Hvem bestemmer hos Renault?

Det er i øjeblikket et spørgsmål uden svar. Og det er i øjeblikket grunden til den store mangel på afklaring på det meste hos det franske Formel 1-team.

Herunder ikke mindst et svar på hvem der skal køre for holdet i 2017. Skal det eksempekvis være Kevin Magnussen?

Hos det respekterede Autosport.com’s har mediets ledende Formel 1-skribent, Ian Parkes, begået en klumme, der afdækker det store miskmask hos den danske racerkørers arbejdsgiver.

Som Ian Parkes skriver om en specifik situation midt i september, da Kevin Magnussen på forhånd udtrykte håb om, at han ville få en afklaring i forbindelse med grandprixet i Singapore. Det skete ikke:

»Magnussens bemærkning var i særhed sigende: ‘Hvis der var fuldstændig klarhed over, hvem der var I spidsen for Renault lige nu, så er jeg sikker på, at der ville have været taget en beslutning',« som Ian Parkes skriver:

»Det skriger til himlen om, at problemerne bag kulissen er blevet så omfattende. Og en højtprofileret person fra et andet hold skulle nu være trådt til som en form for ekstern dommer.«

Artiklen fortsætter under billedet...

En lykkelig Renault-familie ved præsentationen i februar (fra venstre mod højre): Kevin Magnussen, Esteban Ocon (reservekører), Renault-præsident Carlos Ghosn, Jolyon Palmer, Renault Sports Formel 1-præsident Jerome Stoll, løbsdirektør Frederic Vasseur og teammanger Cyril Abiteboul. Forrest den sorte Renault-racer, der siden har skiftet farve til gul.
En lykkelig Renault-familie ved præsentationen i februar (fra venstre mod højre): Kevin Magnussen, Esteban Ocon (reservekører), Renault-præsident Carlos Ghosn, Jolyon Palmer, Renault Sports Formel 1-præsident Jerome Stoll, løbsdirektør Frederic Vasseur og teammanger Cyril Abiteboul. Forrest den sorte Renault-racer, der siden har skiftet farve til gul. Foto: FRANCK FIFE
Vis mere

Ian Parkes påpeger også, at franske virksomheder generelt er velstrukturerede…

»Der er en leder, en frontfigur som resten af virksomheden refererer til og som tager beslutningerne. Hos Renaults Formel 1-team er det tydeligvis ikke tilfældet, og manglen på en autoritær person underminerer foretagendet,« lyder det.

Han citerer IKKE fra en insider-kilde, fordi sprogbruget omkring forholdene på det franske hold er for nedsættende til at kunne trykke.

Men han påpeger, at manglen på tydeligt lederskab er skyld ikke bare er skyld i, at der endnu ikke er truffet en beslutning om, hvem der skal køre for holdet i 2017. Det er hovedsageligt derfor, at Sergio Perez – Renaults ønskekører nummer et – tilsyneladende ser ud til at blive hos sin nuværende arbejdsgiver, Force India.

En kilde siger endda ifølge klummen, at det virker til, at Renault-organisationen er faldet i søvn.

»Hvis det er tilfældet, er Renault nødt til at vågne op, for målet ved lanceringen om at vinde løb inden for tre år og blive VM-titeludfordrer inden for fem år er intet mindre end en utopi,« skriver Ian Parkes.

Malyasias Grand Prix køres søndag kl. 9. Du kan selvfølgelig følge det live her på BT.DK