Sommerens festivaler står for døren, og mange af de danske kunstnere skal ud at tjene hovedparten af årsindtægten

Millionerne vælter ind hos de helt store musiknavne. Mens ­andre i den anden ende af ­skalaen må finde trøst i ­konstateringen, at arbejdet bærer lønnen i sig selv.

Musikmagasinet Billboards nye liste over musikeres indtjening viser, at det er den blot 26 år unge amerikanske popprinsesse Taylor Swift, som indtager en suveræn førsteplads på verdensplan for 2015 med indtægter på svimlende 475 millioner kroner.
Primært tjent ind på hendes stort anlagte turné ’The 1989 Tour’, mens også kunstneren Ryan Adams’ fortolkning af hendes seneste album skæpper godt i kassen i form af royalties.

Anden- og tredjepladsen på listen besættes af countrycrooneren Kenny Chesney, som spillede 259 millioner kroner hjem til guitarkassen, mens de levende legender og rullesten Rolling Stones - hvis medlemmer hver og én, hvad angår alder, uden problemer kunne have titel af bedstefar til Taylor Swift - besætter tredjepladsen. Rolling Stones havde i det forgangne år indtægter på 257 millioner kroner.

Albummet promoverer turnéen

Fælles for de store internationale stjerner er, at det primært er koncerterne, der trækker pengene hjem. Ligesom det efterhånden også er gældende for de største danske kunstnere, forklarer Rasmus Rex Pedersen, forsker ved RUC og ekspert i musikbranchens økonomiske forhold, til BT:

»Siden årtusindskiftet har tingene ændret sig, så det nu er turnéen, der er det bærende økonomiske element for musikerne. Tidligere kunne du tage på turné for at promovere et album. I dag er det nærmest den anden vej rundt: at du som musiker laver et album for at promovere turnéen,« siger Rasmus Rex Pedersen.



Og netop derfor står de største danske navne netop nu og tripper utålmodigt, for sommerfestivalerne landet over står for døren. Så det er nu, hovedparten af årsindtægten skal spilles hjem. Forskellen i størrelsen af de beløb, som gives til henholdsvis de helt store trækplastre og så alle de andre, er markant, forklarer han videre:

»Der er stor forskel på, om man hører til i det absolutte toplag, eller om man er blandt dem, der ligger lige under. Det er topnavnene, der sælger billetterne, mens de andre fylder programmet ud,« siger Rasmus Rex Pedersen.

Kim Larsen og Nick & Jay

Listen over de bedst indtjenende musikere herhjemme toppes af Kim Larsen, som i det senest tilgængelige regnskab for selskabet bag, Kim Larsen ApS, i 2014 lavede et resultat på 4,5 millioner kroner og ved årets udgang havde en egenkapital på knap 60 millioner.

Nik & Jays selskab Nexus Holding ApS opnåede et resultat på 2,8 millioner kroner, mens L.O.C.s selskab SGMD ApS på tredjepladsen blandt de kunstnere, hvis regnskaber er tilgængelige, lavede et årsresultat på 2,4 millioner kroner.



Thomas Helmig og Simon Kvamms selskaber opnåede begge årsresultater lige på den gode side af et par millioner, mens de to jyske spillemænds egenkapitaler hver da var vokset til i omegnen af 13 millioner kroner.

Andre kunstnere, som utvivlsomt har fået det til at skæppe rigtig godt i kassen gennem flere år, er Rasmus Seebach og Kandis, hvis regnskaber ikke er offentligt tilgængelige.