Clement gav Larsen lov til at ryge: Derfor blæste DR på rygeloven

Det var tv-vært Clement Kjærsgaard, der inviterede Kim Larsen til at tænde op i tv-studiet, da national-skjalden var gæst ’Hos Clement’ tirsdag aften. Det fortæller Kim Larsens manager Jørgen Jeppesen til BT.

- Det var ingen betingelse forud for udsendelsen, men vi spurgte Clement, da det jo var ham der er vært, om det var i orden, at Larsen fik en øl og røg en smøg undervejs, siger Jørgen Jeppesen, der i øvrigt synes, at historien er helt ude af proportioner.

- For 10 år siden ville ingen have løftet et øjenbryn. Men i dag er det en historie, at en mand sidder og ryger en cigaret på TV, siger Jeppesen.

Hos Kræftens Bekæmpelse mener direktør Leif Vestergård Pedersen, at Danmarks Radio har dummet sig, men de betragter sagen som et medie-stunt:

- Danmarks Radio har et problem, fordi de ikke overholder reglerne. Sådan er det. Men hos Kræftens Bekæmpelse gider vi ikke at bruge vores energi på en tilfældig provokation, siger Leif Vestergaard Pedersen.

- Der er givetvis nogle folk i DR, der må finde ud af med sig selv, hvordan de forholder sig til det her. Og det er jeg helt sikker på, at det har de styr på i DR ligesom i andre situationer, hvor man ønsker at deltage i en provokation, for sådan opfatter jeg det her, siger Leif Vestergaard Pedersen til BT.

Journalistisk chef i DR Nyheder - blandt andet for Clements programmer - Mette Hybel forklarer, at der blev gjort en undtagelse i Kim Larsens tilfælde.

- Der var en journalistisk begrundelse for at lade ham ryge. Samtalen med Kim Larsen handler jo blandt andet om hans opgør med autoriteter og regler. Rygning er her blevet et symbol på, hvad der for ham er utidig indblanding i hans personlige frihed. Derfor lod vi ham ryge. Det kan man selvfølgelig diskutere, siger hun.

Men rygeloven forbyder jo, at man ryger inden for på arbejdspladser.

 - Hensigten var ikke at hylde rygning, men at lade Kim Larsen være den, han er. Det betyder ikke at der er frit slag for at ryge i DR's programmer - det her var en undtagelse, fordi det illustrerer, hvem Kim Larsen er.

Da Clement i selve programmet spurgte om Kim Larsen ville være kommet, hvis han ikke fik lov at ryge, sagde Larsen at det ville han ikke afsløre:

- Den hemmelighed må du tage med dig i graven, grinede gavflaben.

I følge lovens bogstav var det en klokkeklar overtrædelse af rygeloven, da Larsen pulsede løs i studiet:

Der må ikke ryges indendørs på en arbejdsplads, står der entydigt i ’lov om røgfri miljøer’ anno 2007. Underskrevet af Dronning Margrethe, der udover Larsen, så vidt vides, er den eneste, der ikke bliver bedt om at efterkomme lovens bogstav.

Afstemning

Hvad mener du? Er det i orden, at DR lader Kim Larsen ryge på landsdækkende tv?

Læs også:

Din kommentar

Kommentarer

How to buy a best louboutin pas cher online store

Skrevet af Cipbydaydig, Onsdag den 23. januar 2013, 13:51

uamwu [url=http://christianlouboutinboutique.fr]chaussure louboutin[/url] uwbcx http://christianlouboutinboutique.fr srvzk iorzj [url=http://soldeslouboutinpascher.fr]louboutin pas cher[/url] svjxr http://soldeslouboutinpascher.fr jebbu cygay [url=http://louboutinpaschersolde.fr]louboutin[/url] admly http://louboutinpaschersolde.fr nxemq ckpfj [url=http://christianlouboutinfrancesolde.fr]christian[/url] wlbjo http://christianlouboutinfrancesolde.fr tubfl

where can i buy a cheap christian louboutin sale online store

Skrevet af Fluonoknono, Onsdag den 23. januar 2013, 13:44

yuiqn [url=http://redbottomshoesshops.com]red bottom heels[/url] lpnysp http://redbottomshoesshops.com dmvul [url=http://redbottomheelsstores.com]Red Bottom Shoes[/url] vyzetk http://redbottomheelsstores.com sjaqd [url=http://christianlouboutinheelsshops.com]christian louboutin[/url] akxpl http://christianlouboutinheelsshops.com nnxfe [url=http://christianlouboutinonlinesale.com]christian louboutin sale[/url] cdvue http://christianlouboutinonlinesale.com aqgky [url=http://bestchristianlouboutinstore.com]christian louboutin[/url] orrti http://bestchristianlouboutinstore.com kbunv [url=http://louboutinonlinestores.com]christian louboutin outlet[/url] vxmrl http://louboutinonlinestores.com qrndb

Til Christina Buhmann

Skrevet af Kirsten, Lørdag den 24. november 2012, 15:31

Sikke dog noget vrøvl, Kim Larsen kan da aldrig symbolisere andre end sig selv. At manden er stagneret i sin udvikling, kan vel ikke indebære at andre af samme årgang skal være ligesådan.
Folk lader da ikke være med at holde op med at ryge, fordi der er sat en anden dagsorden og endelig kommet en fornuftig rygepolitik.
At du er trodsig og ikke er i stand til at opfatte en fornuftig håndtering af rygning er bare sørgeligt, men problemet er vel snarere, at du ikke evner at holde op med at ryge.
Men det er selvfølgelig så let bare at kaste ansvaret over på andre, end tage fat i sig selv.

Tallene i afstemningen ovenover giver 101% til sammen?

Skrevet af Dorthe Jensen, Lørdag den 24. november 2012, 14:27

Undrer mig lidt over de tal i afstemningen mht. spørgsmålet: " Hvad mener du? Er det i orden, at DR lader Kim Larsen ryge på landsdækkende tv?" Tallene i procenter giver 101% til sammen. De burde give 100% til sammen.

Kim Larsen

Skrevet af Regina, Lørdag den 24. november 2012, 13:48

Enhver har vel lov at have sin egen mening om tingene! Politiker nørd eller ej. Politikere generelt tænker kun på at mele deres egen kage og rage til sig. Det være sig høje pensioner og lønninger. De skulle hellere fremstå som forbilleder for hele samfundet. De tillader sig at kalde Kim Larsen en politiker idiot, fordi de ikke er enige med ham. Både meget barnligt og dumt!

Regina

Må man være her ?

Skrevet af Claus Pedersen, Lørdag den 24. november 2012, 10:52

Kim Larsen er vanskelig at interviewe tror jeg.
Og det er da lidt latterligt, at Larsen kan hidse folk op,
fordi han ryger. Find da et andet værtshus hvis du ikke
kan tåle lidt røg, han siger jo ikke at det er sundt at ryge,
men at det er latterligt at man ikke selv kan vælge.
Og det har han ret i.
Ok, han er imod Afghanistan besættelsen, han formulerer
det dog lidt kludret. Måske har han ret ?
For noget tyder jo på, at når US Army er ude af landet, går
landet tilbage til status quo. Jeg tror ham når han siger,
at har medfølelse med soldaterne. Men han er ikke enig i deres sag.

må man være-hvor?

Skrevet af Kirsten, Lørdag den 24. november 2012, 15:46

Alle kan for mig udtale sig om Afghanistan osv. Nej han siger ikke, at det er sundt at ryge. men han siger med billedsprog, at han vil blæse på rygeloven og dermed demokratiet. Han fortæller jo samtidig at han også vil blæse på andres helbred, idet han signalerer en fuldstændig åndsvag og dyb tåbelig adfærd, ved at sidde på TV og pulse løs.Han kan da ikke være bekendt at opføre sig så primitivt og samtidig mene at han slår et slag for den "personlige frihed"

Lidt af en joke

Skrevet af Torben, Lørdag den 24. november 2012, 10:08

Ja, hele ryge politiken er lidt af en joke. Den danske stat vil, at alle holder op med at ryge, men der er et problem med efterfølgende at få dækket tab af de afgifter, som rygerne betaler.
EU bestemmer, at alle cigaret pakker skal bære skræmmebilleder og tekster, men samtidig gives der EU-støtte til tobakslandmænd i Italien og Spanien.
Politikerne er så vægelsindede, at det er til at brække sig over!!!

Lars-Trondheim

Skrevet af Lars, Lørdag den 24. november 2012, 09:58

Kim L fikk også røyke da han var på norsk tv for noen år siden. ...

Staten er ligeglad!

Skrevet af ole hansen, Søndag den 2. december 2012, 16:51

Jeg er selv ansat som fængselsbetjent, og døjer dagligt med ubehag i luftvejene, da jeg udsættes for passiv-rygning konstant. Det er fuldstændigt uacceptabelt, at man i sit meget lavtlønnede job skal udsættes for en så veldokumenteret henbredsskadelig påvirkning. Ledelsen i kriminalforsorgen er ligeglade og politikerne er ligeglade.

Staten er ligeglad!

Skrevet af ole hansen, Søndag den 2. december 2012, 16:51

Jeg er selv ansat som fængselsbetjent, og døjer dagligt med ubehag i luftvejene, da jeg udsættes for passiv-rygning konstant. Det er fuldstændigt uacceptabelt, at man i sit meget lavtlønnede job skal udsættes for en så veldokumenteret henbredsskadelig påvirkning. Ledelsen i kriminalforsorgen er ligeglade og politikerne er ligeglade.

Hvorfor ikke forbyde tobak

Skrevet af Idon, Lørdag den 24. november 2012, 07:15

Hvis regeringen gerne vil have alle til at holde op med at ryge, skulle der måske indføres en lov om tobak i alle dets former er ulovlig, på højde med heroin osv..!! Ellers kunne regeringen jo sætte en pakke cigaretter op til 150kr, det tror jeg ville få en hel del til at stoppe med at ryge..., men hov, jeg glemte vist lige at tage med i min betragtning, at vores politikere ikke så gerne vil undvære afgifterne, der er på tobak! Gør tobak ulovligt! Men men men, vores politikere vil ikke tage springet fuldt ud, for hvad tror i Danmarks befolkning ville sige til, at tobak eksempelvis fra 1. jan 2013 blev ulovligt...?? Tror nok lige, der var en flok politikere der skulle se sig om efter nyt job!
PS Rygeloven er vel sådan indrettet, at man ikke må ryge i offentlige bygninger..??? Hvorfor sidder der tusindevis af fanger i de danske fænglser og ryger så, det er vel også en offentlig bygning? Nej lad Kim Larsen ryge alt det han vil, hvor han vil, for loven er ikke lige for alle, det kan vi lige så godt indse! Direktør for Kræftens Bekæmpelse Leif Vestergård Pedersen, skulle måske have kæftet lidt mere op over for de mange fængselsbetjente der hver dag bliver udsat for passiv rygning på deres job, istedet for at kommetere en på enkelt cigaret i DR

Kim er en klovn

Skrevet af Ole Andersen, Lørdag den 24. november 2012, 06:55

Danmark er en retsstat hvor loven er lige for alle. Dvs at reelt burde arbejdstilsynet udstæde et straksforbud, ligesom de gør på andre arbejdspladsen. Jeg er selv ryger og bestemt ikke tilhænger af rygeloven, men hvordan skal man forvalte lovgivning, hvis DR mener at have deres eget regelsæt. DR er statsejet, og har bare at følge loven, uanset om det er en smøg, eller alt mulig andet
Mht Larsens kommentar om Afghanistan, så har man jo ytringsfrihed, men man må også vare sin mund så man ikke træder på folk, som med liv og lemmer, som insats, kæmper for at bringe et land ud af undertryggelse og diktatur. Vi er i Afghanistan med FN og den siddende regering i Kabuls mandat, så at bringe samligninger med Nazityskland, viser bare at manden er en idiot, som ikke tænker på at, vi gør et kæmpe stykke arbejde.
Larsen hold dig til det du ved noget om!!

Giv Kim en medalje!

Skrevet af Chris Nielsen, Lørdag den 24. november 2012, 03:24

Jeg er ikke enig med Kim vedr. Merkel + EU, da Danmarks skal ud af EU nu!!! Mht. Afghanistan og andre lande skal vi holde os ude! Man kan ikke blande sig i andre landes interne forhold. Revolution skal komme indefra. Mht. rygning for åben skærm er det helt i orden. Dette sundhedsvanvid har stået på længe nok. Selv Lars Løkke måtte indrømme det ved sin fars begravelse. Det er tegn på at ytringsfriheden og viljen til at bestemme over eget liv er i fare. Så derfor - gib Kim Larsen og andre gæve rygere en medalje, og lad alle de nypuritanere rejse ad helvedet til ... f.eks. til Afghanistan!

Clement bestemmer selv

Skrevet af Christian Hansen, Lørdag den 24. november 2012, 02:17

det er Clements program så hanbestemmer hvad gæsterne må og ikke må i hans program

længe leve den personlige frihed

Nej

Skrevet af Torben, Lørdag den 24. november 2012, 10:10

Nej, D(D)R ejes af staten, så en journalist kan ikke bare sige, at det er ok at ryge i hans program. Direktøren i det private firma kan heller ikke bestemme om der må ryges på hans arbejdsplads, han skal også følge loven!!!

Og hvad så ?

Skrevet af Claus Holm, Lørdag den 24. november 2012, 00:28

Tv fylder os med så meget, politiker,svare aldrig på hvad de bliver spurgt om, hvis de da ikke ligefrem fylder os med løgn, vi sidder og sluger det ene realité program efter det andet, hvor rigtig mange af dem går op i røg og druk, tit med et stort smil på munden, da vi åbenbart syntes at det er supper godt tv, Kim Larsen ryger en smøg på tv og hvad så ?

Og hvad så ?

Skrevet af Claus Holm, Lørdag den 24. november 2012, 00:28

Tv fylder os med så meget, politiker,svare aldrig på hvad de bliver spurgt om, hvis de da ikke ligefrem fylder os med løgn, vi sidder og sluger det ene realité program efter det andet, hvor rigtig mange af dem går op i røg og druk, tit med et stort smil på munden, da vi åbenbart syntes at det er supper godt tv, Kim Larsen ryger en smøg på tv og hvad så ?

Det handler ikke om røg...

Skrevet af Lars, Fredag den 23. november 2012, 12:31

men om at Danmark er blevet et lovgivnings samfund hvor vi fratager ganske almindelige mennesker retten til selv at tænke, handle og tage ansvar...
Ansvar, tanke og handling på sine medmennesker og på sig selv.
Havde vi kunne det var det helt unødvendigt at lave en restriktiv rygelov og alle mulige andre mærkværdige lovgivninger som vi alle skal rette ind til højre efter - og ve den arme stakkel der tillader sig at være individualist og måske sågar provokatør, og stikke lidt ud fra normen - Janten længe leve... Slap lidt af venner, giv et smil, gi en hånd, sænk paraderne og skuldrene og hjælp et andet menneske, dans lidt mere og spis en is...så bliver Danmark og verden et bedre sted at være. Og lad os så få originalerne tilbage så vi ikke alle skal være så forbandet "mainstream" God weekend derude :o)

Stakkels Kim

Skrevet af Berit, Fredag den 23. november 2012, 12:13

Stakkels Kim, tænk at ikke at være i stand til at overholde de regler som vi andre skal, lidt af en primadonna.

Overlegen gammel mand

Skrevet af Johnny Hansen, Fredag den 23. november 2012, 11:52

Hvem fanden gider overhovedet at høre på den gamle nar der spiller mormor musik. Evig og altid på tværs fordi " Jeg er jo Kim Larsen" rende mig i røven for en gammel sur stodder.

kim

Skrevet af Henrik Sørensen, Lørdag den 24. november 2012, 08:18

Du høre vel rasmus seebach !!
fjols !!

A og B mennesker

Skrevet af Flemming, Fredag den 23. november 2012, 11:50

Hmmmm... Det har jo intet med Kim Larsen at gøre, det handler om at der er vedtaget en lov som alle SKAL følge !
Dr har jo ikke ret til at gradbøje denne. Så kan i mene om Hr. Larsen og Clemens hvad i vil.
Men personligt er jeg pisse træt af, at der regler/love som vi almindelige mennesker SKAL følge og de samme regler/love er det helt ok at kendte/kongelige er hævet over !
Det kunne være så skønt, hvis vi selv fik lov til selv at vælge, ryger eller ikke-rygere.

Dumt

Skrevet af Jørn, Fredag den 23. november 2012, 11:40

Kim Larsen var i studiet p.g.a. sin nye pladeudgivelse, og så flyttes fokus, fordi han åbenbart ikke har rygrad nok til at lade øl og tobak ligge i 10 minutter. Selvfølgelig er det en bevidst provokation fra hans side, men de der hylder denne provokation, vil de være ligeså overbærende, hvis det f.eks. gjaldt dronningen?

JA!

Skrevet af Nob, Fredag den 23. november 2012, 14:09

JA! Det kan du bande på, Jørn! Jeg er hamrende træt af Forbudsdanmark og politisk korrekhed! Det er en utrolig trist udvikling at en dansker ikke længere selv kan bestemme om hans/hendes værtshus skal være for rygere eller ikke-rygere. At man ikke kan bestemme over sin ejendom. At DR ligefrem skal bryde regler for at lade Kim Larsen - eller andre gæster - ryge i et program. At jeg ikke selv kan vælge om jeg vil gå på en restaurant hvor der må ryges - eller ikke må ryges. Et Danmark så mega fyldt med politisk korrekte regler - det er i mine øjne meget udansk! På plejehjem må de gamle ikke få saftevand, i dagplejen må børene ikke få kage til fødselsdag og i børnehaverne må børnene ikke have pålægschokolade i madpakken. Hvad skal det dog ikke ende med??

En barnlig provokatør

Skrevet af Inge, Fredag den 23. november 2012, 08:57

At Kim Larsen er en god sangskriver og sanger, er der sikkert ingen tvivl om, men hvorfor skal han stille op som meningsdanner på ting, han ikke har indsigt i og forstand på? Har han virkelig så svært ved ikke at ryge mens udsendelsen pågår, at en smøg ikke kan vente? Barnlig provokation!

LATTERLIGT.

Skrevet af Jan, Fredag den 23. november 2012, 08:12

Alt om rygning er åbenbart et hit, hold nu op for helvede og lad folk leve deres eget liv rygning elle ej :o((((

totalt enig.

Skrevet af verner bonde larsen, Lørdag den 24. november 2012, 05:48

hørt, med stort h.

Sut Røv!

Skrevet af Alex, Fredag den 23. november 2012, 04:47

Luk røven! og lad manden være i fred.

Så hold dog kæft!!! Og lad Kim ryge i fred.

Skrevet af LARS, Fredag den 23. november 2012, 02:38

Ja det er da virkelig også en dødsynd, at Kim har røget en smøg, må rygerene overhivedet være her??
Nej?? Nå ikke, så tænk lige på alle de penge vi rygere smasker ned i statskassen. Det er dog utroligt som I vil bestemme over andre mennesker.
At kalde Kim en idiot....ja så er der sgu mange idioter i Danmark.

Lige nu på BT PLUS

Mode og skønhed
Effektivt 14 dages video trænings- program

Effektivt 14 dages video trænings- program

07/08
Mode og skønhed
Kom i form på hjul - på 8 uger

Kom i form på hjul - på 8 uger

29/04
Mode og skønhed
2,5 pct: Historisk lån på gaden

2,5 pct: Historisk lån på gaden

26/08
Mode og skønhed
Slankehit: Få hurtige resultater med simple fastekure

Slankehit: Få hurtige resultater med simple fastekure

15/08