Er Kevin Magnussens plads hos Renault truet eller klarer danskeren frisag på Formel 1-sportens travle transfermarked? Endnu har vi kun rygterne at forholde os til.

Uanset hvad kommer Kevin Magnussen under massivt pres for at sikre sig et Formel 1-sæde i den kommende sæson - enten hos Renault eller et af de øvrige team. Men sådan er det flere steder i feltet, hvor kun få kørere sidder helt sikkert i deres biler.

Hos Renault ser teamledelsen sig helt åbenlyst omkring i jagten på den perfekte kørersammensætning, når Renaults storstilede Formel 1-projekt for alvor skydes i gang i næste sæson.

Jens Hansen, Formel 1-kommentator hos TV3 Sport, forudser, at Renault vil tage sig god tid i den proces.

»Renault er tvunget til at holde sine muligheder åbne for kørere udefra. Man skal se på, hvad man har af chancer for at tiltrække etablerede kørere af høj kvalitet, eller om man er tvunget til at satse på et talent ved siden af Kevin Magnussen,« siger han til BT.

Rygterne svirrer allerede nu om, hvem Renault vil hente til teamet - enten som teamkammerat med Kevin Magnussen - eller som afløser for danskeren.

Her er navne som Carlos Sainz jr. og Esteban Ocon to varme bud på nye Renault-kørere. Men skifter topholdene ud, kan folk som Felipe Massa og Jenson Button pludselig komme i spil.

»Skulle Renault gå ud og bekræfte, at de skriver med Carlos Sainz jr., bliver Kevin Magnussens opgave endnu mere tydelig. Så er der ét sæde ledig til næste år, som han har muligheden for at sikre sig gennem stærke præstationer. Misser han den, kan han også blive den lille i det spil,« vurderer Jens Hansen.

Det er suverænt Renault, der afgør, hvad der skal ske med Magnussen. Franskmændene har en option på danskeren, der lige nu er på en etårig kontrakt, og derfor kan han ikke foretage sig noget, før Renault ved, hvad man vil.

Samtidig skal Kevin Magnussen hen over sommeren levere en eller flere opsigtsvækkende præstationer, hvis han vil vide sig helt sikker. Jens Hansen ser dog en klar fordel for Kevin Magnussen i spillet om danskerens Formel 1-fremtid.

»Jeg ser det som en kæmpe fordel, at han har prøvet at være i situationen før hos McLaren. Han ved, hvor massivt et pres, han kan blive udsat for. Den situation skal han kunne mestre nu, og det er jeg ikke i tvivl om, at han kan,« siger han.

Sådan ser kørersammensætningen ud for Formel 1-holdene i år og næste år

MERCEDES

På kontrakt i 2016: Lewis Hamilton og Nico Rosberg
På kontrakt i 2017: Lewis Hamilton

Nico Rosberg er i forhandlinger med det tyske team om en forlængelse, og VMs førende kører kan sandsynligvis se frem til en klækkelig lønforhøjelse. Teamets formand, Niki Lauda, sagde senest i Baku til Kölner Express: »Nico kører for os næste år.« Rosberg sættes dog også i forbindelse med Ferrari.

FERRARI

På kontrakt i 2016: Sebastian Vettel og Kimi Räikkönen
På kontrakt i 2017: Sebastian Vettel

Det store spørgsmål er, om snart 37-årige Kimi Räikkönen bliver i Formel 1. Ferrari-præsident Sergio Marchionne har for nylig sagt: »Jeg ville elske at beholde Kimi, men det afhænger af resultaterne.« Ellers ligner bejlerne Sergio Perez, Romain Grosjean, Carlos Sainz jr., Nico Rosberg og Valtteri Bottas.

RED BULL

På kontrakt i 2016: Daniel Ricciardo og Max Verstappen
På kontrakt i 2017: Daniel Ricciardo og Max Verstappen

Som det eneste hold har Red Bull helt styr på begge sine kørere. Daniel Ricciardo har netop forlænget sin kontrakt til og med 2018. Og unge Max Verstappen, der tidligere på sæsonen blev rykket op fra Toro Rosso, har kontrakt også i 2017-sæsonen.

WILLIAMS

På kontrakt i 2016: Felipe Massa og Valtteri Bottas
På kontrakt i 2017: Ingen

Hvor længe bliver 35-årige Felipe Massa ved, og hvor længe får han lov? Valtteri Bottas har tidligere været hot hos andre, større team, men det har lunkne 2015- og 2016-sæsoner lavet om på. Teamet har senest åbent udtryk interesse for Jenson Button. Meget kan komme i spil her. Massa står yderst på rampen.

FORCE INDIA

På kontrakt i 2016: Nico Hülkenberg og Sergio Perez
På kontrakt i 2017: Nico Hülkenberg

Sergio Perez har to gange i denne sæson været på podiet for lille Force India. Han er ved at blive et varmt navn, og der går rygter om, at mexicaneren vil forsøge at købe sig ind hos Ferrari. Team-boss Bob Fernley har dog for nylig givet udtryk for, at han satser på at beholde sin duo og Perez’ sponsormillioner.

TORO ROSSO

På kontrakt i 2016: Carlos Sainz jr. og Daniil Kvyat
På kontrakt i 2017: Ingen

Team-boss Franz Tost sagde forleden: »Det ser ud til, at Carlos Sainz jr. bliver hos Toro Rosso. Jeg tror, at det snart vil blive officielt bekræftet.« Bliver degraderede Daniil Kvyat også - eller bliver der plads til næste Red Bull-talent Pierre Gasly? Der kan ske meget hos Toro Rosso.

McLAREN

På kontrakt i 2016: Fernando Alonso og Jenson Button
På kontrakt i 2017: Fernando Alonso

Hvad skal der ske med Jenson Button, der selv giver udtryk for at ville prøve noget andet? Han lyder interesseret i Williams tilnærmelser. Ellers ligner unge Stoffel Vandoorne en oplagt afløser – han scorede point i sin debut i år som Alonso- reserve.

HAAS

På kontrakt i 2016: Romain Grosjean og Esteban Gutierrez
På kontrakt i 2017: Ingen

Haas-ledelsen siger åbent, at man ikke vil stå i vejen for Romain Grosjean, hvis et større hold skulle komme med et godt tilbud. Amerikanske Alexander Rossi kan lure i kulissen til et team, der gerne vil have en kører fra hjemlandet. Esteban Gutierrez får brug for både resultater og sponsormillioner for at holde sit sæde.

RENAULT

På kontrakt i 2016: Kevin Magnussen og Jolyon Palmer
På kontrakt i 2017: Ingen

At Jolyon Palmer ryger ud ligner en given ting. Senest har BTs Formel 1-korrespondent, Peter Nygaard, dog også spået om usikkerhed for Kevin Magnussens fremtid. Der kan komme hård konkurrence fra den nuværende reservekører Esteban Ocon, samt brandvarme Carlos Sainz jr. og Sergio Perez.

SAUBER

På kontrakt i 2016: Marcus Ericsson og Felipe Nasr
På kontrakt i 2017: Ingen

Teamet har haft store økonomiske problemer i år. Der har også været intern bøvl mellem kørerne, hvor Marcus Ericsson dog har en fordel af at have mange svenske kroner med i baglommen. Felipe Nasr har fortalt, at han ’har andre muligheder i 2017’. Lige nu kæmper Sauber samtidig for teamets eksistens.

MANOR

På kontrakt i 2016: Rio Haryanto og Pascal Wehrlein
På kontrakt i 2017: Ingen

Indonesiske Rio Haryanto ligner en færdig mand. Det unge talent Pascal Wehrlein har gjort sig fint bemærket og kan måske rykke op til et større team eller i hvert fald holde sin plads. Penge eller Mercedes-opbakning kan give en plads hos det mindste team i Formel 1.