Tom Kristensen forventer, at Kevin Magnussen i denne sæson endelig slår sit navn fast i Formel 1.

Kevin Magnussen har som den eneste kører i dette års Formel 1-felt erfaring med samtlige fire motorleverandører. Han har kørt for to af historiens største team og stået på sejrspodiet i sit debutløb i 2014.

Alligevel mangler den danske racerstjerne stadig at cementere sig som en fast del af den eksklusive klub af Formel 1-kørere før begyndelsen på mesterskabet i Melbourne om få uger.

Men det skal Kevin Magnussen bruge denne sæson på at lave om på. Det mener den tidligere danske racerkører Tom Kristensen.

»Jeg forventer, at Kevin vil slå sit navn fast i Formel 1 og høste den respekt og anerkendelse, han fortjener,« lyder konklusionen fra den nidobbelte Le Mans-vinder.

Kevin Magnussen kørte i går sin sidste test i den nye Haas-racer. Kontrakten med amerikanerne lyder på to år og med en option på endnu et år, hvis Kevin Magnussen og teamejer Gene Haas ellers ønsker det.

Dermed er det hos Haas, at Kevin Magnussen skal indfri Tom Kristensens og velsagtens også sine egne forventninger om et langt liv i Formel 1. Den drøm blev af forskellige årsager ikke indfriet hos hverken McLaren eller Renault.

Men ifølge Tom Kristensen er muligheden for, at Kevin Magnussen får sit helt store Formel 1-gennembrud tilstede hos Haas.

»Det virker som et rigtigt godt match på det personlige plan med ejeren, den amerikanske hr. Haas (Gene Haas, red.), østrigeren Günther Steiner (teamchef, red.) og Kevin. Det er gode forudsætninger. Især hvis bilen virker effektiv, pålidelig og hurtig, har Haas med Kevin og Grosjean mulighed for at gøre teamet til det bedste amerikanske team siden All American Racers med Dan Gurney (1966-68, red.) for mange år siden,« siger han.

Tom Kristensen har fulgt de seneste ugers testkørsel i Barcelona med spænding. Den danske motorsportskonge har nemlig haft en finger med i udviklingen af de nye biler, fordi han sidder med i FIAs The World Motor Sport Council (WMSC).

Her er Tom Kristensen med til at tage beslutninger i forhold til regler, udviklingen og sikkerhed i blandt andet Formel 1. Og Tom Kristensen er foreløbig tilfreds med, hvad han har set.

»Bilerne er både visuelt og lydmæssigt bedre end i 2016. De bredere dæk er helt klart et optisk plus. Den øgede performance skyldes dog primært en bredere bil og den derved forbedrede og forøgede aerodynamik. Men det er netop den, som også kan blive akilleshælen i henhold til race, overhalinger og tætte kampe,« forklarer Tom Kristensen og fortsætter:

»Vi (WMSC) ville gerne have en forbedring i omgangstiderne på mindst fire sekunder, men for mig personligt skulle det helst ske uden væsentlig forøgelse af aerodynamikken.«

Tom Kristensen får som præsident for kørernes forening, Drivers Association, igen en vigtig rolle ved udvalgte Formel 1-løb, hvor han sidder med i dommerpanelet som kørernes repræsentant. Det sker i år ved Spaniens, Japans og Mexicos Grand Prix.

Herfra kommer han til at følge Kevin Magnussen og de andre stjerner fra tæt hold. Tom Kristensen forudser lige nu, at kampen om mesterskabet bliver afgjort mellem tre team.

»Vi kan jo begynde med at nævne; Mercedes GP, Ferrari og Red Bull, men der er altid overraskelser efter store regelændringer,« siger han.