Adolf Hitler var personligt inde over beslutningen om at konfiskere danske cykler i 1944. Tyveriet bundede i tyskernes interne magtkampe, viser ny forskning.

Adolf Hitler er i sit hovedkvarter, Wolfsschanze, på østfronten, hvor han dag for dag må konstatere, at Stalins tropper rykker nærmere. Men midt i den sovjetiske fremrykning og USA’s og Englands indtog fra vest, bliver der afsat tid til mere banale gøremål.

Faktisk er et dansk spørgsmål på dagsordenen denne dag, hvilket betyder, at Hitler personligt godkender, hvad der skal blive Danmarks største cykeltyveri.

LOG IND PÅ BT PLUS og læs mere om stormagternes interne stridigheder, der blandt andet resulterede i, at Hitler blev Danmarks største cykeltyv.


Adolf Hitler var personligt inde over beslutningen om at konfiskere danske cykler i 1944. Tyveriet bundede i tyskernes interne magtkampe, viser ny forskning.

Adolf Hitler er i sit hovedkvarter, Wolfsschanze, på østfronten, hvor han dag for dag må konstatere, at Stalins tropper rykker nærmere. Men midt i den sovjetiske fremrykning og USA’s og Englands indtog fra vest, bliver der afsat tid til mere banale gøremål.

Faktisk er et dansk spørgsmål på dagsordenen denne dag, hvilket betyder, at Hitler personligt godkender, hvad der skal blive Danmarks største cykeltyveri. Det skriver Videnskab.dk.

- Han bruger næppe mere end et par minutter på det, men man kan se af arkivmaterialet, at han godkender, at nyproducerede, danske cykler, samt cykler, der allerede er sat til salg, skal konfiskeres, fortæller John T. Lauridsen, forskningschef på Det Kongelige Bibliotek, der har gravet i tyske og russiske arkiver.

At Adolf Hitler tog stilling til Danmarkshistoriens største cykeltyveri, er en sjældenhed. For Nazi-Tysklands frontfigur blandede sig meget lidt i, hvad der skete i besættelsestidens Danmark.

- Det er i høj grad noget undtagelsesvist. Danmark er et lille land, og tager man i betragtning, hvad han ellers havde at beskæftige sig med, så var Danmark også et meget nemt land, så derfor var han ikke særlig involveret i danske forhold, siger Niels Wium Olesen, der er lektor i historie på Aarhus Universitet.

Hvad der er en ubetydelig detalje i kataloget over Hitlers forbrydelser, og et kuriøst faktum i dansk historie, dækker over en intens magtkamp om den tyske kontrol over Danmark.

- Der var stor splittelse mellem Gestapo, værnemagten og den rigsbefuldmægtigede, Best, fortæller John T. Lauridsen.

Værnemagten i Danmark stod i 1944 under ledelse af general Hermann von Hanneken, mens det hemmelige politi, Gestapo, blev ledet af SS-generalen Günther Pancke. Endelig var Werner Best rigsbefuldmægtiget og dermed den politisk ansvarlige chef i Danmark.

- De havde meget forskellige interesser at varetage, og der opstod en stigende splittelse mellem Pancke, von Hanneken og Best, i takt med at krigen øgede presset på dem, fortæller John T. Lauridsen.

Hermann von Hanneken lod forstå, at det var op til Werner Best selv at bestemme, hvilke og hvor mange cykler der skulle konfiskeres. Men Best valgte at spille et fordækt magtspil for at styrke sin position og svække Pancke og von Hanneken, siger John T. Lauridsen.

- Best gik til sine chefer i det tyske udenrigsministerium og sagde, han var blevet pålagt at tage alle danske cykler, hvilket han fandt bekymrende, fortæller John T. Lauridsen.

Udenrigsministeriet var på det tidspunkt meget svækket internt og turde ikke omstøde en ordre fra OKW.

Alligevel fik Werner Best ikke meget ud af sit lille magtspil om de danske cykler, siger John T. Lauridsen.

Det tyske udenrigsministerium opdagede, at han havde snydt dem, men holdt hånden over ham, fordi Danmark var det eneste besatte land, hvor det tyske udenrigsministerium havde så stor indflydelse, og Best leverede resultater, fortæller John T. Lauridsen.

Og sådan gik det til, at Adolf Hitler personligt godkendte Danmarkshistoriens største cykeltyveri.

Cykler afhjalp mangel på brændstof

* Baggrunden for cykelbeslaglæggelsen udsprang af en ordre, givet i Tyskland 6. oktober 1944 af Værnemagtens overkommando, OKW, (Oberkommando der Wehrmacht), der forlangte alle cykler inddraget i Italien, Holland og altså Danmark.

* I Danmark skulle tyskernes politisk ansvarlige Werner Best afgøre omfanget.

* Den officielle begrundelse var brændstofmangel, og at de tyske hærenheders bevægelighed derfor skulle afhjælpes af cyklerne.

* 26. oktober 1944 slog tyskerne til og beslaglagde cykler hos cykelhandlere i hele landet.