En ny sæson varsler nye tendenser. Men der er et tilbagevendende Fashion Week-fænomen, der aldrig går af mode.

Så sikkert som amen i kirken kaster kongelige og kendte glans over catwalken og den røde løber.

Og ofte er de iført tøj fra deres yndlingsdesigners hånd.

De danske modehuse har nemlig forlængst taget amerikansk markedsføringsslang som 'branding' og 'product placement' til sig. Og ugeblads-darlings er perfekte, levende reklamesøjler, der kan skabe behørig reklame for huset. Hvem der modtager luksuriøse tekstiler – uden beregning – er dog en forretningshemmelighed

Celebre fans

- Jeg har ingen kommentarer om mine kunder, siger én af kronprinsesse Marys yndlingsdesignere, Ole Yde, der officielt åbner ballet på onsdag ved modeugens første show.

Sidste år kunne B.T. dog berette, at vores velklædte kronprinsesse ofte er gæst hos landets designere. Her bestiller modebevidste Mary frit fra designernes kollektioner, oftest uden beregning.
 
Kollegaen Naja Munthe, der står bag Munthe plus Simonsen og nyder opmærksomhed fra celebre fans som Sofie Lassen-Kahlke og Renée Toft Simonsen, er mere meddelsom, når det drejer sig om de levende reklamesøjler.

- Vi samarbejder med en del, fortæller Naja Munthe og anslår, at omkring 50-100 mennesker er at finde på den attråværdige postliste, der får tilsendt kollektionsnyheder fra huset. Navnene er også her fortrolige, men Munthe er ikke i tvivl om, at de kendte galionsfigurer er guld værd på et marked, hvor forbrugerens opmærksomhed er flygtig.

- Jeg tror, at det giver noget i et vist omfang, når kendte har mit tøj på. Men omvendt, når kunden står med tingene, er det ligegyldigt, hvem der har siddet på første række til mit modeshow, for så tager kvinden udgangspunkt i sit eget behov, og hvad der passer til hende. Jeg tror, at vores kunder er mere urokkelige, de ved godt, hvad de vil have. Det betyder ikke så meget for dem, at de har set det i et blad eller på Scarlett Johansson. Men selvfølgelig har det da en værdi, ellers gjorde vi det ikke.

Cremen af showbiz

Til Malene Birgers modeshow indtages første række af cremen af dansk showbiz og jetset. Prinsesse Marie, Hella Joof, Ellen Hillingsø, og Sarah Zobel Kølpin er blot få af de mange, der flokkes om Birgers feminine design. Og også her praktiserer man »product placement« på kendte.

- Det er ikke noget, vi udtaler os om. Dem, vi arbejder sammen med, skal selv have lov til at sige det, hvis det er det, de har lyst til. Men det er ikke noget, vi fortæller om, siger Malene Birgers PR-koordinator, Christina Næustrup, der bruger de levende reklamesøjler, som en del af virksomhedens overordnede PR-strategi.

- Det er sådan med denne type PR, som med al anden PR. Vi tror, at der er en effekt, men det er ikke målbart. Men det har været en strategi fra begyndelsen.