Skal man skue en komiker på vedkommendes scenebagtæppe, er Thomas Warberg lidt af et skuffejern. Forstået sådan, at bagtæppet i hans nye, turnerende show - en rød-brun mark i flammer lover noget mystisk, gedulgt, måske ligefrem farligt.

Men der er ikke meget mystisk eller underforstået suspense over den 29-årige komiker. Tværtimod er Warbergs komik 'right in your face'. Old school stand-up, hvor pointer og punchlines springer henover over scenen som verbale duracell-kaniner.

Modsat andre danske komikere som Frank Hvam, Carsten Bang, Linda P og Jonatan Spang er der bestemt ingen intentioner om tematisk sammenhæng, filosofiske, politiske eller andre større satiriske sværdslag.

Det er stand-up ind til kernen.

Det kører med god intens rytme og præcision henover emner som ekskæreste, familie, almindelige banale situationer, flyskræk, sex og mere sex til de obligatoriske to-tre forsøg på at overskride alle normer og grænser. Her død og lidt racisme.

Well, vi befinder os i år 45 efter Monrad & Rislunds første fælles jokes. Sådan et par enkelte, grænseoverskridende tabu-udfordrende 'dirty jokes' virker mere kokette end egentlig provokerende.

Bortset fra pædofili - heldigvis - er der ingen tabuer tilbage, når det gælder sex. Showets absloutte højdepunkt kom i den sidste tredjedel af første afdeling, hvor Warberg pludselig satte sig ned og fortalte, at han ville læse en erotisk novelle. Fin idé, fremragende levering. Det handler om to på date på Thomas Warbergs hjemegn, Sønderjylland.

Han mestrer noget, som ellers normalt forbindes med ældre generationer af komikere som Finn Nørbygård og De Nattergale: bruger sin jyske baggrund, historien og dialekten i sin fortælling. Bruger det skamløst bevidst. Det fungerer.

Meget, meget morsomt.

Sammenlignet med andre danske stand-up komikere er Warberg en glimrende skuespiller. Det ses allerede fra begyndelsen af showet, hvor han opfører en mindre pantomime med guidelines for publikum.

Udover at han har tabt sig bemærkelsesværdigt, siden jeg sidst så ham for tre år siden, er det første, man bemærker, den sprælske, markant kropslige levering. Den kender man sikkert i forvejen - måske især fra 'Live fra Bremen'.  

Warbergs fjæs er et massesammenstød, der venter på at ske. Det vrider og vender sig i  grimasser og udtryk. Det virker ærlig talt teatralsk og overgearet i begyndelsen, men et stykke ind i showet værdsætter man symbiosen mellem Warbergs markante overspil og humoren.  

Lige netop, hvad det angår, er Warberg i klasse med komikere med skuespillerbaggrund  - gummifjæset Andreas Bro og syrehovederne Krysters Kartel. Hvad blev der egentlig af dem?

Thomas Warberg er i bund og grund et morsomt menneske i sig selv - det giver ti meters forspring, samtidig med at han har god fornemmelse af rummet. Ikke bare som habil improvisator - godt nok er hans tricks tussegamle, og det var tæt på at gå galt og i stå et par gange - men også i forhold til sin ping-pong med det i øvrigt medlevende publikum.

Thomas Warberg, Comedy Tour 2014, torsdag aften, Teatret Holbæk