Er han genert? Er han sur? Er han arrogant?

KOMMENTAR

Jeg synes, Mikkel Hansen er en fantastisk håndboldspiller. Han har en fin psyke, når alle venter, at han med sit helt særlige talent skal afgøre håndboldkampene. Han er en skytte langt ud over det sædvanlige, og så er hans afleveringsspil i perioder af en helt anden verden.

Så god er Mikkel Hansen, at jeg stadig er forundret over, at han ikke igen for nylig blev kåret til verdens bedste håndboldspiller. Selv om han ikke spillede et godt OL, er der ikke i mine øjne en mere betydende håndboldspiller end danske Hansen. Mikkel Hansen er også kendt for at sætte pris på sine fans, hvis drømme om en autograf eller et billede han vil gøre meget for ikke at slukke. Meget sympatisk.

Indtil videre har Mikkel Hansens VM været helt godkendt, og hans betydning for dansk succes bliver - begyndende med dagens kvartfinale mod Ungarn - kun større og større.

Mikkel Hansen mangler imidlertid mindst en enkelt dimension for at træde sit verdensstjernepotentiale helt igennem.

Lige nu er Mikkel Hansen ikke ret meget andet end en dygtig håndboldspiller, og han er selvfølgelig heller ikke forpligtet til at være mere end netop en dygtig håndboldspiller.

Men efter at jeg nu i halvanden uge under håndbold-VM har kedet mig igennem Mikkel Hansens indelukkethed og tydelige ugidelighed i mødet med offentligheden, er jeg nået til et punkt, hvor jeg finder det synd for håndboldsporten, at en af spillets største stjerner tilsyneladende mangler forståelse for, at kontakten til den halvanden million danskere, der sidder og kigger med, også har en betydning.

Tænk, hvis publikum bare måtte hænge på efter kampen for at høre en af spillets største dele sine oplevelser af kampen. Lige nu er man tættere på at slukke.

Der var vel engang, hvor denne offentlighed, som trofast er med til at opretholde herrelandsholdets position som en af landets helt store sportsinstitutioner, kunne sidde og spekulere i, om denne unge Mikkel Hansen bare vare en genert dreng.

Jeg læser sådan set stadig en vis grad af generthed i attituden, men må også bare sige, at det ikke længere kan stå alene. Nu spørger man også sig selv: Er han sur? Er han arrogant?

Og nej, jeg efterspørger ikke, at Mikkel Hansen skal være fjollet, skal være med i ’Vild med Dans’, skal i ’Firestjerners middag’, og hvad der ellers over årene er blevet forvekslet med at »give noget af sig selv.« Jeg efterspørger egentlig bare en lidt tydeligere respekt for, at det er en del af arbejdet at tale med et minimum af passion, begejstring, glæde, indlevelse til det store, store publikum, som gemmer sig ude på den anden side af det pressecirkus, som ikke mindst DR og TV2 ruller ud under sådan en slutrunde.

Og så til udgangsreplikken om den ungarske opgave i aften: Den kamp har potentiale til at blive den første rigtigt svære for danskerne ved VM.

Når ungarerne spiller bedst, spiller de ret godt, og de har ikke mindst et ganske solidt 6-0-forsvar med en god midterakse foran målmand Mikler. Flere styrker finder vi på højreback, hvor Nagy er en glimrende skytte, og på playmakerpladsen, hvor der er fint tempo i Csaszar, som også selv er farlig som afslutter.

Men Kroatien viste i indledende puljespil, at der med godt forsvarsspil virkelig er basis for at løbe kontra på dette ungarske hold. Derfor kan jeg heller ikke få øje på, at det kan gå anderledes, end at Danmark spiller sig i semifinalerne, og at det også sker nogenlunde sikkert.

Benjamin Munk Lund er nyhedschef på sporten.dk og blogger om VM i herrehåndbold her på sporten.dk og i Berlingske

Din kommentar

Kommentarer

smiler

Skrevet af Anonym, Fredag den 25. januar 2013, 21:29

Det er da nogle gevaldige ubrud,der kommer her :-)
Mikkel hansen kunne godt oppe sig lidt!! Det hører med til gamet.

Lorteavis

Skrevet af Anonym, Fredag den 25. januar 2013, 16:08

Er BT en lorteavis, en lorteavis eller bare en lorteavis.

Er BTs journalister spejlblanke, spejlblanke eller er de bare spejlblanke.

Tåbelige journalister

Skrevet af Anonym, Torsdag den 24. januar 2013, 10:15

Mon ikke han bare er megatræt af tåbelige journalisters tåbelige spørgsmål

Lad Mikkel være Mikkel

Skrevet af Anonym, Torsdag den 24. januar 2013, 09:43

Hold nu op. Lad Mikkel være Mikkel. Hans job er at spille håndbold, ikke at tale med journalister. Alle journalister synes, at "en del af jobbet" er at tale med pressen. Det er det ikke. Det følger bare med og er skam ikke så vigtigt. Personligt er jeg i øvrigt vild med Mikkels attitude - fordi han får journalisterne til at føle, at de ikke er vigtige.

For mange tåbelige journalister

Skrevet af Anonym, Torsdag den 24. januar 2013, 07:23

Mon ikke bare han er super træt af alle de dumme spørgsmål, han står model til SÅ MANGE talentløse journalister. Når man hører de mange ligegyldige og ligeså LIDT "med passion, begejstring, glæde, indlevelse til det store, store publikum, som gemmer sig ude på den anden side af det pressecirkus" - spørgsmål. så kan man da ikke bebrejde ham, at han bliver liiiidt træt i hovedet. Så ER er altså svært at vise passion osv.. Vi på den anden side af skærmen med en smule/en del håndboldforstand er vildt trætte af de samme super kedelige spørgsmål, vi lægger ører til!!!!!!!

Helt enig

Skrevet af Anonym, Lørdag den 26. januar 2013, 11:11

Fuldstændig enig. Journalisterne får ikke bedre svar, før deres spørgsmål og viden bliver markant forbedret.

Hvis journalisterne skal måles med samme målebånd, som de selv anvender, dumper flertallet.

Skal selvfølgelig ikke skære alle over en kam, men journalistik er blevet en modejob, hvor kvantitet efterhånden er vigtigere end kvalitet.

Der går Helle Thorning i det hele......

Skrevet af Anonym, Torsdag den 24. januar 2013, 06:01

Der går efterhånden Helle Thorning i alt hvad journalister har med at gøre.

Hvis man ikke lige er humør til at synge med på den melodi som journalisten synger så er man bare dum, naiv eller arrogant.

Det kunne jo være at journalisten synger så falsk, at det er umuligt at genkende melodien

"det er en del af arbejdet at tale med et minimum af passion"

Skrevet af Anonym, Onsdag den 23. januar 2013, 23:53

- Det var dog den mest debile præmis for en artikel, der nogensinde har stukket sit brune hoved op af klummen her. Selv for B.T. Selv for en sportsjournalist på B.T.

Altså denne nation af bjæffende, parfumerede og puddelhunde af nogle jubelprædikanter, ekstasejunkier og udadvendthedsfascister... man bliver sgu så træt.

Godt jeg er en mandig og introvert type ligesom MIkkel Hansen, ellers ville jeg have forstrukket noget af hysteri lige nu.

Godt at Anja Andersen sagde skråt op, da jubelpolitiet fandt frem til hende. Godt at Bjarne Riis og Michael Laudrup også gjorde.

Godt for Benjamin Munk Lund at sportsjournalistikken stadig har visse standarter, den ikke vil hæve sig over.

Udvikling i journalistikken

Skrevet af Anonym, Onsdag den 23. januar 2013, 19:50

Det som keder mig er at se en journalistisk dækning der stort ikke har udviklet sig de seneste mange år, og hvor sportstjernernes muligheder og præmisser for at sige noget fornuftigt er meget ringe (det meste af tiden). Måske ligger en del af problemet der? Måske man kunne udvikle nye formater, som ville være mere motiverende og interessante for sportens aktører at medvirke til.

Forpligtelse?

Skrevet af Anonym, Onsdag den 23. januar 2013, 19:15

Det eneste han er forpligtet til er at spille håndbold! Hvorfor er det at fordi han stjerne indenfor håndbold skal han absolut være mediedarling,

De gange hvor Mikkel Hansen møder fans, er han da et stort smil og joker, hvilket har være tydeligt på nogle klip der er blevet vist. Men der er da ingen grund til at manden skal lave om på sig selv, for at tækkes medierne, eller "krævende fans". Synes da det er helt op til ham selv at bestemme.

dig kl 15.02

Skrevet af Anonym, Onsdag den 23. januar 2013, 15:51

Hvad snakker du om med at ligge sig for fødderne i ren tilbedelse? er du helt brændt af?
Giv dog Mikkel nogle ordentlige spørgsmål, så er jeg sikker på at han vil svare -

Ikke stille krav?

Skrevet af Anonym, Onsdag den 23. januar 2013, 15:02

Nu skal jeg ikke gøre mig til dommer over om MH er genert, arrogant eller andet.
Vil dog sige, at han som særdeles velbetalt spiller i en publikumssport, har en forpligtelse til at stå foran kameraet og tale til fansene. Kan godt være at han er genert, men det kan man altså godt arbejde med! Og synes desuden at det er fedt, når man ser spillere som Landin, Eggert osv. foran kameraet, hvor deres glæde over en sejr stråler helt ud i stuen.
Synes absolut at det er legitimt at stille spørgsmålstegn ved om manden "bare" er genert, eller om han simpelthen ikke gider. Hvis det sidste er gældende, skulle han nok have valgt en anden levevej!

P.S. er meget glad for landsholdet inkl. MH, og hans ageren på TV gør mig ikke noget. Men synes det er for åndssvagt at BML ikke må stille spørgsmålstegn ved ham uden at folk himler op om at det er synd for lille Mikkel, at vi ikke bare kaster os for fødderne i ren tilbedelse!

præcist

Skrevet af Anonym, Onsdag den 23. januar 2013, 14:05

som en skriver nedenfor så var programmet magiske Mikkel - direkte pinligt.
det handlede ikke om Mikkel Hansen, det handlede mere om evigt smilende og lalleglade Thomas Kristensen - hvor var han ubehagelig at følge - py for satan.
Bloggen her gider jeg ikke skrive andet om, end at journalisten må finde sig et andet job, den er ikke længere!!!

Mikkel Hansen er verdens bedste med afstand, hvorfor skulle han stå og spille smart foran kammeraet? jeg ved ikke om journalisten, kan huske nogle sjove interview med Messi?? altså hvor Messi virkelig åbner op?

LEAVE MIKKEL ALONE!!!!!!!

Skrevet af Anonym, Onsdag den 23. januar 2013, 13:41

Lad dog folk være som de er.

Skrevet af Anonym, Onsdag den 23. januar 2013, 12:49

Skulle pressen ikke bare fortælle om det der sker, hvornår er det blevet pressen opgave at stille krav om at man skal være god til et eller andet. Der er masser af mennesker der ikke bryder sig om at stille sig op foran pressen. Men det er efterhånden blevet sådan at det er et krav hvis man er dygtig til et eller andet, så dygtig at det kan have pressens interesse. Det er ikke kun i sport men også i erhvervs livet. Jeg ved godt der er flere sider af sagen, men for pressen er der kun en, at bringe en historie som kan sælge. Og hvis man nu ikke bryder sig om det, kun gør det fordi han føler sig presset til det, så lad ham dog være og benyt nogle af dem der gerne vil.

Dumme spørgsmål

Skrevet af Anonym, Onsdag den 23. januar 2013, 12:45

Bortset fra nogle få, er de fleste sportsjournalister eksperter i at stille dumme spørgsmål affattet i klicheer, som de tror er smarte, som f.eks. "Hvad føler du lige nu", "Prøv 'at sætte ord' på dit og dat" og hvis sportsfolkene synes, at det er lige så kedsommeligt, som vi seere synes, skal de være første klasses skuespillere for at virke interesseret. Jeg husker, at Peter Schmeichel var mester i at sætte sportsjournalister på plads, når de stillede deres ubegavede spørgsmål.
Mikkel Hansen er den, han er, og det er godt nok for sports-Danmark.

Klik-prostitution når det er tydeligst....

Skrevet af Anonym, Onsdag den 23. januar 2013, 12:40

Tæt på at være det mest tåbelige jeg meget længe har læst herinde!

Du starter med at hylde Mikkel til skyerne, for at være lige præcis det han er. Nemlig en helt ekseptionel håndboldspiller.

Men dette gøres udelukkende for bagefter at kunne "berettige" din fuldstændig forfejlede og ondsindede kritik - for så er der "lissom" ligevægt.

Gu' er der ej - Mikkel Hansen ER ikke en af jeres egenproducerede, medieliderlige reality-stjerne, som efterhånden har vænnet journalist-standen her i landet til at få besvaret selv de mest tåbelige spørgsmål. Mikkel er kendt fordi han rent faktisk KAN noget. Han kan noget der ikke har en døjt med medierne at gøre.

Det her indlæg er virkelig lavmålet af ringe journalistik eller bloggeri - kald det hvad du vil. Det eneste denne overskrift er lavet for, er for at få et klik.
Det er hvad journalist-standen på mange danske net-medier efterhånden er blevet reduceret til: Klik-prostituerede.

Og så bliver denne idiotiske klumme sågar kommenteret af en af sporten.dk's egne journalister, der stort set reciterer hele indholdet en gang til.

Wow - I må i sandhed være stolte over jeres arbejde. Ledelsen indser vel snart, at der slet ikke er nogen grund til at betale journalist-lønninger, når samme funktion til fulde (og måske endda endnu bedre) kan udfyldes af studerende timeansatte, under 18 år. Der ville i hvert fald ikke opstå et mærkbart fald i journalistisk kvalitet som følge.

Pinlig omgang for alle involverede.

Mon ikke

Skrevet af Anonym, Onsdag den 23. januar 2013, 12:02

Mon ikke Mikkel Hansen bare, ligesom rigtig mange seere, er TRÆT af de SAMME spørgsmål fra utroligt fantasiløse sportsjournalister, kamp efter kamp.

Unødvendig kritik

Skrevet af Anonym, Onsdag den 23. januar 2013, 11:44

Det er da fint at du som professionel kommunikatør har en mening om alt. Og får løn for det. Men skal du have en forventnig om, at alle sportsfolk skal være ens, og stærk på dit felt. Er det ikke lidt for let?

Lad nu de dygtige folk have rum til at være sig selv.
Vær glad for at du ikke skal stille op hvor Kessler og Mikkel er bedst - så fik du røv.

Det er så trættende med journalister der evindeligt vil finde det som mangler, frem for at finde den gode historie i det som er godt - lav dog for f noget godt lournalistik på det. Det må være din opgave. I Norge, der generer de ikke deres egne, de bærer dem videre.

Og husk lige, at det er ikke Mikkels kompetencer du generer, det er hans personlighed. Lad ham få lov at beholde den - det er jo der han er bedst.

Tak

Er det en joke?

Skrevet af Anonym, Onsdag den 23. januar 2013, 11:42

Nu står der ingen steder, at Mikkel Hansen skal være sjov når han bliver interviewet. Det bekymrer mig, at fokus bliver lagt på sådanne ting, som er fuldstændig irrelevant!! Mikkels opgave er at spille håndbold og så længe han gør det i verdensklasse, ja så kan jeg virkelig ikke se han fortjener andet end ros.
Tror bare man skal lade drengen spille håndbold og i stedet koncentrere sig om, hvad der sker på banen i stedet for hele det cirkus omkring.
Det er bare min mening !!

Lund, du er helt galt på den

Skrevet af Anonym, Onsdag den 23. januar 2013, 11:41

Lad ham være den han er, og lad være med at prøve at gøre ham til noget han ikke er. Bare fordi han ikke er ligesom Lars C som aldrig sagde nej, eller fordi han måske han ikke brænder igennem over for pressen, er det ikke ensbetydende med at der er noget i vejen eller han er arrogant. Jeg vil hellere have arrogance og en art ligegyldighed, end jeg vil have dumme spørgsmål, fra mindre forberedte journalister etc. Den danske dækning og formidling af sport er på så lavt et niveau, at det er til at brække sig over. Thomas Kristensens program på TV 2 i torsdags manglede alle former for substans - muligheden for at komme ind til benet, blev erstattet af en lang "juhu tur" omhandlende banaliteter og tur til Fyn og Paris. Fuldstændig spild af tid.

Pointen

Skrevet af Anonym, Onsdag den 23. januar 2013, 11:24

Benjamins blog opfordrer jo ikke Mikkel til at himle op om alt muligt andet end håndbold. Næ, den slår jo bare hovedet på sømmet, når den minder om, hvor fedt det vil være at blive hængende på skærmen efter kampen for at høre verdens bedste håndboldspiller passioneret og levende fortælle om sin oplevelse af kampen.

Lige nu ligner han jo en, der helst vil videre med det samme, og så kan man jo give DR og TV 2 skylden pga dårlige spørgsmål. Men Mikkel H. bør minde sig selv om, at det ikke bare er to kvindelige tv-reportere, han udtaler sig til, men potentielt op mod to mio. seere, der ville labbe det i sig, hvis han - ligesom Landin altid gør det - veloplagt delte ud af sit syn på spillet og mulighederne fremadrettet.

Han er netop IKKE Landin

Skrevet af Anonym, Onsdag den 23. januar 2013, 12:47

Han er ikke et udadvendt menneske, han er genert og har tydeligvis ikke lyst til at blive interviewet. Sådan er det.

Hvad ligner det så at kalde ham arrogant eller sur?
Jeg synes Benjamin Munk skriver er noget pladder - har han Tourette? Jeg synes de fleste journalister hopper over hvor gærdet er lavest - snød de også i skolen?

Det er sjovt nok hos BT at denne trang til at nedgøre vores "helte" er størst. Janteloven har ikke bedre kår end her.

Pladder, skrammel, journalistisk makværk og lige til at smide ud.

Er du helt i Skoven?

Skrevet af Anonym, Onsdag den 23. januar 2013, 11:10

Hej med dig,

Mon ikke du skulle finde noget andet og bedre at koncentrere dig om? Vi har alle lov til at have vores meninger og det har du også. Det samme har Mikkel Hansen, fordi man er en af verdens bedste håndboldspillere, hvis ikke den bedste, så har man vel lov til at være sig selv. Det er ikke alle, der ligesom dig, har lyst til at udtale sig om alt og intet, men egentlig bare har lyst til at spille håndbold. Skal man så ikke bare tage den derfra? Lige nu skal han bare have tid til det han er taget derned for og det er vel for at spille håndbold. Så lad ham nu være og ikke himle op om pressen ikke får det de er kommet for, da det netop er det i er kommet for er VM på banen og ikke udtalelser om alt muligt andet. Arrogance? Nej. Seriøs idrætsudøver? Ja.
PS. det er ikke alle der har det i sig at stå foran et kamera eller en journalist!! Der er måske nole knap så gode erfaringer gemt i jeres måde at omgås sportfolk i jeres jagt på "historien"? Overvej dette og kom tilbage til det i er der for, sporten!!!

Mikkel Hansen

Skrevet af Anonym, Onsdag den 23. januar 2013, 10:59

Jamen hvis du syntes Mikkel Hansen er lettere arrogant - kan du så ikke prøve at kontakte dien journalist venner og bede dem om at stille ordentlige spørgsmål?
En mand som Mikkel Hansen må krumme tæer overfor de journalister som spørger om de samme 3 spørgsmål konstant, altså hvad skal Hansen gøre ved de latterliga spørgsmål?
Hende den nye DR har med dernede, hun er direkte pinlig, der er det nærmere utroligt at Mikkel Hansen ikke begynder at girne over hende..
Lad dog ham den store med kommentator på tv3sport stille alle spørgsmålene til Hansen, så skal vi sku nok få nogle ordenltige svar.