i forhold virkelighedens Perón.

På denne premiereaften gav dét en vis mening. Sangmæssigt virkede Lohmann ikke helt oppe på beatet. Han havde problemer med sin stemme og sin timing i et enkelt tilfælde, eller to. Var det premierenerver?

Men. Et eller andet sted midt i det imponerende sætstykke savner jeg at blive grebet ved hjerterødderne. Det politiske, moralske drama. Fint. Flot.

Men hvad med det personlige? Var Eva og Juan elskende. Sådan som i amor? Ja. Hvis man skal tro biografien 'Evita - ', som er kanoniseret som den hidtil mest seriøse. Tjah, måske, hvis man skal tro musicalen 'Evita'.

Men set på sine egne præmisser er 'Evita' en visuelt imponerende oplevelse.

'Evita', premiere torsdag aften, Det ny teater.

CHARLOTTE GULDBER, JESPER LOHMANN, TOMAS AMBT KOFOD, MAGNUS VIGILIUS