2014-sæsonen understregede, at Kevin Magnussen og Jenson Button er uhyre jævnbyrdige. Efter en ultra-tæt sæson vandt englænderen den interne McLaren-kvalifikationsduel med 10-9 i de 19 Formel 1-løb.

Magnussen og Button kører stort set lige stærkt, men de gør det på hver deres måde, som vi vil se nærmere på i denne artikel. Kevin Magnussen har som de fleste af sine kollegaer en ganske aggressiv stil. Han bremser så sent og så hårdt som muligt inden svingene, og har omtrent overstået nedbremsningen, når han pludseligt og skarpt begynder at dreje ind i svinget. Her er der på grund af den høje indgangsfart ofte behov for at justere kursen med små korrektioner på rattet, inden han igen giver gas.

Button har en langt mere »blød« kørestil, som han omtrent er ene om i Formel 1-feltet. Han begynder ofte sin nedbremsning en smule før sine kollegaer, men fortsætter med at bremse, mens han ganske tidligt styrer ind i svinget. Han former svinget som et ' U' mens Magnussen og co. med den mere aggressive stil nærmere laver et ' V'.Buttons blidere og længere nedbremsning kan give en bedre balance i bilen, der betyder, at han som regel kan holde samme styreudslag på rattet eller kun skal foretage minimale korrektioner i svinget. Den bedre balance betyder, at Button ofte er hurtigere end Magnussen i selve svinget - men med sin senere nedbremsning, kommer danskeren hurtigere hen til det.

Der er fordele og ulemper ved de forskellige kørestile. Magnussens mere aggressive stil kan give en fordel i relativt langsomme vinkelsving. Det blev understreget på Albert Park sidste år. Ved topfartsmålingen på målstregen, der kommer efter et par vinkelsving, var han med 316,9 km/t den hurtigste i hele feltet - og markant hurtigere end Button, der blot nåede op på 297,0 km/ t.

I 2014 var Magnussen under løbet generelt hurtigere end Button. Men hvis man ser på banens tre sektorer, er det tydeligt, at Magnussen lagde størst afstand til englænderen i sektor et, der er præget af tre ganske skarpe sving. I sektor to, hvor der er både langsomme og hurtige sving, var afstanden mindre. Og i sektor tre, der er præget af et par hurtige sving, var de to McLaren-kørere stort set jævnbyrdige.

Buttons blide stil er som regel også en fordel i forhold til dækslitage. Han belaster simpelthen ikke dækkene så hårdt som konkurrenterne, og netop evnen til at køre længere, inden der skal skiftes dæk, har sikret englænderen mange store resultater.

Med hensyn til »dæk-management« har Magnussen efter eget udsagn stadig meget at lære, men i de efterårs-temperaturer, der til tider præger Australiens Grand Prix, kan hans aggressive stil også være en fordel. Han kan med sin hårdere belastning af dækkene få dem hurtigere op på den optimale arbejdstemperatur end Button. Dæk-temperaturer og bilens opførsel under nedbremsning, i sving og ved acceleration er i alle tilfælde afhængig af setuppet.

Der er hundredevis af parametre at skrue på, når en Formel 1-bil skal justeres, og her har Jenson Button også en fordel. Han er den mest erfarne kører i feltet, og som den McLaren-kører, der har gennemført flest omgange under vintertestene, er det kun naturligt, hvis den nye MP4-30 model er udviklet i retning af hans kørestil.