Det kommercielle selskab bag Formel 1 er blevet solgt. For otte milliarder dollar - i runde tal 50 milliarder kroner - har det amerikanske selskab LibertyMedia købt kapitalfonden CVCs aktier, og er dermed selskabets hovedaktionær.

Men Liberty Media har ikke købt Formel 1-VM - det ejes stadig af det international bilsportsforbund, FIA. Det er den afgørende aktiepost i Delta Topco der har skiftet ejer. Delta Topco er holdingselskabet i en avanceret konstruktion, der ejer de kommercielle rettigheder til Formel 1-VM.

Delta Topco, der blev grundlagt af den tidligere brugtvognsforhandler og teamejer Bernie Ecclestone, har leaset de kommercielle rettigheder til Formel 1-VM på en langtidskontrakt, der udløber i 2113.

Når handlen er endelig gennemført i løbet af foråret 2017, sidder Liberty Media på aktiemajoriteten og dermed ved bordenden, når sportens fremtid skal afgøres. Men andre og mindre aktieposter ejes fortsat af blandt andre et norsk investeringsselskab, investeringsbanken Lehman Brothers og Bernie Ecclestone personligt.

Det centrale selskab i Delta Topco hedder FOM - Formula One Management.

Det er FOM - og dermed de nye ejere - der bestemmer hvilke lande, der skal med i VM-kalenderen, hvilke tv-kanaler der må vise dem, hvad der står på bandereklamerne - og hvad det alt sammen koster. Det er også FOM der forhandler med de 11 team og distribuerer sportens indtægter mellem dem (efter fradrag af et ' administrationsgebyr', naturligvis).

FIA ejer altså stadig Formel 1-VM, og forbundet har faktisk også vetoret i forhold til, hvem der ejer de kommercielle rettigheder. Denne vetoret vil man dog ikke gøre brug af, for alle iFormel 1 er glade for, at Liberty Media nu afløser kapitalfonden CVC som ejer af de kommercielle rettigheder.

CVC købte aktiemajoriteten i FOM i 2005. Lige siden har kapitalfonden nådesløst malket sporten for milliarder af kroner, der er ' forsvundet' til anonyme aktionærer. De første meldinger fra Liberty Media tyder på, at man i langt højere grad vil bruge indtægterne til at udvikle og forbedre sporten til gavn for tilskuere, team, sponsorer og i sidste ende også de nye ejere. Der er for eksempel allerede nu rygter om, at billetpriserne skal sænkes markant, så alle grandprixer igen køres for fyldte tribuner.

Spændingen koncentrerer sig nu om Bernie Ecclestones rolle under de nye ejere. CVC overlod klogeligt den daglige driftaf sporten til den 85-årige englænder, der efter manges mening er den eneste, der kan styre Formel 1-butikken effektivt. Der render mange store egoer rundt i paddocken, og kun Ecclestone kan med sin historie - alle i Formel 1 skylder Bernie en tjeneste - og personlighed opretholde en vis orden. Derfor har Liberty Media også tilbudt Ecclestone at fortsætte som administrerende direktør i foreløbig tre år.

De nye ejere skal også tage stilling til en kommende EU-sag, der kan true sportens fremtid. To af de mindre team, Sauber og Force India, har indbragt sportens organisation for EUs konkurrencekommissær, danske Margrethe Vestager. Klagen handler blandt andet om, at sportens indtægter fordeles urimeligt blandt de deltagende team.

De store team anført af Ferrari får efter Force Indias og Saubers mening en uforholdsmæssig stor del af kagen. Men måske endnu værre set med Vestagers og EUs øjne: Ferrari har som sportens ældste og mest populære team forhandlet sig frem til en vetoret omkring fremtidige regler. At kun én af deltagerne i verdens dyreste sport har direkte indflydelse på reglementet, er næppe i overensstemmelse med EUs regler om fri konkurrence.