Birthe Kjær har bestemt sig for en lang poppause, men det er dog langtfra en retræte. Hun har kastet sig ud i nye udfordringer med en rolle i musicalen 'Cabaret'.

- Skal det være, skal det være nu, mens jeg stadig er fuld af energi! Jeg ved jo ikke, hvor længe, jeg kan blive ved. Jeg er jo ikke udødelig.
 
Birthe Kjær smider elegant skoene og popparaderne, da vi mødes under prøverne til musicalen 'Cabaret'. Eller i virkeligheden har hun nok aldrig haft nogle parader oppe. Hun har bare værnet en smule om sig selv.

Birthe Kjær er så meget mere end et poleret smil på TV2 Charlie. Hun er skæg. Umiddelbar. Og så har hun den der udefinerbare evne til at få folk til at føle sig godt tilpas i hendes selskab.

Hun har netop denne sommer bestemt, at foreningsprogrammet med de gamle popslagere og de jyske motorveje var blevet for tunge at mande sig op til, selv i en komfortabel sølvgrå BMW. I hvert fald for en periode.

Trænger til et break
- Man kan snyde et stykke hen ad vejen, skjule det for publikum, lade den køre på rutinen, men ikke i længden, forklarer Birthe Kjær.

Hun trænger til et break. Ikke stoppe, men stoppe op. Dyrke det spontane liv, hvor der ikke ligger spillejobs programsat i kalenderen langt frem i tiden. Få energi af nye udfordringer, der bare er noget andet end det hun plejer. Lære en masse, som hun kan tage med på scenen, når hun går i gang med at spille sit poprepetoire igen. Og som ting nogle gange bare sker, ringede Fredericia Teater og tilbød hende en rolle i musicalen 'Cabaret'.

- Jeg sagde bare ja. Nu skal jeg have udfordringer, og det var præcis den udfordring, jeg søgte. Det kom simpelthen som en gave, fortæller Birthe Kjær.

Birthe Kjær skal spille Fräulein Schneider, der ender med at stå i et forfærdeligt dilemma. Den jødiske frugthandler, Herr Schultz, kurtiserer hende, men nazismen nærmer sig faretruende, og hun kan sætte sig selv i en trængt situation, hvis hun accepterer Herr Schultz' blide øjne og varme hjerte.

Dilemmaet er selvfølgelig hypotetisk at stille op for personen Birthe Kjær. Men hun ville højst sandsynligt tage chancen med kærligheden og ikke lade sig kue af nazismens voksende virus, hvis det var hende, der var i Fräulein Schneiders kjole. Hun er ikke en kvinde, der kravler i hi.

- Jeg lever mig utrolig meget ind i rollen. Forsøger at forstå Fräulein Schneider. Hun er egentlig på min alder, men dengang i 30erne, hvor forestillingen foregår, virkede man jo på mange måder ældre. Eller jeg føler mig hvert fald ikke så gammel!

Den empatiske og indlevende side af Birthe Kjær giver hende også et par følelsesmæssige karruselture, når hun går så meget ind i rollen, at følelserne kommer helt af sig selv og tårerne trænger sig på i en rørende scene.

Sabbatår i Thailand
D
et er en anden Birthe Kjær, der stiller sig på scenen nu i forhold til sidste gang, hun sagde ja til en skuespillerrolle i 1995. Tidligere både som sanger og skuespiller var det med hjertebanken og rystende knæ, hun trådte ind på scenen foran dommerkomiteen fra hverdagsdanmark. Birthe Kjær har før været en perfektionismens slave. Hvilket, som hun siger, er meget godt, man kommer videre, bliver bedre, stiller krav. Men det er også hårdt.

Sangerinden tog for år tilbage et sabbatår, hvor hun arbejdede på et børnehjem i Thailand. Oplevelsen fylder stadig meget, og den fik hende til at indse, at verden ikke drejede sig rundt om hendes gummibåd.

- Jeg fik et større perspektiv på det hele. Det gør det sammen med erfaringen også lettere at gå på scenen. Nu er jeg langt mere rolig.

Der ligger 50 års sceneerfaring gemt i Birthe Kjær. Men det er stadig noget andet at stå på scenen i en musical, frem for at synge slager- og popmusik.

- Jeg har aldrig gået på skuespillerskole, så der er en masse, jeg stadig må lære. Der er også nogle ting, jeg skal pille af. Der er noget med armbevægelserne. Jeg har sådan en showhånd, der automatisk slår ud. Hun sender en imaginær freesbee af sted gennem lokalet.

Mere taknemmelig efter blodprop
Birthe Kjær fik en blodprop for fem år siden, der sammen med alderen har givet hende en stærkere følelse af, at være taknemmelig.

- Man kan ikke vide, hvad der ligger derude og venter på én. Så man skal skønne på hver dag.

Der er intet uindfriet, der ulmer i hende. Birthe Kjær har ikke en prioriteret liste over ting, hun sætter sejl for at nå. Alt, hvad der kommer i hendes liv nu, er rene bonuspoint. Men hun tager imod de udfordringer, der kommer. Hun ser tilbage på en stjernerække af stolte øjeblikke. At hun er blevet nærmest kult blandt en yngre generation, der med Breezers i blodet synger med på 'Den knaldrøde gummibåd'. At hun vandt det danske Melodi Grand Prix i 1989 og blev nummer tre ved det internationale Melodi Grand Prix. Hendes samarbejde med de klassiske musikere Kim Sjøgren og Lars Hannibal. Og dengang hun blev hyret til Cirkusrevyen.

Udover rollen i 'Cabaret', der har premiere i Tivoli og siden turnerer i hele landet den kommende tid, udkommer Birthe Kjærs biografi 'Længe leve livet' til oktober, og til foråret udsender hun et album på engelsk med gamle evergreens.