Der skal et trecifret millionbeløb på banen, hvis Saxo Bank og co. skal sikre Marco Sørensen en plads i Formel 1-feltet 2015.

I slipstrømmen på finanskrisen er det kun de fire største team (Mercedes, Red Bull, Ferrari og McLaren), der ikke kræver, at deres kørere selv kommer med en del af budgettet. Udviklingen har skruet priserne i vejret, og det bedste sæde uden for top-fire, hos Saxo Banks nuværende Formel 1-partner, Lotus, koster omkring 250 millioner kroner.

Ja, du læste rigtigt - cirka en kvart milliard for at køre 20 racerløb!

Det er Pastor Maldonado, der via Venezuelas nationale olieselskab, PDVSA, betaler det enorme beløb. Det forgældede Lotus-team er så afhængige af Maldonados millioner, at det allerede har fornyet aftalen med venezuelaneren for næste sæson - selvom han for længst har etableret sig som 2014-feltets no-hoper med masser af smadrede biler og præcis nul VM-point på kontoen.

Imens venter teamets førstekører, den talentfulde, men ikke nær så velsponsorerede, Romain Grosjean, på nyt om sin fremtid.

Lotus overtager i næste sæson de Mercedes-motorer, der bliver tilovers, når McLaren skifter til Honda. Med de tyske motorer kan Lotus tage et kæmpespring frem på resultatlisterne, men teamet ligner lukket land for Marco Sørensen:

Et line-up med kaospiloten Maldonado og rookien Sørensen vil selv med en massiv økonomisk indsprøjtning fra danske sponsorer være useriøst.

Saxo Bank-direktør Lars Seier Christensen fortalte i BT i går, at han tror på, at der kan samles ’et konsortium af danske virksomheder’, hvis muligheden for at forfølge et Formel 1-sæde til Marco Sørensen bliver mulig og skal forfølges benhårdt.

- Jeg ved, at der kunne være et par andre mennesker, der kunne være interesserede i at hjælpe til, hvis det bliver aktuelt, sagde Lars Seier Christensen.

Hos mindre team er prisen for et 2015-sæde tilsvarende lavere, og Sauber, Marussia og Caterham vil utvivlsomt være interesserede i Sørensen og Saxo Bank. En plads hos Caterham, der i øjeblikket ligger på 11.- og sidstepladsen i konstruktør-VM, koster i år omkring 100 mio. kr.

Saxo Bank kan allerede i denne sæson afprøve Marco Sørensen i Formel 1: Det økonomisk pressede Caterham-team har nærmest sat holdets ene bil ’på auktion’ til sæsonens syv sidste løb. Som ved enhver auktion afgøres prisen af udbud og efterspørgsel, men en plads i for eksempel USAs og Brasiliens Grand Prixer, der ikke kolliderer med Sørensens øvrige program, vurderes til at koste mellem fem og 10 mio. kr.

Marco Sørensen er i år anden-reservekører for Lotus og har endnu ikke prøvet teamets 2014-model.