Mads Mikkelsen som blikfang i Star Tour-reklamerne gør rejselystne danske kvinder så vilde i varmen, at det får dem til at vælge Thailand som rejsemål. Selskabet har øget salget af rejser til det varme land med de hvide sandstrande med 50 pct. i år.

- Det har været en rigtig god investering for os at lave denne aftale med Mads, siger Star Tour-direktør Stig Elling. Han kan og vil ikke uddybe, hvad investeringen har kostet.


- Det udtaler vi os ikke om. Men Mads er ikke verdens billigste mand. Han har fået et pænt beløb. Og det er han bestemt værd, siger Stig Elling.

Ifølge en central kilde i reklamebranchen har MIkkelsen formentlig fået et sted mellem 2 og 3 mio. kr., måske helt op til fire. Afhængig af aftalens indhold. Ubekendte i ligningen er f.eks. hvilken grad af indflydelse Mikkelsen har på indholdet. Samt om Star Tour har købt en samlet pakke med rettigheder til andre reklamer. Ifølge Stig Elling er tv-reklamen ikke det sidste, vi har set til Mikkelsen i selskabets regi.


- Mads Mikkelsen kan selv bestemme prisen med den position, han har i filmbranchen i dag. Han har et brand, som han er meget bevidst om at pleje. Det er sikkert helt afgørende for ham, at han kommer ud i de andre skandinaviske lande, siger kilden.

Ifølge Star Tour er Mads Mikkelsen 'med sikkerhed' hovedårsagen til den store omsætningsfremgang på mellem 80 og 100 mio., som Elling regner med at nå, når kassen på et tidspunkt er gjort helt op. Selskabet har foretaget en mindre netundersøgelse, som viser, at kvinderne lader sig inspirere af reklamerne.

- Det er kvinderne, der tænder på vores reklame med Mads. Vi ved fra vores undersøgelser, at beslutningen om rejsemål træffes af kvinderne. I 70 pct. af vores rejser er det en kvinde, der har bestemt, hvor rejsen skal gå hen.  

- Mads er super populær. Tv-reklamen bliver vist i hele Skandinavien. Han er enormt populær i Sverige og Norge, og på det seneste faktisk også i Finland, som også er et stort marked for Star Tour.

Den danske filmstjerne, som meget snart kan ses sammen med Orlando Bloom i en ny film, er valgt som blikfang med omhu.

- Mads er et stort navn. Han er et scoop for os. Reklamerne er lavet i tæt samarbejde med Mads' produktionsselskab. Han har selvfølgelig nogle ønsker om, hvordan han skal fremstå. Han har kun været med i reklamer to gange tidligere, nemlig i reklamerne for Storebæltbroen - og som model for H&M, siger Elling.

Det fremgår af aktieselskabsregistret CVR, at Mads Mikkelsen står bag selskaberne HMC VICA 3  og CV3 Aps bl.a. med henblik på indtægter fra reklamefilm. Kassen er mildt sagt slunken i de nyeste regnskaber. Det skyldes formentlig til dels, at MiIkkelsen, som mange andre selvstændige erhvervsdrivende, ikke mindst i kulturens verden, placerer pengene i personlige selskaber. Indtægterne for reklamefilmene vil først fremgå i regnskabet 2011.