KØB PLUS!

Clement gav Larsen lov til at ryge: Derfor blæste DR på rygeloven

Det var tv-vært Clement Kjærsgaard, der inviterede Kim Larsen til at tænde op i tv-studiet, da national-skjalden var gæst ’Hos Clement’ tirsdag aften. Det fortæller Kim Larsens manager Jørgen Jeppesen til BT.

- Det var ingen betingelse forud for udsendelsen, men vi spurgte Clement, da det jo var ham der er vært, om det var i orden, at Larsen fik en øl og røg en smøg undervejs, siger Jørgen Jeppesen, der i øvrigt synes, at historien er helt ude af proportioner.

- For 10 år siden ville ingen have løftet et øjenbryn. Men i dag er det en historie, at en mand sidder og ryger en cigaret på TV, siger Jeppesen.

Hos Kræftens Bekæmpelse mener direktør Leif Vestergård Pedersen, at Danmarks Radio har dummet sig, men de betragter sagen som et medie-stunt:

- Danmarks Radio har et problem, fordi de ikke overholder reglerne. Sådan er det. Men hos Kræftens Bekæmpelse gider vi ikke at bruge vores energi på en tilfældig provokation, siger Leif Vestergaard Pedersen.

- Der er givetvis nogle folk i DR, der må finde ud af med sig selv, hvordan de forholder sig til det her. Og det er jeg helt sikker på, at det har de styr på i DR ligesom i andre situationer, hvor man ønsker at deltage i en provokation, for sådan opfatter jeg det her, siger Leif Vestergaard Pedersen til BT.

Journalistisk chef i DR Nyheder - blandt andet for Clements programmer - Mette Hybel forklarer, at der blev gjort en undtagelse i Kim Larsens tilfælde.

- Der var en journalistisk begrundelse for at lade ham ryge. Samtalen med Kim Larsen handler jo blandt andet om hans opgør med autoriteter og regler. Rygning er her blevet et symbol på, hvad der for ham er utidig indblanding i hans personlige frihed. Derfor lod vi ham ryge. Det kan man selvfølgelig diskutere, siger hun.

Men rygeloven forbyder jo, at man ryger inden for på arbejdspladser.

 - Hensigten var ikke at hylde rygning, men at lade Kim Larsen være den, han er. Det betyder ikke at der er frit slag for at ryge i DR's programmer - det her var en undtagelse, fordi det illustrerer, hvem Kim Larsen er.

Da Clement i selve programmet spurgte om Kim Larsen ville være kommet, hvis han ikke fik lov at ryge, sagde Larsen at det ville han ikke afsløre:

- Den hemmelighed må du tage med dig i graven, grinede gavflaben.

I følge lovens bogstav var det en klokkeklar overtrædelse af rygeloven, da Larsen pulsede løs i studiet:

Der må ikke ryges indendørs på en arbejdsplads, står der entydigt i ’lov om røgfri miljøer’ anno 2007. Underskrevet af Dronning Margrethe, der udover Larsen, så vidt vides, er den eneste, der ikke bliver bedt om at efterkomme lovens bogstav.

Afstemning

Hvad mener du? Er det i orden, at DR lader Kim Larsen ryge på landsdækkende tv?

Læs også:

Din kommentar

Kommentarer

Kim Larsen ryger en smøg!

Skrevet af Oliver, Fredag den 23. november 2012, 01:20

Åh nej dog. Han ryger en smøg! Lås alle døre, luk alle vinduer og gem jeres børn væk så vi ikke alle dør af lungekræft og nyresvigt.

Idioter...

Myndighederne svigter deres ansvar.

Skrevet af Peter , Fredag den 23. november 2012, 01:11

Ikke alene DR-ledelsen svigter, også myndighederne svigter deres ansvar, hvis de ser igennem fingre med et lovbrud for åben skærm.

ELENDIG LEDELSE

Skrevet af Jens Peter, Fredag den 23. november 2012, 01:04

Det må være en elendig ledelse af DR, der accepterer et direkte lovbrud for åben skærm.

Idioter.

Skrevet af Nina hansen, Torsdag den 22. november 2012, 22:17

Hvad fanden rager det jer at han ryger på tv.
Landmændene/partiet venstre kommer sprøjtegift i vores drikkevand.
så 78 % af befolkninger for kræft af det svineri. Rygning er ren vand i forhold til rygning, hvad angår kræft.

danske soldater gør sku da det samme så som tyske soldater i anden verdenskrig. BESÆTTER ET ANDET LAND.

Så siger de dumme jyde at regeringen i Afghanistan har bedt om hjælp. ja men først efter taleban var blevet fjernet. inden usa s krig var det da Taleban der var regering i Afghanistan.

Idioter.

Skrevet af Nina hansen, Torsdag den 22. november 2012, 22:17

Hvad fanden rager det jer at han ryger på tv.
Landmændene/partiet venstre kommer sprøjtegift i vores drikkevand.
så 78 % af befolkninger for kræft af det svineri. Rygning er ren vand i forhold til rygning, hvad angår kræft.

danske soldater gør sku da det samme så som tyske soldater i anden verdenskrig. BESÆTTER ET ANDET LAND.

Så siger de dumme jyde at regeringen i Afghanistan har bedt om hjælp. ja men først efter taleban var blevet fjernet. inden usa s krig var det da Taleban der var regering i Afghanistan.

Alle skal have lov til at bestemme over sit eget liv

Skrevet af Marianne Hansen, Torsdag den 22. november 2012, 22:15

Ja og hele rygeloven er totalt tåbelig, mennesker skal have lov til at bestemme over deres eget liv, og hvis man vil tale med Larsen må men accepterer at han ryger en smøg.

http://www.bt.dk/danmark/vrede-venstre-politikere-kim-larsen-er-en-idiot

Skulle man spørge læserne om det er ok at bruge statskassen på krigen i Afghanistan. Eller ikke. Vi er aldrig blevet spurt om hverken rygelov eller krigen i Afghanistan, og det kalder vi demokrati. Jeg kalder det diktatur fra de "folkevalgte"

Kunstner uden hjerne ? !

Skrevet af Torben Dencker, Torsdag den 22. november 2012, 22:04

Rygning eller ej - det er ikke afgørende for mig - MEN at han sammenligner de danske soldater med nazi-soldater er UHØRT -
Fordi han er en stor kunstner, betyder det åbenbart IKKE, at han også har hjerne. Enhver har lov til at have sin egen mening i et demokrati; men den bør udtrykkes med et skyldigt hensyn til andre - og ikke mindst deres følelser.
nu forhenværende fan af Larsen

Kunstner uden hjerne ? !

Skrevet af Torben , Torsdag den 22. november 2012, 22:01

Rygning eller ej - det er ikke afgørende for mig - MEN at han sammenligner de danske soldater med nazi-soldater er UHØRT -
Fordi han er en stor kunstner, betyder det åbenbart IKKE, at han også har hjerne. Enhver har lov til at have sin egen mening i et demokrati; men den bør udtrykkes med et skyldigt hensyn til andre - og ikke mindst deres følelser.
nu forhenværende fan af Larsen

rygelov er for alle også en idiot

Skrevet af ham sjælv, Torsdag den 22. november 2012, 21:49

Jeg må indrømme at jeg blev temlig chokeret da jeg så Kim ryg på dR1.
DR er vel ejet af os alle.Jeg mener at de ansvarlige burde afskediges øjeblikkelig for sådan noget svineri har ikke plads på landsdækkende TV.

Arrogant på den flabede måde...

Skrevet af Martin Merstrand, Torsdag den 22. november 2012, 21:11

Jeg elsker Larsens musik og tekster, men hams facon er jo street arrogance på den flabede måde... sådan lidt bedrevidende dumsmart man ikke øsnker at høre på en hel aften....

P3 havde engang en tema uge hvor folk kunne skrive / ringe ind om dårlige oplevelser med Kendte -
80% var dårlige oplevelser med Kim Larsen

Han er en dygtig musiker, men hans indsigt virklighedens verden er yderst begrænset.. og farvet af pladder stenbros humanisme...

RØG

Skrevet af Brian, Torsdag den 22. november 2012, 20:54

Det er s.. da utroligt. Jeg har masser af musik med Larsen og Gasolin, det er noget af det bedste jeg kan lytte til, så som musiker er pilen opad. Hvis manden vil ryge, må han overholde de samme regler som alle andre. Clemens kunne jo lave udsendelsen i det fri. Jeg tror Larsen griner hele vejen hjem.Autoriteter??!!! Jeg kom s.. igennem igen.

En mand bestemmer selv

Skrevet af Erik Peulsen, Torsdag den 22. november 2012, 20:12

I forhold til larsen dér, ja så er det larsen som bestemmer over larsen, og de ku vi andre sgu lære noget af.

rygning

Skrevet af eva just, Torsdag den 22. november 2012, 20:01

endeligt et fornuftigt menneske, Kim Larsen er gæst hos Clemens, og derfor fik Kim Larsen lov til at ryge. Ligesom et lille barn skulle han have lov til at ryge. Jer anti ryge organisationer - rend og hop - i er kun interesseret i jeres magt, mens jeres små poder sidder i deres små klapvogne og for alt muligt skidt i hovedet. Man kan ikke undgå skidt og møg, så stop alt jeres evindelige formynderi, og erkend at folk også dør af kræft på grund af andre årsager. At folk kan have lungesygdomme af andre årsager osv. osv. Livet skal leves så længe man har det, men det forhindre i sortseer for man må snart ikke være her mere. Alt skal kontrolleres, alle skal vide alt om alle. En værre omgang kommunisme. Dette er nu min mening

Virkelig dårlig dømmekraft af DR

Skrevet af Marianne, Torsdag den 22. november 2012, 17:56

Det er naturligvis helt utilstedeligt at tillade et menneske at bryde loven, bare fordi han længe nok har tilkendegivet sin uenighed.

Mener DR også at "Dovne Robert" skal fritages for forpligtelsen til at påtage sig et arbejde, fordi det er med til at illustrere hvem han er?

Klovnen Kim Larsen

Skrevet af Svendsen, Torsdag den 22. november 2012, 17:00

Han viser jo han er en klovn, der tro han skal have særbehandlig.
Han må være i konflikt med sig selv, sin politiske holdning og sine tekster/sange

Skal disse også forbydes ?

Skrevet af Ingolf Rasmussen, Torsdag den 22. november 2012, 16:25

Ryge ost, Søren RYGE, Røget ål, Røget sild osv.

Ægte Larsen

Skrevet af Ingolf Rasmussen, Torsdag den 22. november 2012, 16:22

Jeg ville godt nok undre mig hvis Larsen ikke fik en smøg, det ville ikke have været den ægte Larsen uden, og mig generede det ikke.

Der er noget galt i Danmark!

Skrevet af Michael Andersen, Torsdag den 22. november 2012, 14:43

Så må man ikke ryge..så må man ikke drikke alkohol..så må man ikke være overvægtig..det her lille latterlige land er snart så r.. kedelig at leve i med alle de løftede pegefingre. Lad dog folk leve og gøre som de vil.

Dejligt at leve i et samfund, der tager hånd om sundheden.

Skrevet af Kirsten, Lørdag den 24. november 2012, 01:13

Nej men tænk bare, du må gerne være sund rask og få en god og lang uddannelse på statens regning. Og tænk nu også bare, hvis du alligevel ikke tager ansvar for egen sundhed, så MÅ du alligevel godt blive behandler helt gratis på et dansk hospital.
Og for at beskytte fornuften og samfundets økonomi, har dette samfund indført visse regler og love. Reglerne og lovene bliver løbende opdaterede i takt med den viden samfundet får omkring skadestoffer, kræft og sygdomme i almindeloghed. Det er ikke for at gøre livet surt for nogle, men for at gøre livet bedre og for samfundet i særdeleshed, at rygeloven er indført.
Vi er forskellige og nogle kan bedre tåle at opholde sig i tilrøgede lokaler, mens andre slet ikke kan, men ALLE kan opholde sig i lokaler med ren luft.
Det var forøvrigt en usædvanlig kedelig udsendelse med Kim Larsen, seriøs debat er ikke Kim Larsens stærke side, men hans sange og musik er eminente og befriende.

Overformynderisk

Skrevet af Henning D, Torsdag den 22. november 2012, 14:36

Danmark har efterhånden udviklet sig til et hyklerisk formynderi, hvor der ikke er plads til hverken det ene, eller det andet.
Såfremt de mennesker der skal udsættes for røg (medarbejdere + publikum) er indforstået, dvs. er blevet informeret og ikke har valgt at forlade studiet, skal alle andre blande sig uden om.

Overformynderisk

Skrevet af John Hansen, Torsdag den 22. november 2012, 19:44

Helt enig med Henning.
Det må snart være lettere at nedskrive hvad vi Må foretage os her i landet end hvad vi ikke må, der skal jo ikke skrives så mange Karnov bøger.
Lorte land danmark.
MVH John

Utilfreds???

Skrevet af hans ole, Torsdag den 22. november 2012, 23:41

Utilfreds??? så flyt dog!!! der ingen der tvinger dig til lave noget du ikke kan lide.

Lad dog manden og rygere være

Skrevet af jomba, Torsdag den 22. november 2012, 12:30

Hyklere siger jeg lad dog folk ryge det er deres liv .Og jeg vil da S... rygeloven et stykke

Copyright - rygelov

Skrevet af Børge Andersen, Torsdag den 22. november 2012, 12:09

Hvis han skider på vores rygelov, så vil vi også skide på hans copyright - så jo mere han ryger - jo mere må/kan vi bare kopiere hans musik. Noget for noget.

Hvor mange måneder/år skal Clemens i fængsel og hvor stor en bøde skal han betale - der ER allerede værtshusholdere som har måttet bøde.

Copy

Skrevet af Michael Nielsen, Torsdag den 22. november 2012, 13:36

Jep det er korrekt, men jeg kan af dit skriv se du ikke kender Larsen....Han har foruden sit rygeri også mottoet:
Kopier til du blir gasblå i ansigtet og gerne hans skiver.....

Jo det..

Skrevet af Mads Sørensen, Torsdag den 22. november 2012, 12:03

Forstår ikke alle jer som siger- der er for mange
regler som burde afskaffes. Faktisk kan vi jo næsten
gøre og sige hvad vi ønsker. Sandheden er jo blot ALT for mange
egoister ikke kan finde ud af at håndtere denne "frihed" ERGO
bliver de presset til regler. Problemet ved reglerne er så, alt for dårlig kontrol - uanset om det er fødevarer, lystfiskeri, svindel -
eller rygning. Igen bliver de presset ud i flere regler da de første
ikke virker efter hensigten -dårlig kontrol og folk der forsøger at finde huller!

Hvis alle have mere frihed ville der herske endnu mere kaos end tilfældet er nu. Ryger er pr. faktum skadeligt -så er det vel iorden
at begrænse hvor man må ryge - hvilket jeg er enige i burde
gælde Kim Larsen og DR også.

Hvorfor blander folk -vold, sex, og andet man ser på tv ind i dette? Bare fordi folk mener rygning, eller rygeloven skal følges er man vel ikke nødvendigvis for de andre ting vel?

Flere mennesker burde tage mere ansvar for egne handlinger -for det er eneste vej til mere personlig frihed.

Kim Larsen - Dronningen

Skrevet af Dorrit Tellerup, Torsdag den 22. november 2012, 12:02

Hvis der er en lov, der gælder for det danske folk, gælder det også for dronningen. Og da der ses igennem fingre med, at dronningen ryger, skal Kim Larsen også have lov til at ryge. Tror jo nok, at dronningen i sidste ende "påvirker" flest "svage" sjæle.

Kunst

Skrevet af Bent Jakobsen, Torsdag den 22. november 2012, 11:59

En kunstner skal have frihed til at udtrykke sig som han vil, rygning er en del af Kims måde at udtrykke sig på, rygeloven er i en del tilfælde latterlig.

til Vivi Jensen

Skrevet af T. Holm, Torsdag den 22. november 2012, 11:56

Hvad fanden er du for en klam klud, er du også glad når de overvægtige dør af en blodprop, håber da du selv er sund og rask, og ikke engang får nogen der glæder sig hvis du bliver syg....
(rygelov

Skrevet af Vivi Jensen, 10:26

selvfølgelig skal Kim Larsen også overholde rygeloven, men han kan ikke undvære den trøstesut i munden, glæder mig til en dag at læse, at Kim Lsrsen har fået lungekræft

Vi er heldige

Skrevet af Esben Chirstiansen, Torsdag den 22. november 2012, 11:18

har vi ikke støre problemer end rygning på tv. så er vi sgu heldige