Lasse Rimmer er en af de mest rutinerede og bedst begavede ord-artister blandt danske stand-up komikere. Og så er han 43 år gammel. Det nye show 'Kæpheste' følger fint midalder-sporet, som han slap i  'Selvtilfreds' for to år siden. Men det virker for ambitiøst, især på impro-delen.

Rimmers point of view i 'Kæpheste' er mere en opfordring end et egentligt budskab. En opfordring til at sætte livet i perspektiv, i stedet for at lade sig styre af sine idiosynkrasier og daglige irritationsmomenter. Til at se tingene i 'den rette kontekst', som han siger.

Lasse Rimmer er af gejstlig familie, han ville vist på et tidspunkt selv have været præst. Man kan sige, at 'Kæpheste' samtidig handler om tilgivelse.

Udgangspunktet er dobbelt: komikerens egen 'høje' alder - og en episode sidste år, der fik en del digital omtale. Rimmer blev overtisset af en hjemløs på Nørreport Station i København. Det fik ham forståeligt harm til at rase på twitter. Hvilket igen bragte ham i infight med det altid årvågne politisk korrektheds SocialMedia-politi, da han skrev, at han aldrig ville købe Hus Forbi igen.

Meget længere fremme i showet siger Rimmer: 'egentlig opholdt han sig jo bare i det hus, han ikke har. Det var mig, der var trængt ind på hans enemærker. Jeg havde været ude at spise. Han spiser ude hver dag'.

På samme måde tager Rimmer de hadede parkeringsvagter i forsvar. Der som han siger, sådan set bare følger reglerne.

En prisværdigt risikovillig tvist på et standup-show. Det stik modsatte af den nemme løsning.Trods et alt for langt indløb i denne bid er jeg med Lasse Rimmer hele vejen. Der er mere end nogensinde brug for vilje til at dreje perspektivet 180 grader, hvis ikke Kaspar Colling Nielsens roman 'Den danske borgerkrig 2018-24' skal blive virkelighed.

Desværre lykkes øvelsen, overordnet, kun delvis.

Der var mange gode og sjove pointer fra begyndelsen, hvor Rimmer som altid tog udgangspunkt i sig selv/sin egen mediepersona. Han er og bliver smart-vittig.

De fleste med hang til at netsurfe har nok bemærket, at Rimmer har det med at date yngre kvinder. Som han sagde: indtil for et par år siden ville Tobias Dybvad sige 'gammel som Klaus Pagh, nu er det gammel som Lasse Rimmer'. Han kom forbi fordelene ved at have en jævnaldrende svigerfar med samme kulturreferencer som én selv. Og så var der jo den korte affære med politiker-vampen Nikita Klæstrup.

Jeg så 'Kæpheste' dagen efter det ret så omtalte reality award show i Cirkusbygningen - og som Rimmer sagde, var det rart se, at han nu er nået helt op i Oliver Bjerrehuus' liga. Det gælder om at få brugt den joke, inden den er uaktuel.

I 'Selvtilfreds' jonglerede Rimmer så suverænt med sin improvisationer, at det gav fem stjerner fra BT. Igen bruger han det klassiske stand-up greb at udpege nogle i publikum, som komikeren så løbende fletter ind i sine rutiner.

Så godt lykkedes det ikke denne gang. Med det forbehold at han kan have fået bedre styr på sine bolde ved premieren torsdag, var det flere gange ved at løbe fra, om ikke ud i sandet for Rimmer, da BT overværede en forprøve på 'Kæpheste'.

Især en flirterutine med nogle ældre (end Rimmer) kvinder faldt helt til jorden. Han havde et par gange svært ved at bruge sine 'figurer' i publikum. Ikke fordi Rimmer ikke er god til det. Han har styr på sit spil, sit kropssprog, når han tyer til at dramatisere sine pointer.

Når det kører, hviler Rimmer så meget i sin sikkerhed, at man indimellem sidder med fornemmelsen af at befinde sig i selskab med en flok kolleger til en peptalk inden en dødkedelig konference om omstruktureringer.Lasse Rimmer er godt selskab, uanset hvor meget han udfordrer sine tilhørere.

Men jo mere coach-agtigt, jo mere appellerer det til den høflige, fremfor den hjertelige latter. Især i en igen for lang bid om hende politikeren Simoni fra Roskilde, der ikke kom til at høre 'Søren Banjomus', fordi der gik nogle mennesker rundt og samlede ind til Dansk Flygtningehjælp.

Grotesk, så det skriger, så absolut. Men den episode har været endevendt i de sociale medier. Måske er det - præcis som for os i medierne - den moderne satirikers helt store udfordring; at bare et par timer efter det er sket, er alt sagt og gjort i SocialMedia.

Når det så er sagt, er det for en mand, der første gang så Rimmer på scenen i et andet årtusinde, godt at fornemme en ny åbenbar, moden sårbarhed hos Lasse Rimmer, både direkte i hans pointer - og i hans performance. I alt det, der ligger mellem linjerne i de sagte ord fra scenen, der har været gennem et ukendt antal filtre ved computeren, før det formuleres. Og som ligger milevidt fra den know it all selvtilfredshed og -fedme,  twitter og andre sociale medier indbyder til.

Når Lasse Rimmer sætter sig selv på spil, er han forbandet god.

Lasse Rimmer: 'Kæpheste'. Showet havde premiere torsdag aften i Greve. BT så det tirsdag under en prøve på spillestedet Play på Amager.