Renault klar med lovende up-date.

Renault afsluttede sent onsdag de første tests af den opdaterede RS16-model. Reservekører Esteban Ocon kørte tirsdag, og Kevin Magnussen sad bag rattet hele onsdagen, hvor han nåede 122 omgange.

»Allerede nu føles den nye motor bedre end gamle,« sagde Magnussen.

»”Den har flere kræfter og samtidig en bedre momentkurve.«

Han sluttede testdagen med 8.-bedste tid, der blev sat på medium-dækket  Blandt de kørere, der satte deres bedste tid på medium-dæk, var danskeren 5.-hurtigst.

Her er fem punkter, hvor den nye version af Renault RS 16 er forbedret:

MOTOR:

MOTOR:Både Renaults eget team og Red Bull kørte med en kraftigt modificeret motor ved Barcelona-testen. Man vil ikke sætte konkrete tal på effekt-forbedringen, men bag kulisserne tales der om 35 hk, der i teorien kan give helt op til 0,5 sekunders forbedring af omgangstiden. For at sætte forbedringen i perspektiv: Hvis Magnussen under kvalifikationen til Spaniens Grand Prix i lørdags havde været 0,5 sekunder hurtigere, var han kommet i top-10 på startgridden. Den nye Renault-motor var pålidelig, og imponerede Renault- og Red Bull-kørerne så meget, at man nu overvejer at fremrykke debuten til det kommende grandprix i Monaco 29. maj.
MOTOR:Både Renaults eget team og Red Bull kørte med en kraftigt modificeret motor ved Barcelona-testen. Man vil ikke sætte konkrete tal på effekt-forbedringen, men bag kulisserne tales der om 35 hk, der i teorien kan give helt op til 0,5 sekunders forbedring af omgangstiden. For at sætte forbedringen i perspektiv: Hvis Magnussen under kvalifikationen til Spaniens Grand Prix i lørdags havde været 0,5 sekunder hurtigere, var han kommet i top-10 på startgridden. Den nye Renault-motor var pålidelig, og imponerede Renault- og Red Bull-kørerne så meget, at man nu overvejer at fremrykke debuten til det kommende grandprix i Monaco 29. maj.
Vis mere

BAGVINGE:

Det er ikke forbigået Renault-ledelsens opmærksomhed, at Max Verstappen i søndags vandt Spaniens Grand Prix med en motor, der er identisk med den deres egne kørere besatte 13.- og 14.-pladsen med. Det er tydeligt, at Renaults 2016-model er markant ringere end Red Bulls, oghovedårsagen ligger i aerodynamikken.  Man arbejder derfor på at forbedre forholdet mellem vindmodstand og downforce, og i den forbindelse afprøvede man flere forskellige bagvinge-konfigurationer i Barcelona.
Det er ikke forbigået Renault-ledelsens opmærksomhed, at Max Verstappen i søndags vandt Spaniens Grand Prix med en motor, der er identisk med den deres egne kørere besatte 13.- og 14.-pladsen med. Det er tydeligt, at Renaults 2016-model er markant ringere end Red Bulls, oghovedårsagen ligger i aerodynamikken.  Man arbejder derfor på at forbedre forholdet mellem vindmodstand og downforce, og i den forbindelse afprøvede man flere forskellige bagvinge-konfigurationer i Barcelona.
Vis mere

FRONTVINGE:           

Renault-ingeniørerne havde denne avancerede frontvinge med til testen i Spanien. Frontvingen skaber en betydelig del af bilens samlede downforce, og er samtidig ’grundlægger’ af de luftstrømme, der flyder over resten af bilen. Jo mere man kan kontrollere disse luftstrømme, jo bedre kan man udnytte dem til køling af motoren og til at skabe downforce og traktion på baghjulene via bagvingen. De mange planer og små ’flaps’ på frontvingen skal på samme tid skabe downforce og effektive luftstrømme.
Renault-ingeniørerne havde denne avancerede frontvinge med til testen i Spanien. Frontvingen skaber en betydelig del af bilens samlede downforce, og er samtidig ’grundlægger’ af de luftstrømme, der flyder over resten af bilen. Jo mere man kan kontrollere disse luftstrømme, jo bedre kan man udnytte dem til køling af motoren og til at skabe downforce og traktion på baghjulene via bagvingen. De mange planer og små ’flaps’ på frontvingen skal på samme tid skabe downforce og effektive luftstrømme.
Vis mere

BUND:

Renault-designerne har arbejdet meget med bilens bund. Det drejer sig blandt andet om at kontrollere luftstrømmene under bilen, for med en optimal udformning af bunden, vil luftstrømmene danne et effektivt ’vakuum’, der suger bilen til banen. Dette ’vakuum’ øger vejgrebet, og giver dermed højere hastigheder i svingene.
Renault-designerne har arbejdet meget med bilens bund. Det drejer sig blandt andet om at kontrollere luftstrømmene under bilen, for med en optimal udformning af bunden, vil luftstrømmene danne et effektivt ’vakuum’, der suger bilen til banen. Dette ’vakuum’ øger vejgrebet, og giver dermed højere hastigheder i svingene.
Vis mere

HJULOPHÆNG:

Mens Renault i år har haltet bagefter med aerodynamisk vejgreb, har RS16´eren været ganske effektiv med hensyn til mekanisk vejgreb, der skabes af hjulophæng, fjedre og støddæmpere.  Men udviklingen står aldrig stille i Formel 1, og man afprøvede nye løsninger under de to testdage. Monacos Grand Prix om 10 dage er det løb i formel 1-kalenderen, hvor mekanisk vejgreb spiller den største rolle i forhold til aerodynamikken: Monte Carlos gader er så smalle og ujævne, at hjulophæng/fjerdre/dæmpere for en gangs skyldt er vigtigere en aerodynamikken.
Mens Renault i år har haltet bagefter med aerodynamisk vejgreb, har RS16´eren været ganske effektiv med hensyn til mekanisk vejgreb, der skabes af hjulophæng, fjedre og støddæmpere.  Men udviklingen står aldrig stille i Formel 1, og man afprøvede nye løsninger under de to testdage. Monacos Grand Prix om 10 dage er det løb i formel 1-kalenderen, hvor mekanisk vejgreb spiller den største rolle i forhold til aerodynamikken: Monte Carlos gader er så smalle og ujævne, at hjulophæng/fjerdre/dæmpere for en gangs skyldt er vigtigere en aerodynamikken.
Vis mere