Kevin Magnussen viste onsdag formiddag for første gang lidt af, hvor meget fart hans Renault-racer egentlig indeholder.

23-årige Kevin Magnussen havde kørt omtrent halvdelen af sin sidste testdag i Barcelona, før han gav omverden et svar på, hvad der gemmer sig motorkraft i hans Renault.

Danskeren kørte således for første gang ud på banen med det meget bløde 'supersoft-dæk' på. Et dæk, som på grund af sin bløde gummi-blanding giver bilen bedre greb i asfalten, og dermed køreren mulighed for at køre hurtigere i sving og kurver.

Omgangen på det bløde dæk gav omgående udslag på tavlen over dagens hurtigste tider, som Kevin Magnussen toppede med tiden 1.23.933.

Tiden blev dog siden slået af Lewis Hamilton, der i sin Mercedes kørte 1.23.622 på de i udgangspunktet lidt langsommere 'softdæk'. Derfor skal Kevin Magnussens omgang formentlig ikke tolkes derhen, at danskeren og Renault pludselig hører til blandt de bedste i feltet.

Det samme gav BTs Formel 1-ekspert Peter Nygaard udtryk for, da han onsdag eftermiddag chattede med BTs brugere.

En læser spurgte således om følgende:

Hej Peter, KMag sætter sin bedste tid på supersoft, som skulle være 1-1,4 sec hurtigere end soft, hvor kan vi så tillade os juble over denne tid? Jeg ved test, er test, men viser Renault os hvad de kan på nuværende tidspunkt ift. de andre teams?

Til det svarede Peter Nygaard følgende:

»Svært at sige, for det afhænger også af temperatur, vindretning (spiller faktisk en ganske stor rolle her på Circuit de Catalunya) og andre faktorer, der hele tiden ændrer sig. Det var godt at se at Renault (og K-Mag) også kan være med på super-soft dækket, men deres stærkeste kort i Melbourne (og de følgende løb) er i mine øjne bilens pålidelighed: Der ligger mange 'billige' point og venter på de stabile biler tidligt på sæsonen. OG - Renault har så større udviklingspotentiale hen over sæsonen end deres direkte konkurrenter.«

En anden bruger ville vide, om Kevin Magnussen kunne komme på podiet i denne sæson:

Ud fra Magnussens evner som kører samt bilens styrke og pålidelighed. Hvilket Grand-Prix er så Kevins største chance for top placering? Hvilken bane egner sig bedst til Kevin i Renault raceren?

Måske sidst på året, vurderede Peter Nygaard.

»Renault´en virker rigtig pålidelig, så der er efter min mening gode muligheder i starten af sæsonen, hvor andre biler har 'børnesygdomme'. Men samtidig har Renault bedre resourcer end deres konkurrenter, så  vil kunne forbedre deres bil mere end de direkte konkurrenter i løbet af sæsonen. Kevin fortalte mig i aftes, at han selv håbede på / drømte om en podieplacering i slutningen af året. Med hensyn til hvilke løb der ligger godt for Renault, vil jeg pege på fx Monaco, Hungaroring og Singapore: Her spiller rå motor-power ikke den store rolle - her handler det mere om 'driveability' som er det punkt både Renault- og Red Bull-kørerne snakker om er mest forbedret i forhold til sidste år.«

Resultaterne fra de første fire timer af onsdagens Formel 1-test endte således: