Jim Lyngvild stormer frem i Kina – har solgt kollektion for 61 mio. kr. og toner snart frem foran 200 mio. kinesere på tv

Jim Lyngvild var ikke Jim Lyngvild, hvis han pludselig begyndte at gå i ét med tapetet. Og det har den karismatiske designer da heller ikke tænkt sig at gøre. Nogensinde.

»Kald mig bare den nye Simon Spies. Den sidste i Danmark, der gjorde noget lignende det, jeg gør, var Simon Spies. Han bragede igennem, fordi han brugte sin personlighed. Folk kunne lide ham for den, han var, og for det, han gjorde. Jeg bruger også min personlighed, og det går lige ind. Det er jo ikke Excel-ark, der skaber succes,« siger 37-årige Jim Lyngvild.

I sidste uge landede han i Danmark efter endnu en hektisk tur til Riget i Midten, Kina. Her har han deltaget i produktionen til et af landets mest populære tv-programmer, hvor 30 designere fra hele verden konkurrerer om at kreere modetøj – foran ikke færre end 200 mio. seere.

Metal med hjem

Da programmet først bliver sendt fra september og frem til december, må han ikke afsløre, hvordan det er gået.

»Jeg kan sige, at jeg havnede i finalen, hvor vi var fem deltagere tilbage. Og jeg kan sige, at jeg sluttede på en af medaljepladserne, men jeg siger ikke, hvilket metal den er lavet af,« siger han hemmelighedsfuldt, da BT er på besøg i hans og ægtemanden Mortens imposante og imponerende sydfynske hjem Ravnsborg ved Korinth.

Den kollektion, som Jim Lyngvild præsenterede i programmet med hjælp fra et væld af modeller, er efterfølgende blevet solgt til et beløb, der svarer til ikke mindre end 61 mio. kr.

Syv investorer har budt på deltagernes kollektioner, og højeste byder har vundet rettighederne til at anvende den kommercielt.

Det svimlende høje engangsbeløb går til en organisation, som hjælper udsatte børn i Kina. Så Jim Lyngvild ser ikke pengene selv – til gengæld får han en næsten ubetalelig reklame, som han satser på at kunne bruge i fremtiden i forbindelse med alle mulige andre projekter, han også er en del af på det nærmest umættelige kinesiske marked.

Mulighedernes land

Snart vender han tilbage til Kina, hvor han står bag et stort anlagt show med både H.C. Andersen og vikinger som tema.

»Kina er lige nu, som USA var for 120 år siden. Det er i dén grad mulighedernes land. Der er intet, der ikke kan lade sig gøre, hvis man gør det på den rigtige måde. Kineserne elsker Danmark, vores stil, vores farver, H.C. Andersen, kongehuset og i det hele taget den særlige måde, vi kan gøre tingene på. De har jo rigeligt med ’jakkesæt’, der alle sammen ligner hinanden, så jeg skiller mig vanvittigt ud, når jeg kommer og ligner et juletræ. Og alene det, at jeg er to-tre hoveder højere end dem, vækker virkelig opsigt,« siger han og griner.