Formel 1-sæsonen er i gang, og søndag køres det første grand prix i Melbourne. Alle er spændte, men allerede nu er der et teknisk problem, som kan blive dyrt for Kevin Magnussens hold, Team Haas.

Holdet risikerer at må gennemføre både lørdagens tidskørsel og søndagens løb uden T-wing på bilen. T-wing er den vinge, der sidder øverst på bilen, og som medvirker til større downforce - eller bedre vejgreb, om man vil. Det betyder, at bilen kan komme hurtigere rundt i svingene

Under den første træning i Melbourne kørte Kevin Magnussen og Romain Grosjean med T-wing, men under anden kvalifikation havde den internationale automobilsportsunion (FIA) tvunget Team Haas til at pille deres T-wings af bilerne. Det gjorde FIA, fordi de mente, der var risiko for, at de kunne falde af undervejs og dermed skabe en farlig situation for de øvrige kørere.

»Vi kørte med T-wings under hele træningen i Barcelona, og der var ingen problemer overhovedet,« sagde teamchef Gunther Steiner efter fredagens træninger ifølge autosport.com

»Vi kan se på vores data, at vores T-wings giver større downforce. Så de virker. Derfor vil vi meget gerne have dem tilbage. Men nu må vi se, om vi får lov til det,« siger Gunther Steiner.

Romain Grosjean kørte i ottendebedste tid under begge træninger. Kevin Magnussen havde til gengæld store tekniske problemer med sin bil. Den 24-årige dansker kørte kun 20 omgange i første træning, mens det i anden træning blev til beskedne otte omgange på grund af lækage omkring en vandtilførsel.

Der skal være en tredje træning lørdag morgen (dansk tid) inden kvalifikationen.

»Så må vi se, om vi får lov til at køre med T-wings til den tredje træning. På bilen er alt optimeret til det yderste, så alting hjælper. Vi vil meget gerne have dem tilbage,« gentager Gunther Steiner.