Kevin Magnussen får den nye, stærkere Renault-motor til Monacos Grand Prix.

Renault råder kun over ét eksemplar af den nye motor, og team-ledelsen overvejede længe, om Magnussen eller hans teamkammerat Jolyon Palmer skulle køre med den i weekenden. På den ene side var det naturligt at give den til Magnussen, der har vist sig markant hurtigere end Palmer i de seneste løb. Men på den anden side kan den nye motor være mere upålidelig end den gamle – og gadebanen i Monte Carlo sætter i alle tilfælde ikke specielt store krav til motorens ydelse.

Men Magnussen virker tilfreds med beslutningen, da BT onsdag eftermiddag møder ham på havnefronten i Monte Carlo.

»Den nye motor er bedre!,« slår han fast. »Men det er svært at sige, hvor meget det betyder på netop denne bane.«

Eksperter har anslået, at den nye motor er 0,2 sekund hurtigere pr. omgang i Monaco. Da Magnussen får forelagt tallet, trækker han smilende på skuldrene.

»Siger man det? Det har jeg ingen kommentarer til. Altså, jeg kan jo ikke mærke, om motoren har 900 eller 930 hk. Men den føles bedre, og vi kan se forbedringen på de data, vi får fra motoren.«

I det tætte midterfelt kan 0,2 sekund give tre-fire placeringer under kvalifikationen – og dermed måske sende Magnussen i Q3 (for de 10 hurtigste, red.) for første gang i år. Men om 14 dage, når Canadas Grand Prix køres på power-banen Circuit Gilles Villeneuve i Montreal, kan den nye motor være helt op til 0,5 sekund værd pr omgang. Til den tid får begge Renault-kørerne den nye motor, og Palmer har accepteret, at den i Monaco er reserveret til Magnussen.

»Jeg ville også gerne have haft den, men i modsætning til Kevin testede jeg den ikke i sidste uge. Og jeg ligger efter Kevin i VM-tabellen, så det er helt naturligt, at han får den.«

Bortset fra eventuelle ’børnesygdomme’ har den nye motor også et andet risikomoment. Formel 1-kørerne har fem motorer hver til 2016-sæsonen, og med den tidlige indsats af den nye motor skifter Magnussen sin oprindelige motor ud tidligere end planlagt.

»Hvis den nye motor viser sig ustabil, kan det betyde, at jeg på et senere tidspunkt må gå tilbage til min oprindelige motor – simpelthen for at få regnskabet med de fem motorer til hele sæsonen til at gå op. Men jeg vil understrege, at alt tyder på, at den nye motor virker uhyre pålidelig – det var i hvert fald det indtryk, vi fik ved testen i sidste uge i Barcelona.«

Red Bull-teamet råder også over et eksemplar af den nye Renault-motor, og her har man bestemt, at Daniel Ricciardo får den. Australieren er den mest erfarne kører hos Red Bull, men det var hans unge teamkammerat Max Verstappen, der for 14 dage siden i Spanien scorede teamets første sejr i næsten to år.

At Verstappen kunne vinde i Spanien med den ældre, svagere Renault-motor, gør Ricciardo med den nye motor til dark-horse her i Monaco. Og samtidig sætter Red Bulls markante form-fremgang Renaults eget team under pres.

»Det er da hårdt at se Red Bull vinde med ’vores’ motor,« siger Magnussen.

»Det understreger jo, hvor langt vi er bagefter med vores chassis. Men jeg er ikke bekymret: Vi er på vej frem. Fremtiden ser lys ud!«